Nevetségesen nagymellű nő egy családi vígjátékban, sztriptíztáncosnők és aerobik-öltözők: mint azt sorozatunk korábbi részeiben bemutattuk, a rendszerváltás előtt igencsak vékony jégen kellett táncolnia a rendezőknek az erotika ábrázolásának terén, a kilencvenes években viszont a cenzúra megszűnésével már teljes szabadságot élvezhettek a filmesek. A közgondolkodás azonban nem változott meg egyik pillanatról a másikra és egy merészebb szexjelenettel még mindig botrányt lehetett kelteni.

A rendszerváltással megszűnt a szocialista állami filmgyártás, ezzel együtt pedig a cenzúra is. Az ún. átmenet időszaka friss lehetőségekkel, de hátrányokkal is járt: míg a múlt rendszerben (úgy, ahogyan) működő gyártási struktúrát újra fel kellett építeni, így a rendezőknek sokáig jóval szerényebb anyagi és technikai lehetőségek között kellett alkotnia, ellenben a korábbiaknál sokkal nagyobb szellemi szabadságot élveztek, így a szexualitást és az erotikát sem kellett többet művészileg megindokolni, ezért mint összeállításunkból is kiderül, olykor kifejezetten öncélúan, a botránykeltés vagy a puszta szórakoztatás szándékával jelent meg a nemiség.

Kopekin Györgyi - Hamis a baba (1991)

Bujtor István már a hetvenes években is Bud Spencer állandó szinkronhangja volt és állítólag amikor személyesen is találkozott a sztárral, utóbbi azt tanácsolta neki, hogy rendezzen saját filmeket. Így született meg 1981-ben A pogány Madonna, amelyet egyértelműen az olasz pofozómester művei ihlettek: hasonlóképpen könnyed hangulat, parodisztikus akciójelenetek és verekedések, valamint játékosan (ál)bugyuta történet jellemezte, a Bujtor által megformált Ötvös Csöpi megtévesztésig hasonlított Bud Spencerre mind termetében, mind színészi játékában.

Az Ötvös Csöpi-filmek legnépszerűbb része a Hamis a baba volt, az elképesztő sikerét jól illusztrálja, hogy úgy vált 1991 legnézettebb filmjévé hazánkban, hogy közvetlenül szilveszter előtt mutatták be, december 27-én: az első öt napon alatt nézőcsúcsot döntve kilencvenhétezren váltottak rá jegyet.

Ez volt egyébként az első rész, amely a rendszerváltás után született, jóval merészebb is lett, mint a korábbi kalandok: a vaskos poénok és az akciójelenetek mellett az alkotók a német erotikus vígjátékok fesztelen stílusában némi szexualitással is igyekeztek kiszolgálni a nem éppen magaskultúrára ácsingózó közönséget. Így tűnt fel egy igazán emlékezetes mellékkarakterként a már-már abszurdan nagy mellekkel büszkélkedő Bögyös Maca nevű figura Kopekin Györgyi alakításában, aki nem sokkal a bemutató után nyugat felé vette az irányt és pornófilmekben kezdett szerepelni.

 

Hamis a baba, Kopekin Gyöngyi éppen zuhanyozikForrás: DotKom Média

Hegyi Babara - Az álommenedzser (1992)

Pál úr Amerikában próbált szerencsét, de csúfos kudarcot vallott, mivel azonban a kilencvenes évek elején járunk, az internet hiányában még a messziről jött ember azt mondott, amit akart. Ezt kihasználva mindenkivel elhiteti, hogy a tengerentúlon sikeres üzletember, így a partnerei előszeretettel adnak neki nagy összegű kölcsönöket, amikkel a szélhámos elsősorban a saját zsebeit tömi meg, de az illúzió kedvéért sportegyesületekbe is befektet.

Kovács András két részes tévéfilmje már rögtön a rendszerváltás hajnalán kigyúnyolja a társadalom irreális elvárásait a történelmi fordulóponttal szemben, de parodizálja a hirtelen berobbant vadkapitalizmust is: a címszereplő az ,,egy korty nyugat szerű" Coca-Cola-életérzéssel házal, miközben mindenkit átver, akivel csak kapcsolatba kerül. Az álommenedzser-en jól érződik, hogy szabadabb politikai rendszerben született, az alkotás minden lehetőséget kihasznál a meztelenkedésre és a szexualitásra, legyen szó aerobik-edzésről vagy egy sima ruhapróbáról, de sztriptíztáncosnők is feltűnnek a történetben.És természetesen Pál úr ágyában is egymást váltják a dekoratív üzletasszonyok, az egyikük szerepében Hegyi Babarát láthatjuk:

Az álommenedzserForrás: M3

Nemcsak a szocializmushoz, hanem a jelenkorhoz viszonyítva is más időszak volt ez: napjainkban elképzelhetetlen, hogy szerethető szélhámosnak állítsanak be egy olyan "alfahímet", aki a nőkkel sem bánik kesztyűs kézzel: egyik, lerészegedett szexuális partnerét alvás közben molesztálja, egy másikkal való vitáját veréssel rendezi el.

Lapozzon, cikkünk a következő oldalon folytatódik!