Vágólapra másolva!
Nő vagy? Színesbőrű? Akkor köszi, de senkit sem érdekel itt a filmed - sarkítva nagyjából ez az üzenete az idei Oscar-jelöléseknek. A fő kategóriákban szinte kizárólag fehér férfiakról szóló, fehér férfiak által írt és rendezett filmek tudtak labdába rúgni. Általános a felhördülés a Selma és a Holtodiglan mellőzése miatt. 
Vágólapra másolva!

Az Amerikai Filmakadémia évről évre rengeteg kritikát kap amiatt, hogy kik maradnak ki az Oscar-jelöltek közül. Ez persze természetes, hiszen hiába van 20-30 érdemes jelölt is egy kategóriára, a legjobb film kategóriát kivéve mégis csak maximum öt hely van az év filmes teljesítményeinek méltatásra. Másrészről az Oscart el lehet intézni annyival is, hogy úgyis csak arról szól, hogy hollywoodi sztárok egymást ünnepelgetik és a világ filmtermésének csak egy nagyon pici metszete kerül kiemelésre.

Mégis, az Oscar-díjak hatása a filmiparra óriási. Felnőtteknek szóló, drámai filmek szinte kizárólag a díjszezonnak köszönhetően tudnak eladhatóvá válni, és ha egy film a kitüntetéseknek köszönhetően sikeres lesz, megnyitja az ajtót számos hasonló témájú és hangvételű film előtt.

Cate Blanchett a tavalyi Oscar-díjkiosztó után Forrás: AFP

Éppen ezért, amikor tavaly a 12 év rabszolgaság nyerte a legjobb film díját, a női főszereplős Gravitáció a legjobb rendezés díját, a legjobb női főszereplőnek kikürtölt Cate Blanchett pedig azzal köszönte meg az Oscar-szobrát, hogy "A nőkről készült filmek igenis érdeklik a nézőket és pénzt is termelnek! A föld kerek, emberek!" joggal lehetett arra számítani, hogy végre bekövetkezik némi pozitív változás a hollywoodi esélyegyenlőséget illetően.

Az idei Oscar-jelölteket nézve, levonhatjuk a szomorú következtetést, hogy egyáltalán nem így történt:

- A nyolc legjobb film jelöltből mind a nyolc főhőse férfi, négynek (Sráckor, Birdman, A mindenség elmélete, Kódjátszma) vannak jelentős női szereplői is. A nyolcból hetet férfi rendezett. A Bechdel-teszten, miszerint a filmben szerepel-e két nő, akik bármely jelenetben nem férfiakról beszélgetnek, valószínűleg csak a Sráckor menne át.

David Oyelowo és Ava Duvernay a Selma forgatásán Forrás: AFP

- A legjobb rendező kategória jelöltjei egytől egyig fehér férfiak. A Selma afro-amerikai rendezőnője, Ava Duvernay abszolút megérdemelte volna, hogy bekerüljön ebbe az ötösbe, ráadásul ő lehetett volna az első színesbőrű női jelölt, de a Selma vérlázító módon a legjobb film jelölésen kívül semmi más fontos kategóriába nem jutott be, csak a legjobb dalok között versenyez még.

- A Selma egyébként a Martin Luther King által szervezett, általános választójogot követelő felvonulásokról szól. Kerüli a pátoszt és a giccset, viszont ma is aktuális és elvileg Oscar-barát témájú, hiszen történelmi film és valós személyről szól. Mégis, a Martin Luther Kinget megszemélyesítő David Oyelowo sem fért be a legjobb férfi főszereplők kategóriájába.

David Oyelowo és Carmen Ejogo a Selma című filmben Forrás: AFP

- Oyelowo volt az egyetlen színesbőrű színész, aki idén komolyan számíthatott jelölésre, mégis, döbbenetes, hogy 1998 óta először mind a húsz jelölt színész fehér. Érdemes a Twitteren rákeresni az #OscarsSoWhite hashtagre, a jelölések bejelentése után teljesen eluralkodott a felháborodás az interneten.

- További színesbőrű színészek, akik neve felmerült az Oscar-kampányban, de nem jutottak a jelölés közelébe se: Chadwick Boseman (Get On Up), Gugu Mbatha-Raw (Belle, Beyond the Lights), Carmen Ejogo (Selma), Chris Rock (Top Five), Tessa Thompson (Dear White People).

