Udo Kier csak vígjátékban játszana nácit, drámában soha

2019.09.15. 18:54

A Budapesti Klasszikus Film Maraton meghívására érkezett Budapestre Udo Kier, aki fél évszázados pályája során játszott hollywoodi szuperprodukciókban (Armageddon, Penge, Ace Ventura), magyar filmekben (Katonák, Krétakör, Magyar rapszódia, Allegro barbaro, Nárcisz és Psyché, Zero), és olyan rendezőknél, mint Lars von Trier, Gus Van Sant, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog és Dario Argento. Vagy Bódy Gábor és Jancsó Miklós. A 74 éves kultszínész a Nárcisz és Psyché vetítésén a közönséggel, a Filmalap Fast Forward Programjának mesterkurzusán pedig a magyar filmszakmával találkozott. Mi a rendezvények előtt kérdezhettünk tőle.

Origo: Milyen érzés visszatérni Magyarországra?

Udo Kier: Sokat változott a hetvenes évek óta, jó irányba. Itt találkoztam először a szocializmussal, addig még az NDK-ban sem jártam. Annak idején bejutnom is nehéz volt Magyarországra, minden napra pénzt kellett váltanom. Később jártam itt a néhai Andy Vajnával és Tony Curtisszel is, kitüntetést kaptunk a Parlamentben. Most Velencéből jövök, szerepel egy filmem a versenyprogramban, a The Painted Bird, Jerzy Kosinski 1965-ös regényéből. Most, a fesztiválon láttam először, és remek film. Harvey Keitel és Stellan Skarsgård játszanak benne, de velük nem volt közös jelenetem, csak a főszereplő fiúval dolgoztam.

Udo KierForrás: Ódor Dorottya - Origo

Origo: Három éve dicsérte a Saul fiá-t, ami szintén holokausztfilm.

Udo Kier: Minél dokumentaristább egy ilyen film, annál jobb. A The Painted Bird még fekete-fehér is. Cannes-ban is nyert nemrég díjat egy film, amiben játszottam, a Bacurau-ért a zsűri nagydíját kaptuk meg. Brazíliában forgattuk, a harmadik Iron Sky filmet pedig Kínában, kínai színészekkel, és más szerepet játszom benne, mint a két korábbi részben. Bár persze most is nácit játszom. Csak vígjátékban vállalok náci szerepet, ezt megtette Charlie Chaplin is A diktátor-ban. Komoly filmben sosem, túlságosan szörnyű korszaka volt ez a történelemnek.

Origo: Kit játszik a The Painted Bird-ben?

Udo Kier: Ez is egy elég gonosz karakter. Miller nagyon szereti a feleségét, aki viszont sajnos megcsalja őt a segédjével. Egy nap aztán nem bírom tovább, asztalt borítok, falhoz nyomom a férfit, kivájom a szemét egy kanállal, és megetetem a szemgolyót a macskával. Elég erőszakos film, de ez a korszak is ilyen volt. Sejtettem, min megy át a főhős fiú karaktere, mivel a háború végén születtem Németországban, ott is nőttem fel. Anyámmal laktam, nem volt pénzünk, így 18 évesen Londonba mentem, hogy megtanuljak angolul.

Udo KierForrás: Ódor Dorottya - Origo

Origo:  Hogyan lett színész?

Udo Kier: Nem akartam színész lenni. Olyan multicég külkereskedelménél akartam dolgozni, mint a Bayer: sok nyelven beszélni, járni a világot és kapcsolatokat építeni. Viszont felfedeztek, a William Morris igazolt le, és tetszett a színészet, kedvesen bántak velem, mindent türelmesen elmagyaráztak. Az első pár filmemet Bécsben forgattam, a Mark of the Devil pedig elég sikeres lett. Szerencsés vagyok, sok emberrel ismerkedhettem meg. Sosem mondtam rendezőknek, hogy szeretnék velük dolgozni, csak összehozott minket az élet, és mindig ők kértek fel. Bódy Gáborral és Lars von Trierrel Mannheimben találkoztam, Gus Van Santtal Berlinben, Paul Morrisey-val egy repülőúton.

