A Star Wars-univerzum rejtélyes fejvadásza új televíziós sorozatban tért vissza: a The Book Of Boba Fett minden ízében a rajongók kegyeit keresi rendkívül hatásvadász, ámde kétségkívül hatásos módon.

A Shop-Stop című film egyik jelenetében azon agyalnak a főszereplők, hogy a Halálcsillag felépítése nyilvánvalóan olyan mértékű erőforrást igényt, hogy a Birodalom valószínűleg kénytelen volt külső vállalkozókat és munkásokat felbérelni, azaz amikor A Jedi visszatér végén Luke Skywalker felrobbantja a félkész objektumot, valójában ártatlanok civilek tömegét mészárolja le.

Már kicsit a 2019-ben debütált The Mandalorian című tévésorozat is azokat a rajongókat szólította meg, akik akár évtizedek óta ehhez hasonló kérdéseken agyalnak. A széria előszeretettel járja be a klasszikus trilógia híres helyszíneit is külön epizódokat szentel annak, hogy a filmekben éppen csak pillanatokra felbukkanó fajok életébe és mindennapjaiba mélyebb bepillantást nyerjünk, de olyan karakterek is feltűnnek benne, akiket korábban élőszereplős filmben nem, csak a Klónok háborúja című animációs sorozatban láthattunk vagy éppen az eredeti trilógiában szinte csak statisztaként bukkantak fel.

The Book of Boba FettForrás: YouTube/Star Wars

Közéjük tartozik a második évadban bemutatkozó Boba Fett is, aki annak ellenére, hogy csupán másodpercekre láthattunk A Birodalom visszavág-ban és A Jedi visszatér-ben, a misztikus, állandóan sisakot viselő fejvadász a rajongók nagy kedvencévé vált.

Jó nagy visszhangot is keltett a belépője a sorozatban, hiszen ezúttal

Boba Fett a híres maskarája nélkül lépett színre, a nézők jelentős részénél pedig igencsak kivágta a biztosítékot a fizimiskája: a legtöbben ugyanis egy relatív fiatal, kemény kötésű, baltával faragott arcú férfit képzeltek el a páncélzat alatt – a klasszikus filmekben a harmincas éveit taposó Jeremy Bulloch formálta meg a figurát –, erre The Mandalorian-ban egy hatvanas, kissé pocakos úrként tűnt fel, aki leginkább Marlon Brando Kurtz ezredesére emlékezet az Apokalipszis most!-ból.

Ennek ellenére nem volt kérdés a Disney számára, hogy a karakter önálló sorozatot is kapjon, a nemrég elindult The Book Of Boba Fett-ben szintén Temuera Morrison alakítja a címszereplőt, de szerencsére éppen eléggé karakteres színész ahhoz, hogy leszámoljon a korábbi ellenérzéseinkkel. Az eddig vetített két epizód alapján képes arra, hogy elfogadjuk:

ez a figura nem az a terminátor-szerű, érzelemmentes fejvadász, mint akit korábban vizionálhattunk a sisak mögött, hanem jóval inkább egy profi, sokat látott, de korosodó szamuráj, aki sokszor nem a fizikumával, hanem a bölcsességével vágja ki magát a bajból.  

The Book of Boba FettForrás: YouTube/Star Wars

Szüksége is van mindkettőre: a történet A Jedi visszatér után veszi fel a fonalat és mint kiderül, miután Boba Fettet elnyelte a sarlakk, sikerült kiszabadulni a szörnyeteg gyomrából. A sivatagban később a buckalakók elfogják, de leleményességével és erejével kivívja a fosztogatásból élő, agresszív törzs tiszteletét, végül pedig Jabba, a hutt megüresedett trónját elfoglalva a tatuin maffiavezérévé válik. A bonyodalmak pedig innen indulnak, hiszen természetesen sokan pályáznak a székére és a fejére egyaránt és bérgyilkosokat eresztenek rá.

Az alapkoncepció alapján tehát egy sci-fi környezetbe ültetett klasszikus gengszterfilmes történetről van szó, amelyben egy bűnöző felemelkedését és hatalmának megszilárdítását követhetjük végig, csak éppen a hasonló sémát követő sztorikkal ellentétben itt nem feltétlenül követi bukás a diadalmenetét; vagy legalábbis a nézettségi adatok függvényében csupán jó néhány évaddal később.

A The Mandalorian sikeréből tanulva az alkotók azt ígérték, hogy minden részben feltűnik egy-egy olyan karakter, akiknek láttán a rajongóknak leesik az álla és az eddigiek alapján komolyan is gondolják mindezt.

A buckalakók mellett feltűnnek a jawák, Jabba hutt rokonai és az orkokra emlékeztető egykori testőrsége, de fontos szerephez jut Mos Eisley városa és annak kocsmája is, ahol először találkoztunk Han Soloval; aki a pletykák szerint szintén megjelenik majd a sorozat egyik későbbi epizódjában, ráadásul – a digitálisan megfiatalított – Harrison Ford megformálásában.

Azaz az alkotók tényleg hájjal kenegetik a rajongókat és szinte kizárólag a nosztalgiára építenek, az ismerős helyszínek és karakterek mellett a látványvilág szempontjából is.

The Book of Boba FettDisney

Üdvözítő, hogy amennyire csak lehet, kerülték a számítógépes effektusokat, az épített díszletek és a maszkok dominálnak a vizuális trükkök helyett, ezáltal is azt a hatást keltve, mintha a produkciót nem napjainkban, hanem a hetvenes vagy a nyolcvanas években forgatták volna. Ez a számtalan gesztus pedig kétségkívül hatásvadász, ámde valóban hatásos módja annak, hogy elvarázsolja a gyermeki énünket.

Kár, hogy a történetre már nem fektetettek túlzott hangsúlyt és akárcsak a The Mandalorian esetében, ezúttal is úgy érezhetjük, mintha egy számítógépes játékot néznénk, csak éppen a kontroller nem a mi kezünkben van: a főszereplő – akárcsak, ha pályáról pályára haladna – egymáshoz látszólag lazán kapcsolódó kihívássokkal néz szembe epizódról epizódra, mindegyik megmérettetésnek az a célja, hogy kicsit mélyebb bepillantást nyerjük a Star Wars-univerzum különböző rétegeibe.

Nem arról van tehát szó, hogy a szerzőgárdának olyan eredeti sztori pattant ki a fejéből, amelyet muszáj elmesélni, hanem a Csillagok háborúja jogait felvásároló Disney egyszerűen csak igyekszik a lehető legtöbb pénzt kisajtolni minden idők egyik legnépszerűbb franchise-ából, a kockázatot minimálisra csökkentve biztonsági játékot játszva. De mindezt olyan profin teszik, hogy képtelenség ellenállni neki, ha kicsit kötődünk érzelmileg George Lucas eredeti víziójához.