Koreában a tavalyi év legviccesebb filmjének tartott akció-vígjátéktól a politikai drámán át az avantgárd fantasy-dokumentumig számos műfajban ismerkedhet a koreai filmes gondolkodással a magyar közönség. Az idei Koreai Filmfesztivál kiemelten foglalkozik a női filmekkel és alkotókkal is. A filmfesztivál az alkotásokon túl a maszkhordás és a véradás fontosságát is igyekszik népszerűsíteni a kialakult járványügyi helyzetben, ezért a szeptember 3-án és 10-én a Magyar Vöröskereszt székházában minden önkéntes véradó koreai vászontáskát, a filmfesztivál látogatói pedig arcmaszkot kapnak ajándékba. 

Szeptember 4-10. között 4+1 szekcióban összesen 22 filmet vetít a Koreai Kulturális Központ a budapesti Corvin Moziban. Az egyhetes fesztivál átfogó képet ad a dél-koreai moziról, a legújabb kasszasikerektől a nehezen hozzáférhető filmművészeti csemegékig.

A fesztivál nyitófilmje Lee Byoung-heon akció-vígjátéka, az Extrém meló, amely minden idők legnézettebb vígjátéka lett Dél-Koreában. A Friss szekció hagyományosan a legújabb koreai filmeket vonultatja fel úgy, hogy az újdonság mellett a koreai film alakuló irányaira is fókuszál.

Jelenet az Extrém meló című filmbőlForrás: koreaifilm.hu

Lee Chang-dong kedvenc színésznője

A koreai filmes világ kiemelkedő képviselőire fókuszáló Arcok műsorblokkban ebben az évben Moon So-ri színész-rendezővel ismerkedhet meg a közönség.

Az 1974-ben született színésznő egyetlen rövidfilmben szerepelt, mielőtt Lee Chang-dong (a 2018-as Gyújtogatók rendezője) felkérte volna a Mentolos cukorka (Peppermint Candy, 2000) női főszerepére, amely Dél-Korea-szerte híressé tette. Moon a 2002-es Oázis (Oasis) címben tűnt fel legközelebb akkora sikerrel, hogy elnyerte a 2002-es Velencei Filmfesztivál Marcello Mastroianni-díját. Az elmúlt években első koreaiként hívták meg a locarnói és a velencei nemzetközi filmfesztivál zsűrijébe.

Útkeresés koreai módra

A Fókusz szekció minden évben egy speciális témára összpontosít. Idén négy nagy hatású, női filmet mutat be, melyek az önismeret és az elnyomott vágyak kapcsolatát boncolgatják.

A dél-koreai filmgyártás az Élősködőknél is elismertebb alkotása Kim Bora óriási sikert aratott debütfilmje, a Kolibri (House of Hummingbird). A film egy zűrös családban felnövő lány útkereséséről szól. Kim filmje a Busani Nemzetközi Filmfesztiválon debütált 2018-ban, majd 2019-ben számos rangos díjat elnyert, többek között a Berlinálén és a Tribeca Filmfesztiválon.

Szintén Busanban mutatkozott be, és ugyancsak a női egyenjogúságért folytatott küzdelmet dolgozza fel Han Ga-ram Fuss önmagadhoz! (Our body) című filmje – azt a kritikus helyzetet, amelyben a nők a velük szemben felállított kettős mércének próbálnak sokszor sikertelenül megfelelni.

A másság témája kulcsszerepet játszik Lim Dae-hyung Kedves Junhi!(Moonlit Winter) c. alkotásában is, a tavalyi Busan Filmfesztivál zárófilmjében. A filmben egy tinédzser lány (Kim So-hee) rábukkan anyja régi leveleire, felfedezi annak egy nagy titkát, majd a páros Japánba utazik, ahol a lány megpróbálja összehozni anyját a rég elfeledett szép emlékeivel.

Kim Do-young rendezőnő Született 1982-ben című filmjében Cho Nam-joo 2016-os azonos című – több mint 1 millió példányban elkelt – bestsellerét vette alapul. A film egy harmincas anya és háziasszony, Kim Dzsijong történetét meséli el, akit egyre jobban frusztrál az élete és a mindennapi rutin során elkezd megváltozni. A főszerepben az Elhallgattatva (Silenced, 2011), az Our Sunhi (2013) és a Vonat Busanba - Zombiexpressz (Train to Busan, 2016) című filmekből ismert Jung Yu-mit láthatjuk, aki a jelenleg készülő netflixes sorozat, a The School Nurse Files főszereplőjét is alakítja.

A szekció kísérőeseménye egy pódiumbeszélgetés lesz a filmről és a nemrég magyarul is megjelent könyvről Vincze Teréz és Dragon Zoltán filmes szakemberekkel és Jin Kyoung-ae fordítóval szeptember 11-én, pénteken este 6 órától a Koreai Kulturális Központban.

Kiért rajongunk jövőre?

Az Extra szekció a filmtörténeti érdekességek, független- és művészfilmek blokkja. Idén Jung Han-seok, a Busani Nemzetközi Filmfesztivál koreai filmekért felelős programszerkesztőjének válogatását kínálja, és a koreai film jövője címmel négy ígéretes filmrendezőre hívja fel a nézők figyelmét.

Ebben a blokkban szerepel Kim Dong-ryung és Park Gyeong-taek rendezőpáros A viselős faés a tokkebi (The Pregnant Tree and the Goblin) című avantgárd alkotása, amely dokumentumfilm és a fikció különös elegye.

A plusz szekció repetát kínál. Jang Joon-hwan 1987: Amikor eljön a nap politikai drámáját láthatja újra a hazai közönség. A tavalyi filmfesztiválon nagy sikert aratott film a nyolcvanas évek katonai rezsimjét mutatja be, és summázását adja mindazon körülményeknek, amelyek az első demokratikus elnökválasztáshoz vezettek Dél-Koreában.

A filmfesztivál az alkotásokon túl a maszkhordás és a véradás fontosságát is igyekszik népszerűsíteni a kialakult járványügyi helyzetben, ezért a szeptember 3-án és 10-én a Magyar Vöröskereszt székházában minden önkéntes véradó koreai vászontáskát, a filmfesztivál látogatói pedig arcmaszkot kapnak ajándékba.