Elena Anaya: Nem csellóztunk, hanem szexeltünk

Vágólapra másolva!
Elena Anaya spanyol színésznő kopaszon, fehér álarcban riogat Pedro Almodóvar új, La piel que habito (A bőr, amelyben élek) című hátborzongató filmjében, amelyet csütörtökön mutatnak be Cannes-ban. Az [origo] riportere még Budapesten faggatta a színésznőt, amikor a Budapesti Cervantes Intézet és a Spanyol Nagykövetség által szervezett spanyol filmhét vendégeként látogatott el Magyarországra. Elmesélte, mennyire könnyű összehaverkodni Antonio Banderasszal, milyen színész Justin Timberlake, és hogy mit tett, amikor megtudta, hogy ő lett Almodóvar legújabb múzsája. Mesélt arról is, milyen egy filmet végig pucéran forgatni.
Vágólapra másolva!

- Pár éve mondtad egy interjúban, hogy minden filmedre egy állat társaságában készülsz, például a Van Helsing-re egy denevérrel gyakoroltál. Még mindig ez a módszered?

- Elképzelni, hogy az adott karakter milyen állat lenne, hasznos trükk, hogy közelebb kerüljek egy szerephez. Furcsa ez a munka, mert nincs recept arra, hogyan lehet élővé tenni egy karaktert. Néha elképzelek egy állatot, máskor inkább arra gondolok, ki lehet hasonló ehhez a szereplőhöz az ismerőseim közül. Ezek különböző megközelítések. Általában akkor alkalmazom, amikor készülök a szerepre, de nem mindig ugyanazt a módszert.

- A La piel que habito esetében mi volt az az állat, amit elképzeltél?

- Sajnos ezt nem árulhatom el.

- Soha nem szoktad elmondani?

- Legfeljebb később. Legyen annyi elég, hogy egy nagyon jellegzetes állatra gondoltam.

- Hogyan kaptad meg ezt a szerepet? Kellett versenyezned érte más színésznőkkel, vagy Almodóvar egyenesen neked ajánlotta fel?

- Felhívott, hogy menjek el egy meghallgatásra. Ez a film nagyon különbözik attól, amit a pályája során Pedro eddig csinált. Klasszikus műfajokat kevert össze, a szerelmes filmet a horrorral, és persze van benne humor is. Az eredmény egy teljesen új filmtípus.

- Hogy érezted magad a meghallgatás után?

- Úgy éreztem, nagyon jól sikerült a meghallgatás. Ismerem Pedrót, dolgoztam vele, amikor egy kis szerepet játszottam a Beszélj hozzá!-ban tíz éve, tehát nem totál idegenként estem be oda.

Az új Almodóvar-film (La piel que habito) előzetese

- Mit tettél, amikor megtudtad, hogy tiéd az új Almodóvar-film női főszerepe?

- Meglepődtem, és nagyon örültem. Miután Pedro elmondta, sikítozva rohantam hazáig. Úgy viselkedtem, mint egy focista, amikor gól után csúszkál a füvön.

- Ezek szerint személyesen mondta el.

- Igen, egy sonkavacsorán voltam nála, és akkor történt.

- Zavarban voltál, amikor először kerültél egy légtérbe Antonio Banderasszal? Gondolom, az ő filmjein nőttél fel.

- Egyáltalán nem voltam zavarban. Amikor először találkoztunk, két perccel később már haverok is voltunk. Antonio egy kedves, figyelmes, jószívű pasi, akivel nagyon könnyű megtalálni a közös hangot.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Elena Anaya | Fotó: Pályi Zsófia

- Melyik a kedvenc Almodóvar-filmed?

- A Kötözz meg és ölelj. Szerintem fantasztikus a sztorija: egy őrült pasi elrabol egy színésznőt, és végül egymásba szeretnek. Nem tudom, hányszor láttam már, de sosem unom meg.

- A tegnapi sajtótájékoztatón mondtad, hogy most nem dolgozol. Hova lehet továbblépni egy Almodóvar-film női főszerepe után? Nehéz dönteni, hogy mi legyen a következő?

- Nem nehéz, a baj inkább az, hogy nincs időm. Sok feladatom van a premierek idején, népszerűsíteni kell a filmet. De remélem, hogy nemsokára új filmbe kezdhetek. Amit most csinálok, az is a munkám része. A promóció nehéz tud lenni egy színésznőnek, de megtanultam, hogy ez is benne van a pakliban.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Elena Anaya | Fotó: Pályi Zsófia

- Azért találsz benne örömet is?

