Miért lehet bemutatásra érdemes egy filmes fotója?
- teszik fel a kérdést a tárlat rendezői a Műcsarnok által az MTI-hez pénteken eljuttatott közlemény szerint. Mint az ajánló emlékeztet, a mozgókép voltaképpen állóképek sorozata, így a film(kép) esztétikája hasonlít a fotó esztétikájához, a film azonban mégsem fotó, hiszen lényege a mozgás, így az állókép formai adottságai folyamatosan megváltozhatnak.
A filmesnek tehát nagyon is más látásmóddal, művészi szemlélettel kell rendelkeznie, mint a fotósnak.
A filmesek fotóinak sajátossága abban ragadható meg, hogy fotó és film határterületén mozognak, fotográfiaként mégis a filmművészet vonzásában - fogalmaznak a kiállítás szervezői.
A Gelencsér Gábor által rendezett tárlat felvonultatja a közelmúltban elhunyt "fényképező filmesek" - Gaál István, Kósa Ferenc, Sára Sándor és Zsigmond Vilmos - ma már klasszikusnak tekinthető fotóit.
Az összeállítás bemutatja elődeiket is: azoknak a filmeseknek a fényképeit, akik a némafilm vagy a korai hangosfilm korszakában gyakran fényképészként kezdték pályájukat, és abból váltottak át az új médiumra. Mint a közlemény hangsúlyozza, a válogatás kitér a kortársakra is, az egész szakmát megszólítva: nemcsak operatőröket és rendezőket, hanem a filmezés bármely területén működőket is.
A Képekben gondolkodnak című kiállítás péntektől szeptember 26-ig tekinthető meg védettségi igazolvány bemutatásával.