Az utolsó ház balra

Az amerikai modern horrorfilm egyik legnevesebb alkotójának, Wes Craven első rendezése nagy mértékben Ingmar Bergman különleges hangulatú bosszú- és megváltástörténetén, a Szűzforrás című Oscar-díjas alkotásán alapul.  

Craven 1972-es exploitation horrorjában azonban szó sincs a szadista pszichopaták által csoportosan megerőszakolt és meggyilkolt kamaszlány (és barátnője) véres bosszút álló szüleinek megtisztulásáról, a fináléban egy megtört és a fájdalomtól és elszabadult erőszakos indulatoktól megtébolyult kisember képe hagyja magára a nézőt, akit így Craven a jogos bosszú elégtételétől is megfoszt.

A kegyetlen társadalomkritikát sem mellőző, végtelenül erőszakos és nyomasztó filmben a szex is mindvégig erőszakos (legyen szó csoportos erőszakról vagy kikényszerített leszbikus szexről), ráadásul az eredeti forgatókönyvben sokkal több és durvább szexjelenet volt, de végül Craven úgy döntött, hogy visszafogja a nyílt nemi erőszakot, és a karakterek mélyítésével igyekszik felhívni a tinédzserek és szüleik figyelmét a modern világban fenyegető ősi veszélyekre.

Gyilkos túra

John Boorman legendás filmje kissé kilóg összeállításunkból, ugyanis központi témája korántsem a szexualitás. Pontosabban: a film a természetből kiszakadt civilizált ember találkozása a cseppet sem veszélytelen és romantikus természettel.

Négy városi barát látogat el az Appalache-hegységbeli Cahulawassee folyóhoz, hogy a természet kihívásaival szembenézve evezzen végig a folyón. Amikor a társaság kettészakad a partmenti sűrűben két, puskával felszerelt hegyi ember lepi meg a védtelen városiakat – a támadás kegyetlen és állatias nemi erőszakban csúcsosodik ki. 

Gyilkos túra (Bill McKinney és Ned Beatty)Forrás: Warner Bros.

Téboly

Alfred Hitchcock sokkoló thrillere egy perverz sorozatgyilkosról és a barátjáról, akit tévesen a gyanúsítanak a gyilkosságokkal. Mivel a történetben a gyilkosságok nagy részének szexuális indítékai vannak, illetve mert ennek megfelelően a film számos alkalommal mutat fedetlen testű női "holttesteket", ez lett Hitchcock első olyan alkotása, ami felnőtteknek ajánlott korhatár besorolást kapott.

A Téboly-ban Hitchcock egyfelől megismételte az általa már sok sikerrel bejáratott "ártatlanul vádolt" kisember izgalmas történetét, másfelől a korszak szellemiségéből is kiindulva készítette el az egyik legjobb kéjgyilkosról készült brit filmet.

Fritz, a macska

Ralph Bakshi rajzfilmje kifejezetten felnőtteknek készült (Robert Crumb azonos című képregényéből) – olyannyira, hogy a szexet és drogot sem nélkülöző, ugyanakkor a diákmozgalmakból és a hippikből is gúnyt űző Fritz, a macska lett az első animációs film a világon, amelyet csak a legmagasabb korhatár-besorolással engedtek bemutatni. 

 Az utolsó tangó Párizsban

Bernardo Bertolucci mai napig botrányfilmként emlegetett drámája egy középkorú, megözvegyült amerikai férfi és egy fiatal párizsi lány személytelen, tragédiába torkolló szexuális kapcsolatáról.

Igaz, ma már nem annyira a tabudöntő merészsége miatt, hanem a forgatási körülmények okán tartják botrányosnak Bertolucci klasszikusát (amelyet bemutatásának évében több országban pornográfia vádjával betiltottak): az akkor 19 éves főszereplőnő Maria Schneider szerint ugyanis a rendező és a férfi főszerepet alakító Marlon Brando összeszövetkeztek ellene, mivel egyikük sem készítette fel arra, az előre nem egyeztetett jelenetre, amelyben némi vaj segítségével a férfi análisan megerőszakolja a lányt. S bár nem történt valódi erőszak, a Schneider számára váratlan és megalázó jelenet évek múltán is kísértette a színésznőt – miközben Bertolucci azzal indokolta a döntését, hogy szerette volna, ha Schneider reakciója valóságosnak hat a vásznon.

Maria Schneider és Marlon Brando Az utolsó tangó Párizsban című filmbenForrás: Mokép

Minden ellentmondásossága ellenére a Bertolucci hirtelen támadt ötletéből született (meglátott egy nőt az utcán, és elképzelte, milyen lenne szeretkezni az ismeretlen vonzó nővel) Az utolsó tangó Párizsban a mai napig az erotikus drámák egyik legfelkavaróbb és legőszíntébb darabja, amely épp a személytelen, anonim szex lélektani buktatóit járja körbe: a tragédia ugyanis akkor következik be, amikor az ismeretlenségüket őrző szeretők egyike szeretne megnyílni a másiknak és valódi kapcsolatot létesíteni.