Szabó Simon: Macsétával kergettem a betörőket

Vágólapra másolva!
A résztvevő rendezők legfiatalabbjaként orális szexjelenetet komponált a Duna-partra a Magyarország 2011 című szkeccsfilmben, közben modern Rómeó és Júlia-forgatókönyvet fejleszt egy cigánylány és egy szkinhed szerelméről. Szabó Simon, a Moszkva tér egykori nagypofájú Rojálja szaladt már macsétával roma betörők után, de a rasszizmust gyűlöli, és a Szíven szúrt országba ma már nem menne el szerepelni.
Vágólapra másolva!

Te vagy a legfiatalabb azok közül, akiket Tarr Béla felkért, hogy csináljanak kisfilmet a Magyarország 2011-be. Honnan ismert téged?

Érdekes volt, éppen autót vezettem, mentünk Zlínbe egy fesztiválra, mire hív Anger Zsolt, hogy szevasz, itt ülök Tarr Bélával, narrátort keres a filmjéhez, adom a telefont, jó? Ez volt A torinói ló. Béla persze később rájött, hogy túl fiatal a hangom egy Ráday Mihályhoz képest. Ennyi volt a találkozásom Tarr Bélával. Aztán utána egyszer csak felhívott a Magyarország 2011 miatt, nem tudom, hogy jutottam az eszébe.

Hogyan vezette elő ezt a dolgot?

Annyit mondott, hogy 2011 Magyarország, ez a téma, csinálj egy öt-hat perces filmet, szervezünk hozzá mindent, ami kell, pénz viszont nincs, van kedved? Mondom, persze. Tényleg semmi politikai felhang nem volt a beszélgetésben. Ha Andy Vajna hívott volna föl, vagy Kálomista, vagy Kovács Gábor, ugyanúgy azt mondtam volna, hogy nyomjuk.

Téged nem érdekel, hogy ki jobboldali filmes, és ki baloldali?

Egyáltalán nem. Nem kaptam az MMKA-tól egy fillért sem a Papírrepülők-re (kritikánk), ettől függetlenül jóban vagyok az MMKA-sokkal is. Forgatókönyv fejlesztésre később már kaptam, de aztán bedőlt az egész, ugye. A pékek sem válogatják meg, hogy kinek sütnek kenyeret, nem?

A Magyarország 2011-re nem volt pénz, mégis mindenki meg tudta csinálni a kisfilmjét. Ha lehet nulla pénzből filmet csinálni, miért nem csináltok filmet állandóan?

Azért nem teljesen nulla pénz, mert kamerákat, anyagot kell szerezni. Az embereknek most nem fizettünk, de nyilván lelkesedésből nem jönnének el hónapokra forgatni, mert éhen halnának. A Papírrepülők is elvileg nulla pénzből forgott, de az a nulla ott is 12 millió forintba került.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Fotó: Hirling Bálint [origo]

Színesben forgattad a kisfilmedet. Miért lett végül fekete-fehér?

Mert Török Feri azt mondta, hogy szerinte jobb lesz fekete-fehérben. Sőt még ki akarta venni belőle az összes zenét, és azt javasolta, hogy húzzam ki a végén Janklovics Peti szövegét, mert nagyon unalmas. Mondtam, hogy kizárt dolog, és be is igazolódott a véleményem, mert annál a résznél röhögtek a moziban.

Török Ferencre ennyire hallgatsz?

Ezek után majd kevésbé fogok rá hallgatni (nevet). A fekete-fehérrel nem volt bajom, mert amúgy is le akartam húzni a színeket, hogy mattos legyen.

Hogy tetszett a Magyarország 2011, miután láttad egészben?

Van köztük egy csomó, ami tetszik, és van köztük egy csomó, ami kevésbé. Ízlések és pofonok, tipikus. Vegyük például Forgács Péter filmjét, amikor a kecskét basztatja a kukában. Nekem fogalmam sincs, hogy miről szól ez, mi ez egyáltalán. Miközben a bemutatón volt, aki tapsolt.

