Bomba nőkben és brutális nyomasztásban jók vagyunk

Cannes 2015, Palvin Barbara
Vágólapra másolva!
Szerdán kezdődik a cannes-i filmfesztivál, ami évről évre a legek fesztiválja. Itt mutatják be az év legjobb filmjeit, itt vonul fel a legtöbb sztár a vörös szőnyegen, itt fullad botrányba a legtöbbször egy-egy vetítés vagy sajtótájékoztató, és itt díjazzák először a legtöbb jövőbeni filmes klasszikust. Idén is rekordokra számítunk Cate Blanchett-től, Natalie Portmantől, egy elsőfilmes magyar rendezőtől. Lesz 3D-s pornográf szerelmesfilm is.
Vágólapra másolva!

Az Origo Filmklub stábja szerdától Cannes-ból tudósít az idei fesztiválról, ahol egymás sarkát tapossa majd a vörös szőnyegen Marion Cotillard, Charlize Theron, Léa Seydoux, Rachel Weisz, Cate Blanchett, Natalie Portman, Sophie Marceau, Matthew McConaughey, Jake Gyllenhaal, Michael Fassbender, Vincent Cassel, Colin Farrell és Tom Hardy. Ezekre a legekre fenjük leginkább a fogunkat.

Legnagyobb botrányfilm

Gaspar Noéra mindig lehet számítani, hogy sokkolja a Riviéra mozirajongóit. A Visszafordíthatatlan vetítéséről annak idején a fél nézőtér távozott, a másik fele viszont állva ünnepelte, az Enter the Void viszont még a legradikálisabb moziőrülteket is kiakasztotta.

Love Forrás: Cannes Film Festival

Új filmje, a Love azonban nem került be a versenyprogramba,

speciális éjféli vetítést kapott, ami vagy azt jelzi, hogy a 135 perces, 3D-s, pornójelenetekben bővelkedő szerelmesfilm túl botrányos, vagy hogy egyszerűen nem elég jó.

Mindenesetre ez az a típusú film, amit mindenképp Cannes-ban, az elsők között érdemes látni, főleg, hogy még el sem árulták, kik a női főszereplők.

- - -

Legcsodálatosabb nők

Nem kétséges, hogy a fesztivál két hete alatt szebbnél szebb színésznők, modellek és hírnévre vágyó ismeretlenek fognak felvonulni a fesztiválpalota vörös szőnyeggel borított lépcsőin, de

a versenyprogramból a Carol főszereplőire, Cate Blanchettre és Rooney Marára vagyunk leginkább kíváncsiak.

Rooney Mara és Cate Blanchett a Carol című filmben Forrás: Cannes Film Festival

Ők nincsenek egy ligában vagy egy korcsoportban Hollywoodban, de közös bennük, hogy kőkemény minőségsznobok, csak a legnagyobb rendezőkkel dolgoznak, és istennőként tudnak megjelenni a filmjeikben és azok premierjén is. Todd Haynes (Távol a mennyországtól) kamerája ebben nagy segítségükre lesz, és lefogadnánk, hogy a Carol főszereplőiként ők lesznek a fesztivál legszebb szerelmespárja.

- - -

Legjobb angol nyelven próbálkozó európai rendező

Erre a címre temérdek jelentkező van, hiszen úgy tűnik, hogy a korábbi évek cannes-i kedvencei közül többen is arra használták a fesztivált, hogy bepalizzanak pár nagynevű világsztárt a következő filmjükhöz.

Colin Farrell és Rachel Weisz a The Lobster című filmben Forrás: Cannes Film Festival

A görög Yorgos Lanthimos (Dogtooth, Alpok) a The Lobster-hez Colin Farrellt, Rachel Weiszt, Léa Seydoux-t és John C. Reillyt, a norvég Joachim Trier (Szerzők, Oslo, augusztus) a Louder Than Bombs-hoz Jesse Eisenberget, Gabriel Byrne-t és Isabelle Huppert-t, az olasz Matteo Garrone (Gomorra, Reality) a The Tale of Tales-hez Salma Hayeket, Vincent Casselt, John C. Reillyt és Stacy Martint szerezte meg.

Összességében azonban Paolo Sorrentino (A nagy szépség, Il Divo) új filmjével, az Ifjúság-gal kapcsolatban a legmagasabbak az elvárásaink; az ő alpesi szállodájában Michael Caine, Rachel Weisz, Jane Fonda, Harvey Keitel és Paul Dano száll meg.

