Till Attila: Trendi pánikbetegnek lenni

Vágólapra másolva!
Ahogy David Lynch fejében a film egy címmel indult - Lost Highway -, úgy Till Attilát is évek óta egy szó izgatta: pánik. Aztán írni kezdett, társakat keresett, és hétfőn elkezdte forgatni élete első rendezői munkáját - ami egyben az Inforg stúdió első közönségfilmje is lesz. Ott jártunk a Pánik forgatásán.
Vágólapra másolva!

Tilla nem pánikol. Első filmjének harmadik forgatási napján már otthonosan mozog a helyszínen, hadonászva instruálja a színészeket, és jó étvággyal falatozik a büfékocsiban. Régóta készült erre, hogy egyszer végre filmet írjon és rendezzen. És most életre kel az álma.

A budai Osztrák Gimnázium erre a hétre pszichiátriai intézetté alakult. Pánikklinika feliratú logók kerültek a falakra, a bejárathoz meg egy trendi recepciós pult. Tilla ugyanis egy nap azt vette észre, hogy mindenki bekattant körülötte. Kitalálta nekik ezt a pszichitáriai intézetet, ahová úgy járhatnának gyógyulni, ahogy Lindsay Lohan a rehabra. Önként, sok pénzért. Cserébe a doktorok halál komolyan veszik magukat, és a világ összes módszerét bevetik, hogy elűzzék a betegséget.

Tilla filmjében mindenki folyton retteg, vagy minimum fóbiája van. A sztori négy szálon fut, de egészséges lelkületű ember egyikben sem bukkan fel. A főhős, Zsuzsi úgynevezett "kapunyitási" pánikban szenved, plusz nem jut túl egy szerelmi csalódáson. Az anyja, Ellike "kapuzárással" küszködik, az öccse ufókat keres, és látunk még két meleg rendőrt is, akik nem jutnak dűlőre a "coming out"-tal. De vannak mellettük sokan: skizofrén festő, aki nem a fülét, hanem az ujjait nyesi le; fiatal fiú, aki az elkötelezettségtől menekül; és fiatal anyuka, aki túlparázza a pelenkázást. Máris könnyű elképzelni, hogy abszurd vígjáték a film műfaja.

"Én már nem tudom megítélni, hogy vicces lesz-e, olyan sokszor átrágtuk a mondatokat"- mondja Szászi Zsuzsi, a film dramaturgja. "Egy történet igazából attól lesz vígjáték, hogy jól végződik. Ha azt sugallnánk, hogy a pánikbetegségből nem lehet meggyógyulni, az tragédia lenne. De mi nem ezt sugalljuk." Egyébként a betegséget komolyan veszik, és nem parodisztikusan ábrázolják, legfeljebb kritikusan.

Fotó: Szabó Pál [origo]
Gubík Ági, Schell Judit, Till Attila és Juhász Imre | Még több kép


"Kicsit úgy érzem, hogy az emberek nem tudnak mit kitalálni jó dolgukban, ezért lesznek pánikbetegek" - mondja Tilla. "Olyan időkben, amikor egyébként is nagy volt a baj, sokkal kevesebben kattantak be. Most egy kicsit mindent túldimenzionálunk és felnagyítunk. Meg mintha trendi is lenne pánikbetegnek lenni." Bár Tilla önmagában még nem fedezett fel ilyesmit. Viszont a szűkebb környezetében már pánikrohamot is látott, úgyhogy ennek a megrendezésében végképp felkészültnek érzi magát.

És persze attól még, hogy néha műbalhének érzi, azért átérzi a betegek állapotát. "Csak a riporterek hiszik, hogy minden fekete-fehér, vagy-vagy. Persze, hogy empatikusan ábrázoljuk őket. Az egyik kedvenc filmes alakom például a kétségbeesett, gyászoló nő. Képzeljük el Marilyn Monroe-t talpig feketében, fátyollal az arca előtt a temetőben egy sír mellett. Minden pasi meghal érte, olyan gyönyörű, de tudjuk, hogy most még érinthetetlen, és ettől még jobban vonzódunk hozzá. Na, ezt az állapotot akartam felidézni a főszereplő Zsuzsi karakterében. És szerintem az egész egy női film lesz."

Zsuzsit egyébként az elsőfilmes Gubík Ági alakítja, aki mostanáig a Szolnoki Szigligeti Színház társulatában játszott. Az expasija Kolovratnik Krisztián lesz, bezsongott édesanyja pedig Bánsági Ildikó. A filmben feltűnik még Ónodi Eszter, Schell Judit, Stefanovics Angéla, Egri Márta, Balikó Tamás, és még sokan mások, mivel sokszereplős filmről van szó.


A harmadik forgatási napon Schell Judit vár a feladatára fehér cicanadrágban, orvosi köpenyben, baseballsapkában. Ő a terapeuta, aki Zsuzsit leginkább csak hergeli, és akadályozza a gyógyulásban. Szerinte Tilla igazából westernfilmet szeretne rendezni, olyan hévvel veti bele magát a jelenetekbe és az instruálásba. "Nagyon őszinte rendező, egyenesen megmondja, mit szeretne, nem bíbelődik pedagógiai eszközökkel." De ilyenkor még nem lehet tudni, mi sül ki belőle.

Egyelőre a két nő - orvos és ápolt - veszekedését koreografálják, amihez kaszkadőrök is kellenek. A veszekedésből ugyanis dulakodás lesz, és az egyik csaj egy medencében végzi, amiben teknősbékák úszkálnak. Munka közben aztán kiderül, hogy még a teknőcök is paráznak néha. Az egyik félelmében úgy elbújik, hogy hozzá is kéne egy terapeuta.

Gyárfás Dóra

A Pánik című film szinopszisa

Zsuzsi (Gubík Ági) harmincéves korára mindent elért, amire egy ember csak vágyhat: jól fizető állás, szép autó, saját lakás és mindent elsöprő szerelem. Aztán egy szép napon a fiatal PR-igazgató lány arra ébred, hogy a szobájában minden mozogni kezd: a fotel elindul az ajtó felé, a szekrény az ablak felé... Nem kap levegőt. "Hú, szívroham."

Amikor még szerelme, Kirill (Kolovratnik Krisztián) is elhagyja, önként bevonul a Pánikklinikára. Itt a rendkívül ambíciózus terapeuta (Schell Judit) karmai közé kerül, aki különböző módszerekkel, technikákkal próbálja kezelni őt és a klinika többi pánikbetegét.

Csoportterápia. Zsuzsi tehát látszólag nincs egyedül többé.

A falakon túl persze mindenki teljesen normális: Zsuzsi anyja (Bánsági Ildikó) és barátnője (Egri Márta), leküzdhetetlen vásárlási és kalandlázban ég, a barátnő kisgyermekes lánya (Ónodi Eszter) elindulási parától szenved, Zsuzsi öccse (Valcz Péter) csupán anyjukat szeretné megszabadítani a mamát felfaló szörnyetegtől...

És a felbukkanó szuperkemény zsaruk (Thuróczy Szabolcs, Kovács Lehel) is tartogatnak némi meglepetést.

Zsuzsi választhat: éli tovább a profi lelkibetegek életét, vagy megrázza magát és feláll. Vajon sikerül neki?