Magyar származású producer készítette a kilencvenes évek drogos kultuszfilmjét

Trainspotting (1996) UK Cinema coincé bloqué immobiliser Blocked (Surrounded) cri exclamation hurlement cry urinoir toilettes wc water closet cabinet SALE salissure malpropre saleté stain dirty not clean HORIZONTAL
Trainspotting Trainspotting Year: 1996 - UK Director: Danny Boyle Ewan McGregor
Vágólapra másolva!
25 éve mutatták be a Trainspotting című filmet a későbbi Oscar-díjas Danny Boyle (28 nappal később, Napfény, Gettómilliomos) rendezésében, Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Robert Carlyle és Kelly Macdonald főszereplésével. A filmet producerként Andrew Macdonald készítette, aki a Miskolcon, Pressburger Imre néven született rendezőlegenda, Emeric Pressburger (Fekete nárcisz, Piros cipellők, Hoffmann meséi) unokája. A történet egy edinburgh-i kábítószeres társaság hanyatlásának hiteles krónikája, viszont a függőségről szóló filmek többségével ellentétben se nem rémdráma, se nem tanmese. Újszerűen, sajátos sötét humorral és szokatlan látvánnyal mutatja be a drogfüggőséget – nagyban ennek volt köszönhető hirtelen népszerűsége is.
Vágólapra másolva!

A film Irvine Welsh debütáló regényén alapul, amit a Sekély sírhant csapata, Danny Boyle rendező, John Hodge forgatókönyvíró, Andrew Macdonald producer, Brian Tufano operatőr és Ewan McGregor színész adaptáltak mozivászonra. John Hodge bevallása szerint inkább a regény szellemiségét és tónusát akarta adaptálni, nem a konkrét történetet, így aztán rövidített Welsh regényén, hagyományos szerkezetű, nagyrészt kronologikus történetet mesélve el, a nézői azonosulásra kijelölt főhősnek Mark Renton karakterét téve meg.

Jonny Lee Miller, Ewan McGregor, Kevin McKidd és Ewen Bremner Forrás: Photo12

Welsh prózája a filmben már Mark Renton stílusa: ő a narrátor, egy sokáig a háttérbe húzódó, passzív karakter. Megfigyelő, gondolkodó, nem pedig cselekvő hős (csak a történet végén válik aktívabbá), ezáltal tökéletes alteregója az írónak vagy akár a film alkotóinak. Részben a film irodalmi alapja inspirálta a Trainspotting posztmodern, a Ponyvaregény-hez hasonlóan intertextuális, kirívóan mesterséges stílusát is, elég a semmiből felbukkanó "Skócia legrosszabb WC-je" feliratra gondolni.

Ewan McGregor Forrás: AFP

A regényből származnak a film eredeti és emlékezetes karakterei, egy edinburgh-i baráti társaság tagjai: három heroinos, az érzékeny Renton, a laza erkölcsű James Bond-rajongó Simon "Beteg fiú" Williamson (Jonny Lee Miller), a jámbor Spud (Ewen Bremner), a normalitást képviselő, sokáig droghoz sem nyúló Tommy (Kevin McKidd), és a csapat veszett kutyája, a pszichopata Begbie (Robert Carlyle).

A társaság lecsúszásán és széthullásán keresztül Danny Boyle és John Hodge a korabeli skót fiatalok életét és közérzetét is bemutatják, ráadásul a film jó fél évtizeddel később játszódik, mint a regény, azaz bemutatásakor egyszerre volt friss alkotás és egyfajta folytatása a könyvnek, legalábbis ami a korhangulat ábrázolását illeti.

Ewan McGregor Forrás: AFP

Irodalmi gyökerei és narrációja ellenére a Trainspotting szokatlanul látványos filmadaptáció, hűen Welsh regényének lehengerlő stílusához: a színészi játék szokatlanul energikus (Ewen Bremner korábban játszott a regény színpadi verziójában is, bár ott Renton karakterét), a kamera folyvást mozog és váratlan szögeket vesz fel, a vágás és a zene szintén lendületes (lásd a híres nyitójelenetet Iggy Pop zenéjével), a képi világ pedig extravagánsan stilizált és olykor szürreális, elég az emlékezetes jelenetre gondolni, amiben Renton szó szerint búvárkodik egyet Skócia legundorítóbb WC-jében. Szolgai adaptáció helyett zsigeri moziélmény, ami minden eszközével arra törekszik, hogy a drogosok szemszögéből mutassa be a realitás helyett a tompulást választó, önsorsrontó életformát.

Kelly Macdonald és Ewan McGregor Forrás: Collection Christophel

A film sikerének titka leginkább abban keresendő, hogy az alkotók bátran és újszerűen nyúltak a függőség ábrázolásához: társadalmi rémdráma helyett szórakoztató, hollywoodi stílusú közönségfilmet akartak készíteni, ami bemutatja azt is, hogy mi motiválja a függőket. De nem csupán azt, hogy mi vonzza őket a kábítószerekhez ("vedd a legjobb orgazmusodat, szorozd meg ezerrel, és még mindig nem jársz a közelében sem") – noha a Trainspotting nem rágja szájba, hogy a drog pusztít, heroinfüggő szereplői egytől egyig kilátástalan, beilleszkedni képtelen, elidegenedett különcök, akik "a C-vitamint lőtték volna magukba, ha az lenne illegális", azaz életformájukkal szándékosan igyekeznek minden társadalmi normát megtagadni, nem pusztán a drogélményhez, hanem a kábítószerfogyasztás törvénytelen tényéhez is függőségük van. Ami a normákat illeti: a filmből a drogfogyasztással járó horrorisztikus víziók és a tragikus fordulatok sem hiányoznak – legyen szó AIDS-ről, gyerekhalálról vagy a kitisztuló tudatban hasító fájdalomként jelentkező öngyűlöletről.

Robert Carlyle Forrás: Collection Christophel

Lehetett volna a filmből lehangoló és egyoldalú tanmese, helyette Danny Boyle filmje egyszerre szórakoztató és hiteles, és alighanem ettől ért el a nézők körében magasabb "kultstátuszt", mint olyan, egyébként jóval magasabb minőségű filmek, mint a Férfiszenvedély vagy a Rekviem egy álomért. Igaz, ironikus a film végén a látszólag felemelő happy end is: mint Renton korábban kifejti, azt csak mondani könnyű, hogy "ez lesz az utolsó alkalom" – nem véletlen, hogy a 20 évvel későbbi folytatás, a T2 Trainspotting jóformán ugyanolyan, a társadalom perifériáján vergődő szerencsétlenekként ábrázolja az 1996-os drogkalandokat csak fizikailag túlélő szereplőit. Ha nincs is direkt ítélkezés, Boyle filmje egyértelműen azon az állásponton van: a drog súlyos betegség.