Idén David Fincher filmje, a Mank kapta a legtöbb Oscar-jelölést (összesen tíz kategóriában), ami viszont még nem garancia arra, hogy akár egyetlen díjat is hazavihet majd a Gary Oldman nevével fémjelzett, az Aranypolgár forgatókönyvírójáról szóló életrajzi film az április 25-i gáláról. (Sokak szerint ez a legjobb film a jelöltek között, viszont az esélyeit csökkenti, hogy pusztán csak jó film és semmilyen gesztust nem tesz a politikai korrektség irányába.) Az Oscar történetében többször is előfordult, hogy egy-egy rengeteg jelölést kapott film alkotói végül üres kézzel mentek haza – ezekből az esetekből válogattunk össze tízet.

Bíborszín

Ha csak megosztva is, de Steven Spielberg nyolcadik filmje a csúcstartó a többszörös jelölés ellenére díj nélkül maradt alkotások mezőnyében: 11 Oscarra jelölték, de egyet sem nyert. Spielberget rendezőként érdekes módon nem, producerként viszont jelölték, emellett Oscar-jelölést kapott Allen Daviau operatőr (róla halálakor kérdeztük meg Koltai Lajost), valamint Whoopi Goldberg, Margaret Avery és Oprah Winfrey színésznők is. Az 1985-ös filmből mindenesetre 15 milliós büdzséjéhez képest közel 150 milliós kasszasiker lett, Spielberg pedig nyolc évvel később két Oscart is kapott a 12 kategóriában jelölt, hét díjat is elnyert Schindler listájá-ért.

Margaret Avery és Danny GloverForrás: Photo12 via AFP

Fordulópont

Ezzel az 1977-es, klasszikussá sosem nemesült filmmel megosztva csúcstartója a "legtöbb jelölés, nulla díj" mezőnyének a Bíborszín. A New York-i balettvilágban játszódó filmet jelölték legjobb filmnek, kapott érte jelölést Herbert Ross rendező, a színészi kategóriákban pedig Anne Bancroft, Shirley MacLaine és a zseniális balett-táncos, Mihail Barisnyikov is. A tizenegyszeres jelöltnek persze erős versenytársai voltak az 1978-as gálán, elég az Annie Hall-ra gondolni, amely elnyerte a legjobb filmnek járó díjat, Woody Allent pedig a rendezőként, míg Diane Keatont a legjobb színésznőként ismerték el.

Mikhail Baryshnikov és Anne BancroftForrás: Photo12 via AFP

New York bandái

Martin Scorsese tudna mesélni a mellőzöttségről az Oscar-gálán: a Taxisofőr rendezőjét hatszor jelölték legjobb direktornak olyan filmekért, mint a Dühöngő bika, a Krisztus utolsó megkísértése, a Nagymenők, Az ártatlanság kora, a New York bandái és az Aviátor, míg végül meg nem kapta A tégla című filmjéért, ami a Szigorúan piszkos ügyek remake. A New York bandái alkalmával viszont nem csak ő búslakodhatott a 2003-as Oscar-gálán, mivel a film 10 jelölésből nem kapott meg egyetlen díjat sem. Volt a jelölések között a legjobb filmért, rendezésért, forgatókönyvért, operatőri munkáért és férfi főszereplői alakításért járó egyaránt (utóbbit Daniel Day-Lewis kapta). Az akkori legjobb rendezői díjat nehéz elvitatni Roman Polanskitól (A zongorista), a Chicago legjobb filmnek járó díját viszont annál könnyebb.

Leonardo DiCaprio a New York bandái című filmbenForrás: Budapest Film

A félszemű

Szintén 10 Oscar-díjból nem kapott meg egyet sem A félszemű a Coen-fivérek rendezésében a 2011-es gálán. A fivérek összesen hat szobrot vihettek volna haza saját kezűleg, hiszen jelölték őket a legjobb filmért, rendezésért és adaptált forgatókönyvért is. A Coen-testvéreket mindenesetre aligha bosszantotta a mellőzés, mivel a 2008-as gáláról hazavihették ugyanezeket a díjakat a Nem vénnek való vidék-ért. Aki viszont Martin Scorseséhez hasonlóan, vagy még nála is rosszabbul érezhette magát, az Roger Deakins operatőr, akinek ez volt zsinórban a kilencedik jelölése díj nélkül, amihez még négy érkezett, miután végre kapott két szobrot (Szárnyas fejvadász 2049, 1917). Ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy miközben Jeff Bridges nem kapta meg az Oscart egyébként átütő alakításáért, az ugyancsak Charles Portis azonos című regényéből készült 1969-es A félszemű seriff-ért John Wayne átvehette élete egyetlen Oscar-díját.

Jeff Bridges A félszemű-benForrás: Collection ChristopheL via AFP

Amerikai botrány

E szintén 10 Oscar-díjra jelölt film alkalmával David O. Russell rendezőnek sikerült elérnie, hogy négy színészét is Oscar-díjra jelöljék különböző kategóriákban: Christian Bale legjobb férfi főszereplő, Bradley Cooper mellékszereplő, Amy Adams legjobb színésznő, Jennifer Lawrence pedig legjobb női mellékszereplő lehetett volna. A rendezők nomináltjai között versenyző David O. Russellnek (Sivatagi cápák, The Fighter - A harcos, Napos oldal) ez már az ötödik olyan jelölése volt, amit nem tudott díjra váltani, és máig nincs Oscar-díja. Az Amerikai botrány 2013-as betlizésében szerepet játszhatott, hogy erős volt az "Oscar-csali" felhozatal ebben az évben, olyan filmek nyertek nagyobb díjakat, mint a 12 év rabszolgaság, a Mielőtt meghaltam, a Blue Jasmine és a Gravitáció.

