Az összeomlás szélén a Netflix - menekülő előfizetők, tömeges kirúgások

Világhíressé vált legrosszabb üzleti döntések, galéria, 2022
LOS ANGELES, CALIFORNIA - OCTOBER 07: The Netflix logo is displayed at Netflix's Los Angeles headquarters on October 07, 2021 in Los Angeles, California. The IATSE union which represents Hollywood’s film and television production crews voted to authorize a strike, calling for better working conditions and higher pay amid a surge in streaming demand. Negotiations are ongoing but a strike may be imminent. Mario Tama/Getty Images/AFP (Photo by MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Idén a Netflix a saját becslésük szerint akár kétmillió előfizetőt is veszíthet, a tartalomszolgáltató a bevételkiesést pedig öngyilkos stratégiával próbálja kompenzálni: tömeges kirúgásokba kezdtek, az eddig is drága szolgáltatás árát pedig tovább emelik, ráadásul úgy tervezik, hamarosan reklámokkal is megszakítják majd a videókat, szembemenve ezzel eredeti, előfizetőket csalogató működési terveikkel.
Vágólapra másolva!

A filmrajongók kezdetben bizonyos fokig hálásak lehettek a Netflixnek, hiszen például ha a tartalomszolgáltató nem karolja fel, valószínűleg Martin Scorsese-nek soha nem nyílik lehetősége arra, hogy elkészítse a pályaösszegző művét, Az ír-t, a képregény-adaptációkon szocializálódó fiatalok ugyanis valószínűleg nem váltottak volna jegyet egy három és fél órás gengsztereposzra. De szintén a cégnek köszönhetően kapott jelentős figyelmet Noah Baumbach, már-már Bergman Jelenetek egy házasságból című klasszikusához mérhető mélylélektani drámája, a Házassági történet is. Illetve ők támogatták Enyedi Ildikó berlini Arany Medve-díjas Testről és lélekről című Oscar-jelölt filmjének reklámkampányát is a díjátadó előtt, ahogy a Netflix lett Alfonso Cuarón 2018-as, a velencei filmfesztiválon fődíjas, valamint három Oscar-díjat elnyert Roma című kétségtelen remekművének világpiaci forgalmazója is.

De rögtön hozzá kell tenni: már a nemzetközi színre lépésükkor is ontották magukból a hitvány filmeket és sorozatokat.

A cég pedig látványosan elkötelezte magát az amerikai demokrata kurzusnak és a szélsőliberális, vagy éppen a keresztényellenes ideológiának. Minderre a legjellemzőbb példát az egyik legnagyobb botrányuk jelenti: 2019-ben, a karácsonyi időszakra időzítve rukkoltak elő a Krisztus első megkísértése című brazil szatírával, amelyben melegként ábrázolták Jézust. A Netflixet pedig cseppet sem érdekelte, hogy felháborodott keresztények tömege mondta le az előfizetését.

Jelenet a Krisztus első megkísértése című "filmből" Forrás: AFP

Az LMBTQ-propaganda azonban nem állt meg itt, sőt, odáig terjedt, hogy még a nyíltan homoszexuális baloldali aktivista RTL Klub-figura, Márki-Zay Péter tanácsadója, Osváth Zsolt is szóvá tette, hogy a Netflix úgy próbálja eladni a produktumait a melegekkel, mint ahogyan a régi hollywoodi filmekben a kutyákkal és a gyerekkel tették.

És valóban feltűnő, hogy a meleg szereplők bármiféle dramaturgiai funkció nélkül tűnnek fel a cég alkotásaiban öncélúan, miként azt a woke kultúrát nyíltan népszerűsítő, A végzős év című vígjátékban is láthattuk. A 2010-es évek közepén még az alkotói szabadság – félig-meddig hamis – pózában tündöklő Netflix mára a szélsőbaloldal politikai szócsövévé vált.