Hogyan érintett a fogadtatása?

Hogy fikázták? Lehet, hogy ez önző dolog, de leginkább az érdekelt, hogy az enyémhez mit fognak szólni. És hálistennek azt úgy nagyjából jól fogadták - ha lehet azt jónak mondani, hogy nem fikáznak le. Én úgy érzem, hogy azt csináltam meg, ami a fejemben volt.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Fotó: Hirling Bálint [origo]

Eléggé heves indulatokat váltott ki az emberekből ez a film. Te érted, hogy miért?

Egyrészt mindenki azt hiszi, hogy ez valami nagy politikai állásfoglalás, nekimegyünk a kormánynak. Pedig nyilván nem erről van szó: valamelyik film kritikus a kormánnyal, valamelyik nem. Azért is lehettek az emberek felháborodva, mert nem azt kapták, amit vártak. Mi az, hogy a Madárka, madárká-t éneklik a rabok?

Te kinek a filmjére lettél volna még kíváncsi?

Az összes fiatal rendezőére. Nekem kicsit hiányérzetem volt, hogy kihagyták a legfiatalabb generációt. Hol van Szimler Bálint, Horváth Lili, vagy Császi Ádám, Mátyássy, Szajki? De az idősebbek közül is sokakat hiányoltam, például Dyga Zsombort, Kenyeres Bálintot és Hajdu Szabolcsot. Mundruczó sem volt benne. Valahogy a Béla szelektált, nem tudom, hogy.

Szerinted mit kéne most kezdeni ezzel a filmmel?

Lehetne küldeni fesztiválokra, de szerintem ki kell rakni a netre, szedje le, akinek tetszik. Sőt én igazából csinálnék egy weboldalt, ahol fönt vannak egymás mellett a filmek. Lehetne egy mozgalmat is indítani, hogy forgasd te is hozzá a saját 2011-edet, és töltsd fel.

Magyarország 2011 | Részlet Szabó Simon kisfilmjéből

Nem gondolod, hogy ezt már nagyon nehéz lenne mozgalommá tenni, mert rossz szájíz társult hozzá?

Ez generációs probléma. Ha ezt mi találjuk ki, egyből tudjuk, hogy milyen platformon, kiket és hogyan lehetne elérni. Béláék nem a mi generációnk, ők moziban gondolkodnak, régi nevekben gondolkodnak. Azt hitték rám, hogy én vagyok a fiatal generáció, miközben létezik egy még fiatalabb generáció is. Még most is úgy emlegetik Hajdu Szabiékat, Török Feriéket, hogy a "fiatal filmesek". Pedig hát nem. Mi vagyunk kábé a "fiatal filmesek", és itt van az újabb generáció. Tarr Béláék pedig már az idősebb generáció.

Benne vagy most egy nemzetközi forgatókönyv fejlesztői csapatban. Ez mit jelent, mit csináltok?

Az a neve, hogy ScripTeast. Ez arról szól, hogy beküldöd a forgatókönyvedet, ők pedig kiválasztják a tizenkét legjobbat, így áll össze a csoport. Nagyon színvonalas tanárok ízekre szedik a forgatókönyveket. Megtanítanak arra, hogyan írd át úgy, hogy az jó legyen, hogy kell majd pitchelned Cannes-ban, és hogyan kell producert szerezni. Tavaly Miklauzic Bence és Lengyel Feri voltak benne ebben, előtte pár évvel pedig a Womb-ot fejlesztette ott Fliegauf Bence, tartott is most előadást nekünk Berlinben. A berlini filmfesztivál már egyfajta felkészítés volt Cannes-ra, ahova szintén kivisznek majd minket. A mostani csapatban benne van még Goda Kriszta is és Dettre Gábor.

A te könyvedet is így szétszedték?

