A meztelen női testek sokáig csak a kiszolgáltatottság vagy a megaláztatás szimbólumaként jelentek meg a magyar filmművészetben, majd az 1960-as évek közepére már nem tudta a szocializmus teljes egészében kizárni a nyugati hatásokat. Így, ha szemérmesen is, de a nagy tömegeket megszólító hazai produkciókban és a művészfilmekben egyaránt egyre nagyobb teret nyert az erotika. A meztelen magyar színésznőkről szóló cikksorozatunk első részében bemutatjuk azokat a neves színésznőket, akik áttörték a hatvanas években a prüdéria falait.

Sokáig tabu volt a szexualitás bármilyen formája a magyar filmvásznon: az 1939-es Halálos tavasz-ban már az a képsor is kifejezetten bátornak számított, amelyben Karády Katalin levetkőzik és láthatjuk testének a kontúrjait; ráadásul nem is az övét, hanem egy táncosnőét, aki testdublőrként helyettesítette a kor ünnepelt színésznőjét néhány jelenetben. Még nagyobb visszhangot keltett az 1948-ban bemutatott Valahol Európában, amelynek forgatásán egy statiszta véletlenül lerántotta a ruhát Bánky Zsuzsáról, a színésznőnek pedig kivillantak a mellei. A rendező Radványi Gézának viszont annyira megtetszett a jelenet spontaneitása, hogy végül nem vágta ki a filmből.

A hatvanas évekre a mozgókép egyre inkább elvesztette az ártatlanságát: bár eleinte fedetlen női testek művészileg indokolt módon tűntek fel a vásznon, de ahogyan az évtized vége felé közeledtünk, úgy vált a meztelenség egyre több filmben öncélú, hatásvadász eszközzé.

Bara Margit - Ház a sziklák alatt (1959)

Makk Károly görög drámákat idéző filmjében egy magyar katona, Kós Ferenc (Görbe János) elgyengülve és betegen tér haza a frontról a badacsonyi házába. Felesége meghalt, míg a férfi hadifogságban raboskodott, így Kóst volt hitvesének a nővére, a púpos Tera (Psota Irén) ápolja odaadóan abban bízva, hogy a férfi majd beleszeret és megkéri a kezét. Nem így történik: Kós Ferencnek a falu szépe, Zsuzsa tetszik meg, össze is házasodnak, de mivel az egy szobás ház fele Tera tulajdonát képezi, kénytelenek osztozni rajta. A mérgező összezártságban pedig csak idő kérdése, hogy mikor pattannak ki a feszültségek és következik be tragédia.

A Ház a sziklák alatt az első magyar film, amelyben teljesen meztelenül jelent meg egy nő a vásznon: a Zsuzsát alakító Bara Margit az egyik jelenetben pucéran megmártózik a Balatonban, míg az éppen halászó Görbe János meglesi.

Ház a sziklák alatt (1958)Forrás: Örökmozgó

A kamera (a filmet a magyar operatőr iskola megteremtője, Illés György fotografálta) a nádasból figyeli a nőt, afféle voyeur-érzést keltve, mintha nézőként magunk is leskelődnénk, de a film borús hangulata és Sárközy István vészjósló zenéje miatt mégsem hatnak erotikusnak a képsorok. A néhány másodperces jelenet azt mutatja be célratörően, miként ébreszti fel a legelemibb ösztönöket a látvány az egyébként sem kifinomult vagy éppen iskolázott férfiben, aki később az események és az indulatainak a sodrásában elkárhozik.

Bara Margitot egyébként nehéz volt rávenni a vetkőzésre, végül csak úgy ment bele, hogy a felvétel készítésekor csak a rendező és az operatőr lehetett jelen.

Liska Zsuzsa - Utószezon (1966)

Fábri Zoltán különös tragikomédiája a hatvanas évek elején játszódik, amikor is egy idős férfit megtréfálnak a barátai: egyikük elváltoztatott hangon felhívja és önmagát rendőrnek kiadva beidézi egy kihallgatásra egy meg nem nevezett üggyel kapcsolatban. Kerekes Kálmánt (Páger Antal) a vártnál jobban felzaklatja a hívás, mert a sajtó éppen Adolf Eichmann letartóztatásától hangos és az ő múltjában is lenne elszámolni való. Amikor ugyanis a vészkorszak idején patikusként dolgozott, Holl Péter rendőrkapitány (Básti Lajos) 1944-ben megkérdezte tőle, vannak-e zsidók a városban. A férfi egyetlen ügyetlen szófordulattal gyanúba keverte a gyógyszertár tulajdonosát és annak feleségét, akiket nem sokkal később el is hurcoltak, az üzletet pedig átírták Kerekes nevére. A másfél évtizeden keresztül elfojtott bűntudat így a vicc hatására hirtelen a felszínre tör, a férfi pedig szinte öntudatlan állapotban kezd bolyongani a városban, miközben a múltjának meghatározó helyszínein sorra felelevenednek az emlékei.

Különös hangulatú alkotásról van szó, a drámai témaválasztást olykor-olykor áthúzzák burleszkbe illő, felgyorsított jelenetek, majd a film visszarántja a nézőt a sötét valóságba, megmutatva az emberi lélek rejtett, sötét zugait, mintha csak hideg és meleg vizes fürdőt vennénk. Szintén zavart kelt, ahogyan a múlt történései szürreálisan kúsznak át a jelenben, akárcsak amikor reggel hirtelen felébredve az álom még egy pillanatra bekúszik a valóságérzékelésünkbe.

Utószezon (1966)Forrás: Duna TV

A meztelenséggel szürreális szegmensekben találkozhatunk: ilyen a lényegében megelevenedett lelkiismeret-furdalásként feltűnő Liska Zsuzsa alakja is, akiről egy lázálomszerű jelenetben a rendőrkapitány letépi a ruhát, mire a nő kést vág bele és meggyilkolja, majd Kerekesre támad, azt üvöltve, hogy felelnie azért, amiért a halálba küldte a gyógyszertár tulajdonosait.

Sáfár Anikó - Harlekin és szerelmese (1967)

Fehér Imre 1967-es Harlekin és szerelmese című filmjében egy fiatal pár a Balaton közepén ragad, miután először az orkán erejű szél miatt vitorlát kell bontaniuk, majd amikor továbbindulhatnának, a hajó horgonya beakad egy második világháborús német bombázórepülő roncsaiba. A fiatalok szerepében Bujtor Istvánt és az akkor mindössze tizenkilenc éves Sáfár Anikót láthatjuk, utóbbi az egyik jelenetben még a bikinit is ledobja. 

A leghétköznapibb természetességet és fiatalos szabadságigényt megfogalmazó jelenet azt is jól jelzi, hogy ahogyan közeledünk a hetvenes évekhez, úgy oldódott a prüdéria is a magyar mozgóképeken.  

Harlekin és szerelmese (1967)Forrás: Filmmúzeum

A premiert követően egyébként Sáfár Anikó szépségére nem csupán Magyarországon, de szerte a világon is felfigyeltek: Amerikából ötéves szerződéssel kínálták meg, de ő nem akart disszidálni, ezért visszautasította az ajánlatot. Itthon azonban sikeres pályát futott be, mások mellett játszott Szabó István Oscar-jelölt Redl ezredes-ében, de Bujtor István oldalán is ismét feltűnt a Zsaruvér és csigavér: A királyné nyakéke című akció-vígjátékban.

Lapozzon, cikkünk a következő oldalon folytatódik!