- - -

Legkeményebb nyomasztás

Naná, hogy a magyaroktól várják Cannes-ban a legkeményebb nyomasztást! Tarr Béla népe pedig nem okoz csalódást; Nemes Jeles László első nagyjátékfilmje egy auschwitzi hullaégetőről szól, aki a saját fiát véli meglátni a holttestek között.

Saul fia Forrás: Mozinet

A Saul fiá-t óriási várakozás övezi, hiszen Nemes Jeles az egyetlen új név a fő szekcióban,

és egyelőre a nemzetközi sajtó csak annyit tud róla, hogy harmadasszisztensként dolgozott Tarr Béla A londoni férfi című filmjében, ami nyolc éve szintén versenyben volt Cannes-ban. Aki látta már, az viszont egyáltalán nem Tarr stílusát fedezte fel benne, hanem például Gaspar Noé első filmjéhez, a döbbenetes Egy mindenki ellen-hez hasonlította. Nagyon reméljük, hogy ismét lesz magyar siker Cannes-ban, és a Coen testvérek zsűrije odaítéli majd a Saul fiá-nak a fontosabb díjak egyikét.

Palvin Barbara a The Search című film díszbemutatóján tavaly Cannes-ban Forrás: Cannes Film Festival

A holokausztdráma mellett két gyönyörű magyar nő is emeli majd a fesztivál fényét. A 21 éves szupermodell, Palvin Barbara idén már negyedszerre kap lehetőséget, hogy a L'Oréal (a fesztivál egyik főszponzora) egyik arcaként pávázzon a vörös szőnyegen. Tavaly például Justin Bieberrel együtt bulizott egy jachton, illetve készült róla egy csodás, Andy Vajnával közös fotó is.

Az egykori szupermodell, Cseh Anna Mária pedig az Ifjúság című olasz versenyfilmben Jane Fonda és Harvey Keitel partnereként játszik egy kis szerepet,

reméljük, őt is láthatjuk majd kiöltözve a díszbemutatón.

- - -

Legmutatósabb zsűri

Idén igazi szupercsapatot sikerült a versenyfilmek elbírálására felkérni, ráadásul a két Coent nem csak művészileg izgalmas és tehetséges színészek és rendezők segítik a díjak odaítélésében, de legtöbbjük a vörös szőnyegen is iszonyú jól fog mutatni.

A zsűri tagjai Forrás: Cannes Film Festival

A gyönyörű nő kvótát Sophie Marceau és Sienna Miller tölti ki, a szép szál fiatalemberek képviseletében pedig Jake Gyllenhaal és Xavier Dolan néz meg minden versenyfilmet. Utóbbi kettőnek a filmeken kívül más közös témája is akadhat, hiszen egy tavalyi interjúban a 25 éves kanadai rendező bevallotta, hogy amikor éppen nem filmeket készít, akkor Gyllenhaal képeire maszturbál.

Pont őket kettőjüket vádolhatják majd elfogultsággal is, hiszen Gyllenhaal legutóbb két ízben is Denis Villeneuve kamerája előtt alakított óriásit (Fogságban, Enemy), és Villeneuve új filmje, a Sicario versenyben van, míg nemrég jelentették be, hogy Xavier Dolan nyáron Marion Cotillard-ral és Léa Seydoux-val forgat, akik mindketten egy-egy idei versenyfilm (Macbeth és The Lobster) szereplői.

- - -

Leghosszabb film

Sokan biztosra vették, hogy a csodálatos Tabu után versenybe kerül a portugál Miguel Gomes új filmje, Az Ezeregyéjszaka meséi-t a mai Portugáliára újraértelmező Arabian Nights.

Arabian Nights Forrás: Cannes Film Festival

Végül az alkotóknak meg kellett elégedniük a hivatalos programmal párhuzamosan futó Rendezők két hetével (Quinzaine des réalisateurs), ahol nem ijedtek be a film hat és fél órás hosszától, ám nagy meglepetésünkre három külön részben, három külön napon vetítik, ami az iszonyatosan sűrű programban még jobban megnehezíti, hogy lássuk. Érdekes módon egyébként az idei versenyprogramban alig lesz két óránál hosszabb film, pedig tavaly (Winter Sleep) és tavalyelőtt (Adèle élete) is háromórás film nyerte az Arany Pálmát.

