A Mi nem egy szimpla horror, sokkal inkább egy társadalmi és pszichológiai görbe tükör, amellyel Jordan Peele az amerikai népet bírálta. A rendező harmadik filmjének hatodik évfordulója kapcsán össze is szedtünk öt érdekes tényt róla.
Az inspiráció
Az Us elkészülte során Jordan Peele számos kultikus alkotás és műfaji hagyomány előtt tisztelgett. Olyan klasszikus filmekből inspirálódott, mint az 1978-as Testrablók támadása, amely egy idegen inváziót mutatott be, vagy a Tükör által homályosan, ami az identitást és annak torzulását vitte filmre, 1961-ben. Ez utóbbi a méltán híres Ingmar Bergman-féle Magány-trilógia első darabja volt. Az Us ebből a két filmből merítkezve adta meg a feszült hangulatot, amely fókuszában az egyén és a társadalom közötti kapcsolat, valamint a társadalmi rétegződés áll. Peele gyönyörűen reflektál a nehéz témákra humorral és feszültséggel egyaránt.
A cím szójátéka
A mozi címe szándékosan kétértelmű, egyszerre mutat rá az egyénre és a társadalomra. Az Us egyik jelentése utal a társadalom minden egyes tagjára, vagyis a „Mi”-re, valamint az Egyesült Államokra, tehát a US-re (United States). Ez a szójáték már szinte az első jelenet során homlokon vágja a nézőt, mivel a két világ közti harccal indul a mozi. Ezzel megadva az alaphangulatot: a küzdelem a mindennapi élet része, és hogy az elnyomott, elfeledett társadalmi rétegekben is hajtanak az emberek a helyükért.
A társadalmi szimbolizmus
Mint a legtöbb Jordan Peele film, természetesen a Mi is telis-tele van rejtett szimbolikával és utalásokkal. Nem csupán a klasszikus horror elemek sorakoznak fel a moziban szép számmal, de a nézőnek is kiszól egy-egy társadalmi, vagy épp politikai üzenettel. A horrorfilm több alkalommal is hangot emel az Egyesült Államokra jellemző, elnyomó attitűd ellen, valamint az osztálykülönbségekből adódó ellentéteket is tökéletesen bemutatja.
A piros szín
A piros ruhák, melyeket a démoni alteregók viselnek nem csupán filmesztétikai szempontból fontosak, mély jelentés húzódik mögöttük. A piros az erőszakosság, az erőteljes lázadás és az elfojtott vágyak színeként reprezentálódik a mozi minden egyes képkockáján, ráadásul a piros egyenruha még erőteljesebbé teszi a dühöt, amelyet a lenti lények hosszú évtizedek óta elfojtottak. A mozi készítői különösen ügyeltek arra, hogy a szín minden negatív szimbolikája megjelenhessen a remekműben.
Az üzenet
Jordan Peele filmjeinek egyik legjellemzőbb vonása, hogy szándékosan nyitva hagyja a befogadók számára a lehetséges megoldásokat. A Mi üzenete sem egyértelmű, a rendező ügyelt arra, hogy mindenki a saját világához mérten kapja meg a saját útravalóját a mozikból kisétálva. Peele a Mi esetében is tudatosan alkalmazta, ami jól bevált: társadalmi és filozófiai diskurzust indít el ott, ahol a filmje véget ér.