Elemi ösztön

Verhoeven Hollywoodban magához képest meglepően sokáig, 1992-ig hanyagolta a bő szexábrázolást például a Robotzsaru és a Total Recall - Az emlékmás alkalmával, hogy aztán mindent bepótoljon az Elemi ösztön-nel. Hasonlóan adott nagyobb szerepet Sharon Stone-nak a Total Recall után, mint Renée Soutendijknek a Spetters után, az eredmény pedig szexszimbólummá tette a színésznőt, és kultfilmmé az Elemi ösztön-t. Joe Eszterhas magyar származású forgatókönyvíró bevallottan A negyedik férfi-t írta át, és hogy ne lehessen szó plágiumról, Verhoeven kapta a rendezést. A film még ma is képest port kavarni: Sharon Stone memoárjában azt állította, átverték a híres "bugyi nélküli" közeli felvételekor, amit Verhoeven idén Cannes-ban cáfolt (és annyi bizonyos, hogy többet nem dolgoztak együtt).

 

Showgirls

Eszterhas és Verhoeven megpróbálták megismételni az Elemi ösztön őrületes sikerét, de csak a botrányt sikerült, a kasszasikert nem. A Mindent Éváról című, szórakoztatóipari kulisszák mögött játszódó klasszikus karriertörténetet hangszerelték át a Las Vegas-i táncosnők világára. Ez volt a történelem első és utolsó nagy büdzsés hollywoodi filmje, ami megkapta az NC-17 korhatárt (hazánkban a 18-as karikának felel meg), és nem vágták meg R korhatárosra, hanem így forgalmazták mozikban (ami a kasszáknál való bukáshoz is hozzájárul a korlátozott reklámozhatóság miatt). Bár ezt nehéz statisztikákkal alátámasztani, valószínűleg nincs film Hollywood történetében ennél több meztelenséggel, színésznők közül pedig Elizabeth Berkley és Gina Gershon pucérkodják végig a filmet, és végül még köztük is elcsattan egy csók. A film másodlagos forgalmazásban (VHS, DVD) már több pénzt hozott, és a mai napig megosztja a filmrajongókat, egyesek szerint minden idők legrosszabb filmje, mások szerint alulértékelt remekmű.

 

Árnyék nélkül

Szexfilmként nem jellemezhető, de mégis ebben a sci-fi horrorban található Verhoeven hollywoodi pályájának egyik legbotrányosabb szexjelenete. A film A láthatatlan ember című, H.G. Wells történetén alapuló klasszikus horror modern verziója, amiben a tudós főhős (Kevin Bacon) szép lassan megőrül a kezei közé kerülő hatalomtól, miután feltalálja a láthatatlanságot. A főhős erkölcsi bukása akkor válik nyilvánvalóvá, amikor láthatatlanul megerőszakolja gyönyörű szomszédját, akit Rhona Mitra modell alakít. Egy hollywoodi film főhőse ritkán követ el nemi erőszakot, a film pedig szintén szokatlan módon a mozinéző kukkolói pozíciójára is rávilágít. Az eredeti cím - Hollow Man, azaz üreges ember - nemcsak a láthatatlanságra utal, de a főhősre, tágabban pedig az ember morális romlandóságára is.

 

Fekete Könyv

Verhoeven Hollywoodból hazatérve, Hollandiában készítette el ezt a 2006-os filmet, amiben visszatért a Futás az életért II. világháborús környezetébe. Az igaz történeteken alapuló, fordulatos és izgalmas thriller főhőse egy fiatal nő, aki a partizánok soraiban harcol a nácik ellen a megszállt Hollandiában. A hősnőt a fiatal Carice van Houten alakítja, aki később a Trónok harca egyik sztárjaként meztelenkedett sokat, és ebben a filmben is sokat vetkőzik és Halina Reijn színésznő is. Ahogy azt Verhoeventől megszokhattuk, független és erős nőalakjai ezúttal sem gátlásosak, ha szexről van szó, nem csinálnak problémát belőle, ha a testüket kell használniuk az előrejutás érdekében.

 

Elle

Verhoeven jó tízéves szünet után, Franciaországban készítette el az Elle című filmjét Isabelle Huppert főszereplésével. A film egyfajta fordított "nemi erőszak és bosszú" film, válasz erre az amerikai műfajra (ilyen film jelenleg a mozikban az Oscar-díjas Ígéretes fiatal nő): a sikeres üzletasszony hősnőt egy ismeretlen férfi megtámadja és megerőszakolja, de a nő nem értesíti a rendőrséget, helyette a saját kezébe veszi az ügyet, nem hajlandó áldozatként viselkedni. Viszont ha a néző klasszikus bosszútörténetre vágyik, akkor is csalódni fog. A MeToo-érában különösen merésznek számító filmet Verhoeven eredetileg Hollywoodban akarta elkészíteni, de - nem meglepő módon - egyetlen ismertebb színésznő sem vállalta a főszerepet. Isabelle Huppert-t egyébként Oscar-díjra jelölték később ezért a filmért.