Origo:  Ma is így kap szerepeket?

Udo Kier: Palm Springsben van a ranchom, egy olyan épületben lakom, ami azelőtt könyvtár volt. Műalkotásokat és antik bútorokat gyűjtök. Alexander Payne például felhívott, átjöttek ebédelni a feleségével, és aztán szerepet ajánlott a Matt Damon és Christoph Waltz főszereplésével készült Kicsinyítés-ben. Christoph Waltzot nagyon kedvelem, ő is imád gonosz karaktereket alakítani. Én nagyon tudom élvezni: kell vinni bele valamiféle ördögi kreativitást, mert ha csak szimplán lelövök valakit, az unalmas. A hobbim egyébként a kertészkedés. Ha nem színésznek mentem volna, kertész lennék. Fákat ültetek, öntözöm őket, és nap mint nap nézem, ahogy nőnek. Nagyon élvezem, és imádom a sivatagot is. Innen Szentpétervárra megyek átvenni egy életműdíjat, aztán irány haza. Van egy kutyám, akit Lizának hívok Liza Minelli után, és egy életnagyságú műanyag lovam is, akit Max Von Sydow után neveztem el, aki olyan erőteljes volt Az ördögűző-ben. Jól érzem magam, csodálatos az életem.

Origo:  Levetítik a Nárcisz és Psyché-t a jelenlétében. Végig fogja ülni?

Udo Kier: Persze. Nagyon régen láttam utoljára. Biztos meg fog lepni. Elég szokatlan körülmények között készült, a kormány finanszírozta, egy évre szólt a szerződésem, ami nagyon hosszú idő egy forgatásra. De végig nagyon jól éreztem magam Magyarországon, jókat ettünk és boroztunk. Ilyen film nem csak ma nem készülhetne el, de akkoriban se nagyon lett volna rá pénze senkinek. Ami a technológiát illeti, akkor elég kevés létezett abból, ahogy ma készülnek a filmek. Ma már vannak effektek, CGI, utómunka, akkoriban viszont mindent valóban meg kellett csinálni a kamera előtt, hol kreativitással, hol kétkezi munkával megoldani a kihívásokat. Biztos vagyok benne, hogy tetszeni fog a film annak, aki most látja először. Egészen gigászi produkció, csupa látványos díszlettel és helyszínnel. Cserhalmi is csodálatos benne. Bódy Gábor nagy formátumú rendező volt, ő akart engem a Krétakör-be és a Katonák-ba is, pedig kérdőre vonták, hogy miért nem magyar színészt foglalkoztat.

Origo:  Ha már rendezők: Ön az IMDb.com szerint rendezett egy filmet Broken Cookies címen.

Udo Kier: Volt egy ötletem egy bizarr vígjátékhoz kerekesszékes férfiakról, akik telefonszexből élnek, és svéd nőknek adják ki magukat. Én voltam az író, a rendező, a producer és szerepeltem is benne. A rendezést sokkal nehezebbnek találtam, mint amilyennek tűnt. Rájöttem, hogy túlvállaltam magam, és a pénzem is hamar elfogyott, így félbehagytam a forgatást, mert különben tönkrementem volna. De épp mostanában gondoltam arra, hogy újra belefognék, és a 2000-ben leforgatott anyagot flashbackként használnám.

Origo: Mesterkurzust is ad a Filmalap Fast Forward Programjának keretében.

Udo Kier: Nagyjából 250 filmben szerepeltem, amiből talán 50 jó, de szerintem ezzel a számmal bármelyik színész kiegyezne. Nem hívnám ezt mesterkurzusnak, nem vagyok mester, csak kérdeznek majd a tapasztalataimról. Remélem, hogy érdekes kérdéseket kapok majd a diákoktól is. Ami a színészetet illeti, ez is nehezebb annál, mint amilyennek tűnik, és a nagy sikerek mögött rengeteg kemény munka van. Én szeretem beleásni magam a karakterbe, sokat készülök és próbálok a szerepekre, hogy minden flottul menjen a forgatáson. Lars von Trier minden színészének azt mondja, hogy ne játsszanak, de még ezt is nehéz megállni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK