Olyan filmekkel lett világhírű, amiket mások nem csináltak volna meg

M. Night Shyamalan Cinema HORIZONTAL
M. Night Shyamalan M. Night Shyamalan Bruce Willis, M. Night Shyamalan sur le tournage on the set du film 6eme sens, sixičme sens, The Sixth Sense 1999 usa Director: M. Night Shyamalan
Vágólapra másolva!
1970. augusztus 6-án született M. Night Shyamalan, olyan filmek rendezője, mint a Hatodik érzék, a Sebezhetetlen, a Jelek és A falu. Az 1999-es Hatodik érzék bemutatása idején még 30 éves sem volt (hasonlóan fiatalon vált világhírűvé az egy héttel korábban született Christopher Nolan): Shyamalant két Oscar-díjra jelölték (rendezőként és forgatókönyvíróként), a Bruce Willis nevével fémjelzett kasszasiker hollywoodi sztárrendezővé tette, aki viszont hiába jelentkezik azóta szinte minden második évben nagyjátékfilmmel, sosem sikerült felülmúlnia a nagy áttörését.
Vágólapra másolva!

– mondta meglepő őszinteséggel (és szokatlan éleslátással) saját ars poeticájáról M. Night Shyamalan. Példaképeihez, Alfred Hitchcockhoz és Steven Spielberghez hasonlóan ő is jellemezhető szerzői zsánerfilmesként, aki közönségfilmeket készít, de felismerhető témákban és stílussal (és a suspense mesteréhez, Hitchcockhoz hasonlóan ő is imád szerepelni a saját filmjeiben, bár némileg tolakodóbban).

Bruce Willis és M. Night Shyamalan a Hatodik érzék forgatásán Forrás: AFP

A Manoj Nelliyattu Shyamalan néven, Indiában született író-rendező-producernek a Hatodik érzék már a harmadik rendezése volt (az ismeretlenség homályába veszett, önéletrajzi ihletésű Praying with Anger és a Nyitott szemmel című családi dráma után), ezzel a filmmel viszont az egész világ megismerte a nevét. A film elsősorban egy végső nagy fordulatra épül, egy revelációra, ami átértelmezi az addig történteket. Shyamalan a horror műfaján csavart egyet a gyerekpszichológus (Bruce Willis) és páciense (Haley Joel Osement) kapcsolatán keresztül elmesélt kísértettörténettel, de többet is tett ennél: valóban A kategóriás filmet hozott ki egy rétegműfajból, annak is egy elavult alműfajából. Bár a hatásos horrorjeleneteket sem sajnálja a nézőtől, filmje színész- és karakterközpontú, lassan építkező, visszafogott dráma is egyben.

Haley Joel Osment és Bruce Willis a Hatodik érzék-ben Forrás: AFP

A Hatodik érzék "okos horrorja" után még merészebb műfajra váltott (bár a természetfelettit megtartotta), és az első realisztikus képregény-, illetve szuperhősfilmet próbálta meg elkészíteni a 2000-es Sebezhetetlen alkalmával, amiben Bruce Willis "címszereplő" családapája karcolás nélkül él túl egy tömegszerencsétlenséget, ami Samuel L. Jackson képregényrajongó karaktere szerint nem puszta véletlen. Látványos akciójelenetek helyett – a Hatodik érzék szimbolikus apa-fiú kapcsolata után – egy valódi családi drámára hegyezte ki ezt a rejtélyes, a szuperhős-mítoszt újrafogalmazó filmet, aminek a végéről az immár védjegyének számító reveláció sem hiányzik. A film sikere elmaradt a Hatodik érzék-étől (ami 40 millióból 670-et forgalmazott), de így is bőven nyereségesnek bizonyult (75 millióból 250).

Bruce Willis és Samuel L. Jackson a Sebezhetetlen-ben Forrás: AFP

Shyamalan egy sci-fi horrorral folytatta 2002-ben, amiből ugyan könnyedén kihagyhatta volna a vallást és a misztikumot, de ez nem szokása: mint arra végső revelációja rávilágít, még a címe (Jelek) is értelmezhető többféleképpen. Ezúttal a Világok harca-típusú ufóinváziós filmeken csavart egyet: egyrészt filmje nem a világpolitika centrumaiban, hanem egy izolált farmon játszódik, másfelől arra van kihegyezve, hogyan nyeri vissza hitét a hitehagyott pap, akit Mel Gibson alakít. A gabonakörök jelenségét meglovagoló filmet a rendező egyik legjobbjának tartják, és a Sebezhetetlen-éhez hasonló büdzséből immár 400 milliót forgalmazott.

Mel Gibson, Abigail Breslin, Joaquin Phoenix, és Rory Culkin a Jelek-ben Forrás: AFP

A 2004-es A falu műfaját tekintve kosztümös monstrumhorror, amiben Shyamalan negyedjére is beveti a végső revelációt, a filmet viszont még mindig sokkal jobban fogadta a közönség, mint első financiális bukását, a 2006-os, népmesei Lány a vízben-t, ami alig hozott többet hetvenmilliós büdzséjénél (azaz veszteséges volt, hiszen a bevétel fele a moziknál marad). Shyamalan karrierjének hanyatlása viszont inkább az Esemény című, 2008-as, környezetvédő üzenetű katasztrófa-horror alkalmával vált látványossá, bár kisebb büdzséje miatt a Mark Wahlberg nevével fémjelzett produkció is hozott nyereséget. Ezt a meglehetősen minimalista filmet Shyamalan is B-filmnek nevezte, A kategóriáról viszont már egy szót sem ejtett, biztosan nem ok nélkül.

Joaquin Phoenix A falu-ban Forrás: AFP

Kudarcainak sorozata folytatódott: mintha csak a gyerekeinek készítette volna Az utolsó léghajlító című 2010-es rajzfilm-adaptációt, a három évvel később bemutatott A Föld után alkalmával pedig ezúttal valódi apa-fiú párost vonultatott fel Will és Jaden Smith személyében, viszont sem a családi fantasy, sem a poszt-apokaliptikus túlélő sci-fi nem hozta azt a sikert, amit nagy büdzséjük alapján vártak. Aztán láthatóan megpróbált visszatérni a gyökereihez: The Visit című 2015-ös filmje alkalmával az áldokumentumfilmes horror műfajában próbálta ki magát, a film pedig minimális büdzséje (5 millió) hússzorosát hozta vissza (a rendező íróként és producerként készített még egy kis büdzsés horrort, a Devil-t is 2010-ben). Ha már annak idején rögrealista képregényfilmjével megelőzte például Christopher Nolan Batman-trilógiáját, visszatért a Sebezhetetlen világához: bár ez csak a megszokott végső reveláció alkalmával derült ki, a 2016-os Széttörve egy univerzumban játszódik a Sebezhetetlen-nel.

M. Night Shyamalan, James McAvoy, Bruce Willis és Samuel L Jackson az Üveg forgatásán Forrás: Collection Christophel via AFP

A Széttörve a Psycho parafrázisa egy többszörösen hasadt tudatú gyilkossal (James McAvoy) a főszerepben. A karaktert Shyamalan eredetileg a Sebezhetetlen-hez írta meg: gyaníthatóan ő lett volna Bruce Willis hősének ellenfele, de a rendező végül egy nagy csavarral inkább Samuel L. Jackson mentor karakterét tette meg antagonistának is. A tavalyi Üveg alkalmával aztán trilógiává kerekítette ezt a két filmet: a harmadik részben a három fenomén elmegyógyintézetbe kerül, ahol a film oroszlánrésze játszódik: mozgalmas akcióthriller helyett ezúttal is rendhagyó kamaradarab az eredmény. Shyamalan kis büdzsékből dolgozott, a Széttörve harmincszor, az Üveg tizenkétszer több pénzt hozott, mint amennyibe került. (Hogy a kevesebb gyakran több, arra jó példa, hogy a Széttörve szóló eredettörténete nemcsak jövedelmezőbb, de elismertebb is lett, mint a trilógiazáró "crossover".) Shyamalan legújabb filmjét és annak színészgárdáját (élen Gael García Bernallal) épp a múlt hónapban jelentették be: a projektről csak annyit lehet tudni, hogy a rendező három legutóbbi filmjéhez hasonlóan kis büdzsés független projekt lesz, amiben tovább épülhet a Shyamalan-univerzum.