Igen, és nagyon hasznos volt. Én eleve nem tudok forgatókönyvet írni. Csak azért írtam forgatókönyveket, mert volt ugyan sztorim, amit el akartam mesélni filmben, de nem volt hozzá ember, aki megírja. Az a klasszikus forma, hogy valaki odajön, figyi, Simon, ez a forgatókönyvem, vagy egy producer felhív, hogy na itt egy forgatókönyv, ez sohasem fordult elő. Mint ahogy számtalan olyan magyar rendező van, aki magának írja a könyveit.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Fotó: Hirling Bálint [origo]

Nálunk nem divat, hogy felkérjenek valakit forgatókönyvet írni, inkább a rendező megcsinálja maga.

Igen, itt nem működik az amerikai rendszer. Ebben a programban az a jó, hogy a tanárok - úgy hívják őket, hogy advisorok - nem azt kérdezik, hogy mi ez a hülyeség, minek akarsz két fiatalról filmet csinálni, amikor van már ezer olyan film, pláne miért akarod, hogy az egyik cigány legyen, a másik szélsőjobbos. Hanem elkezdik megérteni, hogy te mit akarsz, és kérdezgetnek. Aztán mindenki elmondja, mit lát a könyvben, és szerintük mit kéne változtatni. Ezt te meghallgatod, de semmire sem köteleznek.

Elmeséled, hogy mi a film sztorija?

Röviden annyi, hogy van egy fiatal cigánylány, akinek az az álma, hogy bekerüljön egy tévés tehetségkutatóba, és van egy srác, aki éppen most jött ki a fiatalkorúak börtönéből. A fiú belekerül egy szélsőjobbos galeribe, ahol egy nyugdíjas történelemtanár tömi a fejüket az eszmékkel, már ott tartanak, hogy járnak cigányt verni a környéken. A srác meg a lány összetalálkoznak Pesten, amikor a lány jön fel vidékről a válogatásra. Látszik, hogy egy másik dimenzióban még akár össze is illenének, de itt az történik, hogy amikor a fiú hazamegy, hallja, hogy az egyik bunyóban megverték az unokatestvérét a cigányok, ezért elindul a többi sráccal, hogy megbosszulják. Végül a lány falujában kötnek ki a dzsippel.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Fotó: Hirling Bálint [origo]

És mit tanácsoltak neked Berlinben, min változtass?

Valaki azt nem értette, miért nem lesz ez egy modern Rómeó és Júlia-sztori. Nekem viszont így is eléggé modern Rómeó és Júlia-történet. Meg azt tanácsolták, hogy válasszak ki egy karaktert, akit jobban bemutatok. Nekem a srác a legérdekesebb. Furcsa, mert végülis ő egy rasszista brancs tagja, de úgy, hogy ő más célok miatt vesz részt az egészben, mint a többiek. Ő csak tartozni akar valahova. Nekem ebben a filmben az érdekes, hogyan esel csapdába. A felnőtt társadalom csapdáiba. Ez a forgatókönyv sokáig tetszhalott állapotban feküdt nálam, aztán jött ez a forgatókönyv fejlesztési lehetőség, gondoltam, bassza kutya, beküldöm. De még előbb lesz egy 11-12 perces kisfilm, amit tavasszal le szeretnék forgatni, arra már megvan a pénz, az NKA-nál pályáztunk, még az utolsó eresztésből. Hárommillió forintot kaptunk rá.

És a kisfilm miről szól?

Volt tavalyelőtt pár hír, hogy egy-két szlovák és erdélyi faluban a polgármester úgy próbálta megoldani a helyi "cigánykérdést", hogy falakat húzatott a helyi nem cigány és a cigány lakosság közé. Magyarán gettósítottak. Erdélyben még büszke is volt rá a polgármester, kifestette művészekkel a falat, fotókat ragasztott rá. Ennek kapcsán találtam ki egy sztorit. Egy fiatal cigány srácot elvisz melózni egy építési vállalkozó. Egy félig felépített falat kell befejeznie többedmagával, és csak későn veszi észre, hogy mit is épít tulajdonképpen.