Amy Adams az Amerikai botrány-banForrás: AFP

Napok romjai

Nyolc jelölése között ezt a filmet ötre jelölték a legfontosabb kategóriákban: lehetett volna legjobb film, James Ivory a legjobb rendező, Emma Thompson és Anthony Hopkins a legjobb főszereplő színészek, Ruth Prawer Jhabvala munkája pedig a legjobb (adaptált) forgatókönyv. Ez viszont a Schindler listája éve volt, a színészi díjakat pedig Tom Hanks (Philadelphia - Az érinthetetlen) és Holly Hunter (Zongoralecke) vitték el. Ugyancsak a legfontosabb kategóriákban kapott a film öt Golden Globe- és hat BAFTA-jelölést is, viszont ezekből is csak Anthony Hopkins kapott meg végül egy BAFTA-díjat. James Ivory 1993 óta elég sokat várt első Oscarjára, amit a díj történetében legidősebbként, 89 évesen kapott meg a 2017-es Szólíts a neveden forgatókönyvéért. 

Anthony Hopkins a filmbenForrás: Photo12 via AFP

Az elefántember

Szintén nyolc Oscar-díjra jelölték David Lynch második, 1980-ban bemutatott nagyjátékfilmjét, ami díj nélkül is óriási eredmény, hiszen a rendező addig csak egy kultikussá vált, de nagyon szerény körülmények között készült magánakciót tudott maga mögött (Radírfej). A rendezőt később még kétszer jelölték legjobb rendezőnek (Kék bársony, Mulholland Drive - A sötétség útja), viszont utoljára fordult elő, hogy rendezése a legjobb filmnek járó jelölést is megkapta. A rendező azóta tiszteletbeli Oscar-díjat kapott, de anélkül is páratlan pályát futott be, amelyről itt írtunk bővebben a rendező 75. születésnapján.

John Hurt (Az elefántember)Forrás: AFP/Brooksfilms

A keresztapa III.

Bár bemutatása idején vegyes volt a fogadtatása, megkockáztatjuk, ez az 1990-es trilógia-záró a legjobban sikerült film a listánkon. Hét Oscar-jelölést kapott, köztük a legjobb filmnek, illetve a legjobb rendezésért (Francis Ford Coppola) járót. Meglepő, de Michael Corleone szerepében a korábbi két részért mellékszereplőként és főszereplőként is jelölt Al Pacino ezúttal nem is került az esélyesek közé, s csak később az Egy asszony illatá-ért kapta meg eddigi egyetlen Oscar-díját. Coppolának viszont már volt öt Oscar-szobra, abból négy a korábbi két A keresztapa-filmért. Az 1991-es Oscar-gála legnagyobb furcsasága (legalábbis mai szemmel nézve) viszont már inkább a Nagymenők mellőzése, a modern gengszterfilm klasszikusáért ugyanis csak Joe Pesci kapott férfi mellékszereplői díjat.

Diane Keaton és Al Pacino A keresztapa III.-ban (1990).Forrás: Paramount Pictures

A remény rabjai

Hogy ez az 1991-es film a legnépszerűbb alkotás a listánkon, az viszont aligha kérdés, hiszen az IMDb.com szavazóinál régóta ez minden idők legjobb filmje. Bemutatásakor a pozitív kritikák ellenére megbukott a mozipénztáraknál, csak videókazettán (majd DVD-n) vált sikeressé. A magyar származású Frank Darabont Stephen King novelláján alapuló, Morgan Freeman nevével fémjelzett rendezése erős évet fogott ki, mivel ekkor debütált a Ponyvaregény Quentin Tarantinótól, a legfontosabb Oscar-díjakat pedig a Forrest Gump, illetve annak rendezője, Robert Zemeckis és címszereplője, Tom Hanks vitték el. Mai szemmel nézve A remény rabjai jelölésből is többet kaphatott volna, rendezőként nem került az esélyesek közé sem Frank Darabont, sem pedig színészként Tim Robbins. A film szerepel azon alkotások 13 tételes listáján is, amelyekért jelölték, de nem díjazták Roger Deakins operatőri munkáját.

Tim Robbins és Morgan Freeman (A remény rabjai)Forrás: Budapest Film

Gyilkos vagyok

Billy Wilder 1944-es, Raymond Chandlerrel közösen írt James M. Cain-adaptációja a legrégebbi film a listánkon: hét jelölésből egyet sem tudott díjra váltani, ma viszont már egyértelmű, hogy alaposan megelőzte a korát. A gálát a Bing Crosby nevével fémjelzett Magam útját járom! című musical dominálta hét díjjal, ez viszont nem bizonyult időtállónak, ahogy számos más Oscar-jelölt film sem ebből az évből (ha Wilder filmje mellett akad efféle örökzöld kivétel, azok talán a Mentőcsónak Alfred Hitchcocktól, a Gázláng és a Valakit megöltek). Wilder filmjét ellenben a mai napig a film noir műfaj egyik csúcsteljesítményének tartják, és még magyar alkotója is volt: a 17 alkalommal Oscar-díjra jelölt, háromszor díjazott zeneszerző, Rózsa Miklós személyében.