Komikus halál a mentőautóban

Vágólapra másolva!
Levegőt venni című rövidfilmjéhez hasonlóan Bodzsár Márk első nagyjátékfilmjében, az Örök békében is élet és halál kérdéseit boncolgatja majd - jó adag fekete humorral. A fiatal rendezőt kérdeztük bűnbe eső mentősökről szóló sötét és vicces filmtervéről.
Vágólapra másolva!

Bodzsár Márk szatirikus hangvételű Levegőt venni (nézd meg a filmet!) című rövidfilmjét az utóbbi évek egyik legerősebb rendezői bemutatkozásának tartjuk, ezért nagyon megörültünk, amikor Keresztes Tamás elejtette, hogy Bodzsár már első nagyjátékfilmjén dolgozik. Felhívtuk a fiatal rendezőt, hogy meséljen Örök béke munkacímű filmtervéről.

A cím rögtön sejteti a film kissé morbid témáját és hangulatát, és a rendező megerősíti sejtésünket: "Három éjszakai mentősről szól, akik szövetséget kötnek egy temetkezési vállalkozóval. Az alku lényege, hogy, amikor meghal az autóban egy beteg, a mentősök értesítik a vállalkozót, aki így a konkurenciát beelőzve tudja felkeresni a hozzátartozókat. Ebből aztán egyre ellentmondásosabb helyzetek alakulnak ki, melyek során a mentősök egyre inkább bűnbe keverednek."

A film a 90-es évek elején játszódik, és a főszereplője egy olyan katonaszökevény srác, aki a délszláv háborúból menekült Magyarországra és itt mentősnek állt. A mentőorvos és a sofőr, akihez beosztják a srácot, egy ideje már a halottbizniszben utazik, és ők rángatják bele a pénz és kapcsolatok híján kiszolgáltatott fiút a kétes vállalkozásba. Bár a fiú a cinkosukká válik, hármuk közül még ő a legkevésbé bűnös, aki csak kényszerűségből megy bele a dologba, hogy az ostrom alatt álló Szarajevóban maradt szerelmét átmenthesse Magyarországra.

Javarészt éjszaka játszódik majd a film, Budapesten, de Bodzsár mindenképp szeretné elkerülni a város emblematikus pontjait, és inkább egy "általánosabb közép-kelet-európai nagyvárosi hangulatra" törekszik, amelyben többnyire elhagyatott utcák, házak és kapualjak jelennek meg.

Forrás: [origo]

Mindez első hallásra elég nyomasztóan hangzik, de Bodzsár elmondja, hogy szándéka szerint "nagyon sok fekete humor, sok komikus elem lesz a filmben. Elsősorban verbális humor, de börleszk- és szatirikus elemek is oldják a film drámaiságát. Az lenne szerencsés, ha a dráma és a humor egymást erősítve tudna működni". A Levegőt venni fojtogatós jelenete alapján nagyjából el tudjuk képzelni, Bodzsár milyen hangvételre gondolhat. A rendező a Coen testvérek Fargó-ját említi, mint hasonló stílusú filmet, illetve a brutális erőszakot humorral ellenpontozó Ponyvaregény-t, bár hozzáteszi, hogy filmje szerinte amúgy egyáltalán nem lesz Tarantinós.

Bodzsár most lát majd neki a szereplőválogatásnak, de az már biztos, hogy a mentőautó sofőrjét Keresztes Tamás, a Katona József Színház színésze alakítja. A másik két főszerepre jelenleg két-három jelöltje is van, de a potenciális szereplők listája hosszú, mert a három mentős mellett fontos szerepe lesz a filmben a temetkezési vállalkozónak, illetve egy boncolóorvosnak is, aki maga is a mentősök cinkosává válik.

Forrás: [origo]

A fentiekből világos, hogy az Örök béke meglehetősen férfiközpontú film lesz, ugyanakkor a szarajevói lány - akinek valószínűleg csak a hangját fogjuk hallani - fontos "Columbo felesége-típusú, láthatatlan nő" a történetben. Ahogy Bodzsár mondja: "ez alapvetően egy férfiakról szóló történet, a látható fontos szereplők férfiak, de sok minden a láthatatlan nők miatt történik".

Az MMKA ötmillió forintot ítélt meg arra, hogy Bodzsár csináljon egy demót a filmhez, azaz leforgasson belőle egy vagy több jelenetet, amely alapján majd gyártási támogatást kaphat. A rendező szeretné nyáron elkészíteni ezt a demót, hogy ha minden támogatás összejön, télen már leforgathassa a filmet.