Rengeteg meztelenség és számos felkavaró jelenet jellemezte az 1983-ban bemutatott erotikus filmeket – de számos olyan alkotást is, amelyben a szex csak mellékszál. Kevésbé ismert rendezők mellett olyan neves alkotók ábrázolták nem mindennapi módon a szexet, mint Jean-Luc Godard vagy Tony Scott, és olyan hírességek vetkőztek le szemérmetlenül a kamerák előtt, mint Susan Sarandon, Isabelle Adjani, Richard Gere vagy Tom Cruise.
Keresztneve Carmen
Összeállításunkat rögtön az egyik legnagyobb francia filmrendező 1983-as alkotásával indítjuk: a tavaly meghalt Jean-Luc Godard Keresztneve Carmen című filmében ugyanis rengeteg a szex és meztelenség, miközben a film egy terroristákkal barátkozó fiatal nőről szól, aki beleszeret egy rendőrbe, de egykori bűnöző barátja kérésére részt vesz egy üzletember elrablásának kivitelezésében, amihez öregedő és beteg filmrendező nagybátyja (maga Godard alakítja) villáját kéri kölcsön, dokumentumfilm forgatásának ürügyén.
A velencei filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt, valamint az operatőr Raoul Coutard és a hangmérnök François Musy különleges atmoszférateremtő megoldásaiért a mustra technikai díját elnyerő Keresztneve Carmen tehát a szerelmi háromszögtörténetet ötvözi a bűnügyi történettel, miközben magáról a filmezésről is szól (ráadásul a történet Bizet operáját gondolja újra) – de az egész kusza cselekmény mintha csak arra szolgálna apropóul, hogy Godard rendkívül sok jelenetben meztelenül szerepeltethesse felfedezettjét, a Carment alakító holland színésznő Maruschka Detmerst, aki mindössze 21 éves volt a forgatás idején.

A film ráadásul nem csak meztelenségben, de sokkoló szexjelenetben is bővelkedik, az egyik legjellemzőbb és egyben legfelkavaróbb az a minden tekintetben nyers képsor, amikor a zuhanyban a fiatal nőre rátámad a féltékeny barátja (Jacques Bonnaffé), és dulakodás közben önkielégítést folytat, majd a nőre ejakuál.
Kifulladásig Los Angelesben
S ha már Godard: Jim McBride 1983-ban épp a francia újhullám mesterének első filmjét, az 1960-ban bemutatott Kifulladásigot ültette át amerikai környezetbe, több szexszel és egy-két apró változtatással – ezúttal például nem egy francia piti bűnöző menekül egy amerikai lány karjaiba, hanem egy amerikai piti bűnöző kezd ki egy francia lánnyal.

Utóbbi változtatásra leginkább azért volt szükség, hogy a főszerepet a korszak egyik elsőszámú hollywoodi szívtiprójára, Richard Gere-re lehessen osztani, hiszen a francia lányt alakító, 21 éves Valérie Kaprisky nem számított kifejezetten ismertnek, hiába szerepelt már egy évvel korábban is erotikus filmben (Aphrodite).
Mindenesetre Jim McBride remakejében sem Kaprisky, sem Gere nem szemérmeskedett, ha meztelenségről vagy szexjelenetről volt szó.

Gyilkos nyár
Jean Becker – Sébastien Japrisot regényéből és az általa adaptált forgatókönyvéből készült – drámája egy fiatal vonzó nő története, aki elkeseredetten próbálja megtalálni az anyját 20 évvel korábban megerőszakoló három férfit.
A sötét családi drámában a főszerepet alakító Isabelle Adjani rendkívüli beleéléssel alakítja a férfiak (és nők) vágyainak sokszor állatias, szexualitását hol ártatlanul, hol számítóan tudatosan megélő tárgyát – alakításáért okkal nyerte el a legjobb színésznőnek járó (francia Oscarnak is nevezett) César-díjat, egy olyan szerepért, amelyben sokszor kellett meztelenül mutatkoznia a kamerák előtt.

A Gyilkos nyár az egyik legnézettebb francia film volt 1983-ban, Adjani mellett még 3 César-díjat nyert – az pedig két filmtörténeti érdekesség, hogy Adjani játszotta volna a Keresztneve Carmen főszerepét, de néhány nap után megelégelte Godard forgatási módszereit, és majdnem lemondott a Gyilkos nyár főszerepéről is, amelyre ekkor a rendező Valérie Kaprisky-t kérte fel (végül Adjani Japrisot regényének elolvasása után mégis elfogadta a felkérést, Kaprisky pedig Richard Gere mellett meztelenkedett).
Egy aktmodell halála
A KabaréOscar-díjas rendezőjének, Bob Fosse megtörtént esetet, az egyik leghíresebb hollywoodi gyilkosságot feldolgozó drámájában Ernest Hemingway unokája, Mariel Hemingway alakítja a mindössze 20 éves korában meggyilkolt kanadai Playboy-modell Dorothy Strattent.
A film egyaránt feleveníti Stratten aktmodell-karrierjét, és gyilkosával, a nála 9 évvel idősebb, betegesen féltékeny férjével Paul Sniderrel való mérgező kapcsolatát, valamint a tavaly meghalt Peter Bogdanovich-hoz fűződő romantikus szálat is, amely a film szerint végül kiváltotta Stratten végzetes indulatait (Bogdanovich a filmben álnéven, Aram Nicholasként szerepel).
Az amerikai szórakoztatóiparnak tükröt tartó film a szexet inkább szemérmesen, ám a meztelenséget (a főhősnő foglalkozása miatt is) meglehetősen merészen ábrázolja – Mariel Hemingway jóformán mindent megmutatott magából.

A kulcs
Az elsősorban erotikus filmekre szakosodott Tinto Brass 1983-as filmje az olasz rendező legismertebb (Ennio Morricone zenéjével kísért) alkotása. A Tanizaki Dzsunicsiró azonos című regényéből készült A kulcs az 1940-es évek fasiszta Velencéjében játszódik és egy egymástól már elidegenedni látszó házaspár erotikus játszadozásainak, fantáziáinak története – Brass szándéka szerint a negyvenes éveikben járó asszonyok szexualitásának felszabadító bemutatása.

A megcsalásokkal, és más erkölcsi gátak lerombolásával (például az asszony elcsábítja a lányának vőlegényét) fűzerezett filmben rengeteg a szexjelenet és a meztelenség – a minden szemérmet nélkülöző főszerepet az akkor 37 éves, népszerű olasz színésznő, a háromszoros David di Donatello-díjas, velencei életműdíjas Stefania Sandrelli alakította.
Lapozzon, cökkünk a következő oldalon folytatódik!