A börtönök falai mögött játszódó történetek mindig erős hatást gyakorolnak a nézőkre. Ebben a legjobb börtönfilmek összeállításban olyan filmek szerepelnek, amelyek hitelesen és megrázóan mutatják be a szabadságvesztés súlyát és az emberi lélek erejét.
Egy börtönből is nehéz a szökés, hát még egy börtönszigetről? Steve McQueen és Dustin Hoffman azért megpróbálja ebben a magyar nézők által is közkedvelt, a főszereplő önéletrajzi regényéből készült filmklasszikusban – ha már a nehezén, az emberségük éveken át tartó megőrzésén sikeresen túljutottak. A titok a megtörhetetlen szabad szellem és a szabadulás reménye, amit a címszereplő és hatása alá kerülő társa még Francia-Guyana hírhedten kegyetlen büntetőtelepein sem ad fel semmilyen körülmények között és semennyi idő után.
Nemcsak minden idők egyik legjobb börtönös filmje, de minden idők egyik legjobb filmje A remény rabjai nézők millióinak véleménye szerint. A Stephen King kisregényéből készült alkotás egy különösen hatásos, különösen szép és életigenlő film, méghozzá egy olyan helyszínen, ahol ilyesmit a legkevésbé várnánk: egy börtönben, ahol az ártatlanul raboskodó Andy Dufresne (Tim Robbins) és Red (Morgan Freeman) barátságának meséje az embertelenséget túlélő emberség örök mozis mementójává lesz.
A Stephen Kingre oly jellemző természetfeletti motívum teljesen hiányzik A remény rabjaiból, annál inkább megjelenik viszont a Halálsoron esetében, amely szintén nagyrészt a rácsok mögött játszódik, amelyet szintén A remény rabjait is filmvászonra álmodó Frank Darabont rendezett, és ami szintén klasszikusnak számít ma már. A mindig emberséges Tom Hanks kivégzésre váró elítélteket őrző börtönőrként lesz benne tanúja olyan eseményeknek, amiktől a szemének is alig akar hinni, velünk nézőkkel együtt.
Egy börtön még a legstabilabb karakterek számára is embert és személyiséget próbáló hely, de mi van azzal, akinek a rácsok mögött kellene felnőtté válnia? Mi mindent kell megtenni a túlélés érdekében, meddig lehet elmenni önmagunk feladása nélkül, hogyan változtat meg a szabadság elvesztése, és mi jöhet az út végén: ezekre a kőkemény kérdésekre keresi a választ ez a remek francia film egy egészen fiatalon börtönbe kerülő arab srác történetén keresztül.
A saját hazájában se akar senki dutyiba kerülni, de külföldön meg aztán pláne vészes a szabadságvesztés mindenféle segítség, terep- és nyelvismeret nélkül. Ezzel szembesül Mel Gibson is Mexikó egyik legkeményebb börtönében, de róla pontosan tudjuk, hogy milyen kemény fából faragták: feltalálja magát a legsúlyosabb viszonyok között is.
Ha a mexikói fegyintézetek súlyos és túlzsúfolt helyek, akkor mit mondjuk a thaiföldiekre? Letaglózó életszerűséggel, a képek erejére építve és végig a főszereplőjére tapadva mesél ez a kőkemény, szintén önéletrajzi regényen alapuló börtönfilm, aminek ifjú angol bokszoló főhőse egy drogügylet miatt kerül be egyedüli külföldiként a földi pokolba.
+1:
Október 24-től látható a hazai mozikban Gustav Möller dán rendező új filmje, aki már A bűnös című, minimalista thrillerével is sikert aratott a magyar közönségnél. A Fiúk főhőse a címével ellentétben egy nő: egy idealista börtönőr, aki élete dilemmájával szembesül, amikor egy fiatal elítélt bekerül a munkahelyére, és mélyen őrzött titkot és sebeket tép fel megjelenésével. A börtönőrnő áthelyezteti magát a legkeményebb és legerőszakosabb részlegbe, és életveszélyes pszichológiai játszmába kezd, aminek beláthatatlanok a következményei.