A MOME Anim és a Friss Hús együttműködésében megrendezett Friss Kakas Animációs Filmnapokon a MOME diploma- és vizsgafilmjei újra a nagyvásznon mutatkozhattak be – április 22. és 24. között a budapesti Toldi moziban.

A diplomafilmeket egy csokorba gyűjtő válogatás iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a tripla teltház mellett még egy pótvetítést is meghirdettek a szervezők.
Az idei Friss Kakason bemutatott MOME-diplomafilmek többsége ezután kezdi meg fesztiválszereplését. A Felhők felett (Hárshegyi Vivien) és a Nyugvó köd (Fábián Nikolett) rögtön a világ legrangosabb animációs seregszemléjén, az Annecy Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozik be júniusban. Alexander Gratzer In the Upper Room című munkája májusban a Stuttgartban rendezett ITFS-en, júniusban pedig a zágrábi Animafesten debütál, a The Pattern, Bogyó Péter alkotása pedig szintén az ITFS versenyprogramját erősíti. A magyar közönség több, a Friss Kakason bemutatott premierfilmmel találkozhat majd az idei Friss Húson is.
A 2022-es Friss Kakas egyik különleges eseménye volt a dán képzőművész és animációs rendező, Uri Kranot előadása, aki A lineáris narratívától az immerzív történetekig címmel tartott mesterkurzust. A rendező az általa művelt VR-dokumentarizmusról beszélt, előadásában azt az elméleti hátteret mutatta be, amely a virtuális valóságba helyezett történetek érthető és átélhető elmeséléséhez szükséges.

Egyedi élményt nyújtott, hogy a Friss Kakas közönsége az elmélet megismerését követően be is léphetett a Kranot által teremtett világba: a Velencei Filmfesztiválon is díjazott, a VR-technológiát a szerzői film szolgálatába állító The Hangman at Home-ot nézhették meg az érdeklődők a Toldi előterében.A Friss Kakason Mikkel Mainz dán animációs filmes a közösségi finanszírozás lehetőségeiről tartott mesterkurzust. Mikkel többek között saját, Tales of Alethrion című websorozatán keresztül engedett betekintést abba, hogyan lehet közönséget építeni és egyben tartani.

Április 22-én, péntek délután nyolc animációs filmterv mutatkozott be a szakmai zsűri és a nagyközönség előtt a Kakas Pitch keretében. A Friss Hús Nemzetközi Filmfesztivál 100.000 forint értékű díját Kajlik Eszter és Elek Judit Sára A legrosszabbkor című animációs dokumentumfilm-terve nyerte. A film története a szülészeti erőszak témáját dolgozza fel. A zsűri az indoklásában kiemelte, hogy A legrosszabbkor egy fontos, de tabusított témában indíthat társadalmi párbeszédet, a díjjal pedig az alkotói felelősségvállalás fontosságát is szeretnék hangsúlyozni.

A Kakas Pitch másik díját Diószeghy Dániel The Way Out című filmterve kapta. A hétpercesre tervezett rövidfilm egy, a munkahelyi monotonitástól szenvedő raktári munkás és a számára kiutat kínáló televíziós műsorvezető történetét mutatja be. A zsűri a történet, a látvány és az alapgondolat egységét, valamint a pitch meggyőző erejét emelte ki. A The Way Out ezzel az idei Friss Hús pitchfórumára nyert meghívást.