- Igen. A következő hétvégén például az egész stáb Pedróval együtt megnézi a filmet. Most fogjuk először látni, aztán pedig felkészülünk a cannes-i bemutatóra. De ez jó. A filmkészítés sok energiát és erőfeszítést kíván minden résztvevőtől, és fenséges érzés, amikor végül elkészül, és méltó módon kerül a közönség elé. Sajnos sokszor előfordul, hogy leforgatsz egy filmet, és utána elkallódik, akár még be sem mutatják.

- Az eggyel ezelőtti filmed a Room in Rome volt. Azt mondtad, hogy ez volt a legnehezebb munkád életedben. A film egy szobában játszódik, ahol a két főszereplő lány végig beszélget, eszik, netezik, illetve szeretkezik. Mi volt ebben annyira nehéz?

- Nagyon tetszett a forgatókönyv, azt gondoltam, ezt muszáj megcsinálnom. Amiatt is, mert nagyon tisztelem Julio tehetségét (Julio Medem, a film rendezője - a szerk.). Először is nagyon nehéz meztelenül játszani. A színészet olyan munka, ami lemeztelenít akkor is, ha ruhában vagy, mert a saját személyiségedet, érzéseidet, könnyeidet hívja elő. Ez kerül vászonra, és jut el a közönséghez, és ettől mindig védtelennek érzem magam. Nagyon nehéz egy teljes filmet meztelenül forgatni. Extra erőfeszítést igényel koncentrálni a szövegedre, fesztelennek mutatni magad, úgy, hogy közben nincs rajtad ruha. Eljátszani azt is, mintha nem lennél zavarban meztelenül. A másik, hogy nem csellóztunk abban a szobában, hanem rengeteget szexeltünk. Szexjeleneteket sosem könnyű forgatni.

A Room in Rome című film előzetese

- Kicsi, de fontos szerepeket játszottál a Halálos közellenség és A nők hálójában című filmekben. Mesélnél ezekről?

- Amikor hívtak a Halálos közellenség című filmbe, egy szót sem tudtam franciául. Egy spanyol nőt kellett alakítanom, Mesrine feleségét és gyermekei anyját, tehát egy kulcsszereplőt a történetben. Mesrine-t 25 éven át istenítették Franciaországban, a társadalom szemében hős volt, a felesége pedig még mindig életben van, úgyhogy emiatt is izgultam. Ráadásul Vincent Cassell-lel dolgozhattam együtt, akit a világ egyik legjobb színészének tartok.

- Gerard Depardieu-vel is voltak közös jeleneteid abban a filmben. Őt milyennek találtad?

- Nagyon vicces figura. Hiperaktív.

Elena Anaya és Adam Brody A nők hálójában című film nyitójelenetében

- A másik film A nők hálójában, amelyben csak egyetlenegy jeleneted van az elején, mégis az egész film az általad megformált nőről szól. Az egy elég szokatlan szakítós jelenet, általában nem szokták ilyen empatikus módon ábrázolni azt, aki a film elején szakít a főhőssel.

- Néha alig öt percre bukkansz fel a vásznon, a nézők mégis egész idő alatt erre az öt percre gondolnak. Nyomot kell hagyni a közönségben ez alatt a pici idő alatt: szeressenek meg, utáljanak vagy valami erőset érezzenek. Adnod kell valamit abban az öt percben, ami elég intenzív ahhoz, hogy emlékezzenek rád utána is. A szerepeket mindig a film miatt vállaltam, nem foglalkozom azzal, hogy nagy főszerep vagy jelentéktelen mellékfigura. Olyan filmben jó dolgozni, amelyet szeretünk. Általában ösztönösen döntök egy film mellett. Néha ez jól sül el, máskor viszont nem érzem magam a föld legokosabb emberének. De sohasem bántam még meg egyetlenegy munkámat sem.

- 2006-ban szerepeltél egy Justin Timberlake-klipben. Meglepődtél, hogy átnyergelt a színészetre?

- Nem, már a klipben is nagyon ügyesen színészkedett. A színészet nem nagy ördöngösség. Persze van, akinek még az is nehéz, hogy saját magát eljátssza, de Justin erőfeszítés nélkül tud természetes maradni a kamera előtt. Szerintem egész jó volt A közösségi háló-ban is.

Elena Anaya és Justin Timberlake a SexyBack klipjében

- Már tizenöt éve ismert színésznő vagy. A népszerűséged ellenére tudsz normális életet élni Spanyolországban? Ha leugrassz a boltba, megrohamoznak a rajongók?

- Teljesen normális életet élek. Általában nagyon kedvesen viselkedik velem mindenki, aki felismer. Azon a környéken, ahol lakom, senki nincs fennakadva azon, hogy híres színésznő vagyok.

- Láttál valami jó filmet mostanában?

- Igen, a Dogtooth című görög filmet. Sok embertől hallottam, hogy mennyire szuper, és amikor végre megnéztem, imádtam.