A rideg, tartózkodó szeretet filmje a Pilátus

Pilátus (Hámori Ildikó és Györgyi Anna)
Vágólapra másolva!
Noha a vizsgafilm-vetítések után néhány tanár megpróbálta másfelé terelni az egyetemen, Dombrovszky Linda filmrendező érdeklődésének fókuszában az öregedő generáció problémái, az idős emberek társadalomban elfoglalt helye maradt. A feleslegessé válás dilemmáját érzékenyen ábrázoló, A kockaember (2017) című rövidfilmje után, Szabó Magda regényének adaptációja, a Pilátus ismét meggyőzött arról, hogy megtalálta alkotói útját. Ahogy a rendező fogalmaz, a filmbeli bonyolult anya- lánya viszony leginkább a megfejthetetlen, tartózkodó szeretetről szól. Az egészestés alkotás a legjobb külföldi film kategóriájában jelölést kaphat a Golden Globe-díjra is.
Vágólapra másolva!

Huszonéves korában egyes tanárai nehezen fogadták el, hogy leginkább nem a generációját mozgató kérdések izgatják Dombrovszky Lindát, osztályfőnöke, Almási Tamás azonban engedte, hogy járja a maga útját. Filmterveiből már akkor is az elmúlás gondolata köszönt vissza.

- emlékszik a rendező.

Pilátus (Hámori Ildikó és Györgyi Anna) Forrás: Magyar Média Mecenatúra

Szabó Magda Pilátus című regénye egy anya, Anna (Hámori Ildikó) és a lánya, Iza (Györgyi Anna) viszonyát követi, az idős asszony megözvegyülése után. Iza, édesapja halálát követően magához veszi anyját, mindent megad neki, de láthatóan az őszinte, feltétlen szeretetet - maga sem igazán tudja miért- képtelen gyakorolni felé.

Dombrovszky Linda redukált filmnyelven beszél a szóban forgó viszonyról, visszafogott dialógusok mentén, a belső folyamatok gesztusokra szorítkozó játékára koncentrál. Közben szinte semmi nem derül ki arról, miért is vált fagyossá ez a kapcsolat, amire a film alapjául szolgáló regény több helyen utalást tesz.


A film közepén egy kurta párbeszéd hangzik el: az idős asszony megkérdezi a lányát: Iza, szeretsz te engem? -A lánya vagyok - válaszol tömören a Györgyi Anna által megformált nő. Ezen a ponton rég túlmutat a szóban forgó elhidegült viszonyon a film, helyette egy filozófiai kérdést vet fel: szeretni kell, az valami elvárás, vagy pusztán lehetőség, választás kérdése?

Pilátus (Györgyi Anna) Forrás: Magyar Média Mecenatúra

Olaszországban erős Szabó Magda kultusza, talán ennek is köszönhető, hogy a Pilátus Milánóban nyert elsőként díjat. Az év a Milánói Filmdíj (MIFF Awards) legjobb film és négy másik kategória díjával indult, majd a Los Angeles-i South East European Filmfesztiválon nyert elismerést.

Milánóban a szakmai fogadtatás mellett Dombrovszky Lindának egy őszinte, hátborzongató nézői gesztus életre bevésődött az emlékezetébe.

- emlékezett az Origónak a rendező.

Pilátus (Hámori Ildikó) Forrás: Magyar Média Mecenatúra

A szakmai elismerésekről és visszajelzésekről szólva elmondta, egykori tanára, Báron György elemzését fontos írásnak tartja, úgy véli, a filmesztéta megértette a filmnyelvi részét, a redukáltság indokolt voltát.

- tette hozzá a rendező.

A filmet Magyar Média Mecenatúra támogatta, a fesztiváloztatást teljesen az alkotóra bízták. Dombrovszky Linda készített egy tervezetet, amelyben Olaszországot és az Egyesült Államokat jelölte meg elsőként és ezekben az országokban eddig nyitottan, érdeklődéssel fogadják a munkát. Az olasz társadalom jellemzően öregedő, ezért is lehetnek fogékonyak a Pilátus-ra, Amerikában pedig folyamatosan jelenlévő probléma az időskorúakkal való együttélés, illetve az ő kezelésük.

A koronavírus- járvány miatt egyszerűsítettek a szabályokon, ezért bár a regényadaptáció televíziós filmnek készült, a Hollywoodi Külföldi Tudósítók Szövetsége a legjobb külföldi filmek közé választotta (Foreign Language Film Series 2021), így esélyes akár a februári Golden Globe jelölésre is a legjobb idegen nyelvű kategóriájában.


Érdeklődésünkre Dombrovszky Linda bevallotta, sokáig nem volt kedvenc írói között Szabó Magda, talán a sok visszautalás és időbeli ugrálás nehezítette számára történetei befogadását.