A kisfilmed is, a nagyjátékfilmed is romákról szólna, miközben sorra készülnek a filmek cigánytémában, Fliegauf díjat is nyert vele, Fabricius Gábor is erről forgatott. Nem tartasz attól, hogy majd azt mondják, te is felszálltál a cigányvonatra?

Aki ismer engem, az tudja, hogy ez nem kérdés nálam, aki meg nem ismer engem, azt csókoltatom. A Papírrepülők-ben is volt cigányvonal. Ez aktuális dolog most. Egy csomó minden történik a világban, felzaklat az is, hogy hány fekete gyerek hal éhen naponta, felzaklat az is, hogy a bálnákat mi a faszért kell lemészárolni a japán bálnavadászoknak. Rengeteg dolog van, ami felzaklat, mégis van valami, nem tudod megmondani, miért, de beindítja az agyadat. Nekem ez volt egy olyan dolog. Engem tök régóta idegesítenek a folyamatos faji problémák. 15-16 évesen is rengeteg összetűzésünk volt olyan emberekkel, akiket a cigányok idegesítettek. Rapperek voltunk, firkászok, mindig volt valami balhé. Erre mindig mondják, hogy persze te nem éltél cigányok között, meg nem a te nagymamádat verték össze, nem a te autódat törték fel. Én macsétával kergettem el a lakásomból a betörőket, akik történetesen cigányok voltak. Félmeztelenül szaladtam utánuk, mert éjjel egykor be akartak törni. Sőt volt olyan, hogy rendszám alapján előbb tudtam, hogy hol lakik egy komolyabb betörő család, mint a rendőrség, mert én mentem utána. És tudom, hogy cigányok voltak, mert követtem őket. De ettől még nem utálom a cigányokat, mert egy-két betörő cigány volt. Mellesleg az egyik legjobb barátom is cigány, de azt is el kell ilyenkor mondani, hogy hányan fehérek?

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Fotó: Hirling Bálint [origo]

Szerepeltél a Szíven szúrt ország-ban. Zavar ez téged utólag?

Akkor nem zavart. Kivés Gyuri barátom hívott föl, aki a Papírrepülők-ben csinálta a kaszkadőrjelenetet teljesen ingyen, jófejségből. Mondta, figyelj Simonkám, csinálunk itt egy filmet Cozma emlékére, és van benne egy jelenet, ahol reprodukáljuk a szurkálást. Gyere már el, mert kellene egy nagydarab csávó. Nyilván ha egy ultra-jobbos állásfoglalás lett volna, akkor nem mentem volna el. De itt nem erről volt szó.

Nem érzed azt, hogy úgy lehetett volna állást foglalni, hogy nem veszel részt benne?

Akkor erre nem gondoltam. Bíztam benne, hogy valami olyasmiben veszünk részt, aminek van értelme. Szerintem mindenki így jött el szerepelni, a Czapkó, a Csányi, az Oroszlán, a Pindroch. Nem gondolkoztunk azon, ez hogy lesz összerakva, vagy mi lesz a vége. Most nem mennék el benne szerepelni.

Te már adtál be filmtervet Andy Vajnának?

Még nem, de a nagyjátékfilmeset szeretném beadni, ha hazajöttem Cannes-ból.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Fotó: Hirling Bálint [origo]

Tavaly gyereked született. Megváltoztatott az apaság?

Nagyon. Hosszú idő után holnap lesz először, hogy elmegyek egy koncertre este. Apának lenni szerintem az egyik legjobb dolog a világon. Megfoghatatlan. Még szokom.

Milyen pozitívumokat veszel észre magadon?

Időpontokat be kell tartani, a munkára úgy kell koncentrálni, hogy most muszáj, hogy valami legyen. Nem vezetek bebaszva, bekötöm magam. Beosztom az időmet, és minden másra az ő szempontjából nézek. Hogy hogy lesz jobb neki. És közben óriási boldogság, mikor elkezd hummogni, leüt pár billentyűt a zongorán.