Mindez nemcsak a produkcióikban, hanem azok forgatásán is érezhető: a hónap elején pattant ki például a botrány, hogy szexuális zaklatás miatt kirúgták Frank Langellát Az Usher-ház bukása című Edgar Allan Poe-adaptációból, de kiderült, hogy a 84 éves nagy színészt a csaknem 60 éves karrierjével a háta mögött azért szégyenítették meg, mert egy szerelmi jelenet forgatása közben megérintette a fiatal feleségét alakító színésznő lábát. Langella bocsánatkéréssel és poénokkal is próbálta menteni a helyzetét, de mindez csak olaj volt a tűzre, a film producere azt mondta neki, nem viccelődhet, nem bókolhat, nem érhet hozzá senkihez, mert ez már egy új rendszer, a valós szándékai pedig senkit nem érdekelnek.

A színész joggal érezhette úgy, hogy az eltörlés kultúrájának az áldozata lett, ami véleménye szerint a demokrácia antitézise.

Frank Langella hatvanéves karrierjét sározta be a Netflix Forrás: Getty Images via AFP/2016 Getty Images/Theo Wargo

A Netflix hasonlóképpen bánik a saját beosztottaival is: májusban egy hónap leforgása alatt mintegy százötven alkalmazottat rúgtak ki, a tömeges elbocsátást a bevételkiesésükkel indokolták. Utóbbi egyébként valóban igencsak jelentős,

a Netflix 2022 első negyedévében kétszázezer előfizetőt vesztett el, de a jelentés szerint fennáll a lehetősége annak is, hogy a következő negyedévben további kétmillió fogyasztó mondja le a szolgáltatást. A bejelentés hatására rögtön 35 százalékkal be is zuhantak a részvényeik.

A bevételkiesésért azonban csak saját magukat okolhatják: amellett, hogy agresszív politikai propagandát gyártanak, egyre kevesebb figyelmet fordítanak a minőségi tartalmakra, ez pedig igencsak öngyilkos stratégia éppen akkor, amikor egyre jobban kiéleződik a konkurenciaharc a streamingszolgáltatók között. Az HBO Max idén fokozott terjeszkedésbe kezdett, miként a Disney Plus is, de mások mellett az Apple Prime és a Hulu is jelentős konkurenciának számít.

A Netflix a legnagyobb öngólt azonban akkor lőtte, amikor a kórusba beállva a legtöbb nyugati világmárkával karöltve kivonultak az orosz piacról a háború kirobbanása után. Ezzel hétszázezer előfizetőt veszítettek, akik ráadásul be is perelték a céget, és 726 ezer amerikai dollárt követelnek az egyoldalú szerződésmódosítás miatt.

A cég anyagi veszteségei azonban nem indokolhatóak kizárólag a kulturális embargóval: filmjeik minőségi romlása mellett ugyanilyen hangsúlyos a katasztrofális üzleti stratégiájuk is.

A Netflix mindig is a legdrágább streamingszolgáltatónak számított, tavaly ősszel ennek ellenére is árat emeltek. Hazánkban a legolcsóbb előfizetés 2500 forintba kerül havonta, ami első hallásra nem tűnik soknak, de az alapcsomag 480p-s, azaz nagyjából a videókazettákra jellemző képminőséget kínál, ráadásul ezzel az előfizetéssel csak egyetlen eszközön nézhetjük a videókat. 3500 forintért már elfogadható szolgáltatást nyújtanak, de ha ki akarjuk használni az akár egy középkategóriás okostelevízió nyújtotta kép- és hangminőséget, akkor 4500 forintot kell fizetnünk. Összehasonlításképpen: az HBO Max feleennyibe kerül, de ha mindez nem elég, a Netflix idén globális áremelést tervez; az év elején ezt már el is kezdték az Egyesült Királyságban és Írországban, így valószínűleg még 2022-ben nálunk is még drágábbá válik az amúgy is drága szolgáltatás.

Netflix Forrás: Getty Images via AFP/Mario Tama

Szintén tavasszal jelentette be a Netflix, hogy az áremelés mellett reklámokat is beépítenek az olcsóbb előfizetési csomagokba: azaz, ha valaki nem engedheti meg magának, hogy közel ötezer forintot fizessen a vállalható képminőségű szolgáltatásáért – ami ugye hamarosan még drágább is lesz –, de ragaszkodik a Netflix-előfizetéséhez, azt hamarosan mindenféle reklámokkal is zaklatják majd filmnézés közben.

Ez pedig mindent el is mond a cég állítólagos ,,szociális érzékenységéről".