- - -

Legfiatalosabb mezőny

Az idei év fordulópont lehet a fesztivál létében, hiszen évek óta arról panaszkodik a filmes sajtó, hogy mindig ugyanazok a nagy öregek kerülnek csak be a versenyprogramba, és az igazi felfedezések a mellékszekciókra korlátozódnak. A szervezők hallgattak a kritikákra, és az olyan rég kiégett mesterek, mint Atom Egoyan vagy Emir Kusturica meghívása helyett fiatalítottak a mezőnyön, és főleg harmincas-negyvenes rendezőket hívtak meg, akik közül a legtöbben először kerültek versenybe.

Michel Franco Forrás: Cannes Film Festival

A görög Yorgos Lanthimos (The Lobster) és a mexikói Michel Franco (Chronic) korábban az Un Certain Regard mellékszekciót nyerték meg, Valérie Donzelli (Marguerite & Julien) és Justin Kurzel (Macbeth) pedig a Kritikusok hete szekcióban arattak óriási sikert pár éve. Van azért két nagy öreg is; Nanni Moretti (Mia Madre) és Gus Van Sant (The Sea of Trees) reménykedhetnek abban, hogy felzárkóznak Hanekéhez és a Dardenne testvérekhez a két Arany Pálmával büszkélkedhető rendezők elitklubjába.

- - -

Legédesebb nosztalgia

Minden évben iszonyatosan erős a Cannes Classics szekció programja, csak a sok újdonság mellett kevés idejük marad a moziőrülteknek arra, hogy restaurált klasszikusokat nézzenek újra a vásznon.

Szegénylegények Forrás: Cannes Film Festival

Kivételt képeznek persze a hangulatos tengerparti vetítések (idén például a Terminátor-t és a Közönséges bűnözők-et lehet napozóágyból, plédbe burkolózva megnézni), valamint egy magyar vonatkozású nosztalgiaélmény; a tavaly elhunyt Jancsó Miklós legnépszerűbb filmjét, a Szegénylegények-et vetítik le újra.

- - -

Legígéretesebb karrierváltás

A cannes-i filmfesztivál mindig bátorította a színészeket, hogy próbálják ki magukat a kamera túloldalán is. Versenybe válogatták Sean Penn, Johnny Depp, Tommy Lee Jones rendezői próbálkozásait, az utóbbi években pedig az Un Certain Regard szekcióban mutatták be James Franco és Ryan Gosling nem túl jól sikerült rendezéseit.

Natalie Portman az A Tale of Love and Darkness című filmben Forrás: Cannes Film Festival

Idén Natalie Portmanről derül ki végre, hogy megállja-e a helyét rendezőként is, ráadásul kicsit kevesebb nyomás nehezedik rá, mint előbb említett férfi kollégáira, mivel az A Tale of Love and Darkness-t versenyen kívül vetítik. Amos Oz önéletrajzi regénye (magyarul Szeretetről, sötétségről címen jelent meg) állítólag csodálatos alapanyag, az izraeli születésű Portmannek pedig szívügye volt a megfilmesítése (a forgatókönyvet is maga írta), így nagyon kíváncsiak vagyunk a végeredményre. A színésznő a biztonság kedvéért a főszerepet is magára osztotta.

- - -

Legjobb animáció

Érdekes, hogy Cannes számára az animáció és a dokumentumfilm műfaja még mindig nem elég érdekes ahhoz, hogy bekerüljenek a versenyprogramba (pár kivétel volt az elmúlt évtizedekben; versenyben volt például a Shrek első két része, valamint Arany Pálmát nyert 2004-ben a Fahrenheit 9/11). Ez idén sincs másképp, és a hivatalos program keretében két dokumentumfilmet (Amy, Ice and the Sky) és két animációs filmet (Agymanók, A kis herceg) vetítenek le versenyen kívül.

Az Agymanók kapcsán dupla visszatérésről beszélhetünk, hiszen a Fel! hat éve óriási sikert aratott a Riviérán, és azt is Pete Docter rendezte, ráadásul a műfajt szinte megújító Pixar kétéves szünet után jelentkezik új rajzfilmmel. Ugyanakkor A kis herceg-et is érdemes várni a Kung-Fu Pandá-t (szintén cannes-i premier volt) jegyző Mark Osborne-tól, főleg, hogy a klasszikus mese szereplőinek Paul Rudd (a herceg), James Franco (a róka), Marion Cotillard (a rózsa), Rachel McAdams (az anya), Jeff Bridges (a narrátor), Ricky Gervais (a hiú ember) és Benicio Del Toro (a kígyó) kölcsönzik a hangjukat, és nyilván ott is lesznek a premieren.

A cannes-i filmfesztivál május 13-án kezdődik, az Origo Filmklub újságírói élőben tudósítanak a helyszínről.