Gugu Mbatha-Raw a Beyond the Lights című filmben Forrás: AFP

- De hát Amerikában már megoldódott a rasszizmus problémája! - mondanák sokan. Erre számos közelmúltbéli esemény is rácáfolt, ami viszont a filmeket illeti, hiába nyert Oscar-díjat tavaly a 12 év rabszolgaság, Lupita Nyong'o, előtte pedig Mo'Nique (Precious) vagy Octavia Spencer (A segítség), Oscar valahogy csak azokat a feketékről szóló filmeket szereti, amelyekben egy fehér karakter menti meg a színesbőrűeket, lásd Django elszabadul, A segítség és Brad Pitt aprócska jelenésének köszönhetően még a 12 év rabszolgaság is. A díjazott fekete színészek karakterei pedig az esetek többségében a negatív sztereotípiákat erősítik, mint rabszolga, cseléd vagy a társadalom legalsó rétegeiben kallódó munkanélküli.

- A Selma mellőzéséről természetesen megkérdezték Spike Lee-t is, akit 1989-ben a Szemet szemért forgatókönyvéért jelölték Oscarra, de a legjobb filmek és rendezők listájáról lemaradt és az Akadémia inkább a Miss Daisy sofőrjé-nek adta a fődíját. Lee szokásához híven nem fogta vissza magát: "A Selma mellőzése nem a filmet minősíti. Senki nem beszél már a kibaszott Miss Daisy sofőrjé-ről. Nem azt a filmet tanítják a filmes sulikban, hanem a Szemet szemért-et. Ha látnám Avát ma, azt mondanám neki, basszák meg! Remek filmet csináltál, légy büszke rá és kezdj el dolgozni a következőn!".

Spike Lee Forrás: AFP

- Az Akadémiát valószínűleg akkor is rengeteg kritika érte volna, ha Ava Duvernay kimarad a rendezői jelöltek közül, viszont bekerül Angelina Jolie a Rendíthetetlen-ért. Pár hónapja még sokan azt jósolták, hogy most lesz a sorsfordító év, amikor két női legjobb rendező jelölt is lesz. A Rendíthetetlen azonban a díjszezon egyik nagy vesztese; begyűjtött ugyan három Oscar-jelölést, ám a fontosabb kategóriákban mellőzték. Ez nagyjából rendben is van, mert nem annyira kiemelkedő film, de érdekes, hogy Jolie férfi kollégái, mint Ben Affleck, Kevin Costner vagy Mel Gibson mind azonnal megtalálták Oscar kegyeit, amikor átálltak a kamera túloldalára.

- A legjobb forgatókönyvírók két kategóriájában is csak férfiakat jelöltek, pedig az adaptációk között bombabiztos jelöltnek, sőt, lehetséges nyertesnek tűnt Gillian Flynn saját regénye, a Holtodiglan filmforgatókönyvre átültetéséért.

Gillian Flynn egy díjkiosztón Forrás: AFP

- A Holtodiglan rendezője, David Fincher egyébként nem nagyon szállt be az Oscar-kampányba, de filmje akkora közönségsiker, hogy méltán lehetett volna arra számítani, hogy bekerül a legjobb filmek közé. Ez volt az egyetlen olyan hollywoodi stúdiófilm 2014-ben, amelynek női főhőse, legalább öt jelentős női mellékszereplője (Carrie Coon és Kim Dickens is érdemes lett volna mellékszereplői Oscar-jelölésre), női forgatókönyvírója van és 100 millió dollár feletti bevételt produkált, műfaja ellenére is jórészt női nézők előtt. Egy kategóriában kapott Oscar-jelölést: Rosamund Pike - legjobb női főszereplő.

- Az is beszédes, hogy a legjobb női főszereplők kategóriájában csak egy jelölt (Felicity Jones - A mindenség elmélete) filmje van ott a fő kategóriában, a Still Alice-nek, a Holtodiglan-nak és a Két nap, egy éjszaká-nak pedig csak ez az egyetlen jelölése. Ennek az az üzenete, hogy mivel ezt a kategóriát is ki kell tölteni valamivel, levadásztak még pár olyan filmet, amiben szerepelnek nők, de a filmek maguk más jelölésre nem érdemesek. A férfi főszereplők kategóriájában, ahogy tavaly, idén is minden jelölt filmje legjobb film vagy legjobb rendező jelölt is.

Reese Witherspoon a Vadon című filmben Forrás: AFP

- A női főszereplők kategóriájának ötödik jelöltje a Vadon, amely nem csak Reese Witherspoont juttatta jelöléshez, hanem a mellékszereplők között Laura Dernt is. Ezzel Jean-Marc Vallée rendező megismételte tavalyi bravúrját, miszerint filmje fő-és mellékszereplőjét is Oscar-jelöléshez juttatta. A különbség? A tavalyi Mielőtt meghaltam Matthew McConaughey és Jared Leto elismerése mellett legjobb film és még három jelölést is kapott, noha egy cseppet sem jobb film, mint a Vadon, csak éppen férfiakról szól.