Van, aki iszonyú véresen szereti

Isteni műszak forgatás
Vágólapra másolva!
Az Isteni műszak című fekete komédia egy szerelmes, egy cinikus és egy zavarodott mentőt követ a budapesti éjszakában, ahogy egyre megkérdőjelezhetőbb döntéseket hoznak egy temetkezési vállalkozóval kötött üzletük miatt. Bodzsár Márk filmjének forgatásán járva kis híján elájultunk egy nyílt törés látványától, megtudtuk, hogy melyik szépséges magyar színésznő veszíti el a fülét a filmben, és kiderült, mire jó, ha egy színész hullaszállítónak megy gyakorlatra.
Vágólapra másolva!

Hideg őszi éjszaka van Budapesten. A 2-es villamos utasai elé a Széchenyi téri kanyarnál szörnyű látvány tárul: a Magyar Tudományos Akadémia épülete előtt, a rakpart korlátjára felkenődött egy motor, mellette fiatal nő fekszik az aszfalton, nyilvánvalóan nem él. A korlát túloldalán, lent a villamosmegállóban súlyosan sérült fiú fekszik, jobb combjából véres csont áll ki, arca felhasítva. Három mentő dolgozik rajta.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az Isteni műszak forgatása a Széchenyi rakparton | Fotó: Hajdú D. András | Még több kép itt

A mentősöket Ötvös András, Rába Roland és Keresztes Tamás alakítja, ők a főszereplői az Isteni műszak-nak, Bodzsár Márk fekete komédiájának, amely különböző mentős esetek sorát meséli el a budapesti éjszakában (nézd meg a filmhez készült pilotot!). A rendező elmondja, hogy amit éppen felvesznek, az "a film egyik legdrámaibb jelenetsora. Két fiatal bukósisak nélkül motorozott, vagánykodtak, nekiütköztek a korlátnak, és most a baleset következményét látjuk. Hamarosan megérkeznek a hullaszállítók is, akik csak tovább rontják az amúgy is parázs helyzetet. A jelenet egy fordulattal ér véget, remélhetőleg egyszerre lesz szép és fájdalmas."

Fotó: Hajdú D. András
Bodzsár Márk, az Isteni műszak rendezője | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet!

Mint később a mentőautó sofőrjét alakító Keresztes Tamástól megtudom, "minden balesetnek más a dramaturgiai súlya a filmben, ez a mostani azért fontos, mert Milán (Ötvös András) a film folyamán először itt kerül olyan helyzetbe, amikor valaki azt kéri tőle, hogy ölje meg. A sebesült fiú barátnője meghalt a balesetben, amiért a fiú felelős, és Milánnak komoly dilemmát jelent a döntés, mert együtt érez a fiúval". Az orvostanhallgató Milán számára nem idegen a halál: a balkáni háború idején vagyunk, ő félig horvát, félig magyar srác, aki szerelmét (Stork Natasa) hátrahagyva most menekült Szerbiából Magyarországra, mint Ötvös elmondja, azért, "mert nem tud ölni. Erre 1992-ben, az elvileg békés Budapesten belefut egy mentőcsapatba, és békeidőben szembesül azzal, hogy emberek halnak meg a mentőautóban".

Fotó: Hajdú D. András
Csúnya baleset történt | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet a forgatásról!

Ez a hetedik forgatási nap, az első hat napon egy etyeki vadasparkban dolgozott a stáb, ott vették fel a szerbiai háborús jeleneteket és a szökést. Volt "aknarobbanás, mellkaslövés, fülön lövés, fejátlövés", sorolja a rendező, aki - lévén, ez az első nagyjátékfilmje - most, élesben tanulta, hogyan kell akciójelenetet rendezni. Még csak a nyitójelenetben látható színészeket veszi számba, de máris nyilvánvaló, hogy iszonyúan menő a film szereposztása: Thuróczy Szabolcs mint Milán katonatársa-mentora, Hajduk Károly mint "kissé balfék horvát parancsnok", a Taxidermiá-ból ismert Czene Csaba mint "bepálinkázott csetnik" bukkan fel, és még ott van Kerekes Vica, "a falu szépe" is, akinek csúnyán ellövik a fülét.

Fotó: Hajdú D. András
Jobb oldalt Ötvös András, a film főszereplője | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet!

A különböző látványos sérülésekért Pohárnok Iván maszkmester a felelős, az ő cége gyártja a szilikongumiból és műanyagból készülő, lelőtt, átszúrt és felnyársalt testrészeket, de még a speciális, becsúszós tűvel ellátott fecskendőket is. Amikor belépek a sminkbuszba, éppen művérrel locsolgatja a motorbalesetes fiút játszó Orosz Ákos nyílt törését, a színész combjából előmeredő csontdarab olyan élethű, hogy kicsit megszédülök. Pohárnok elmeséli, hogy a legkomolyabb kellék, amelyet ehhez a filmhez gyártaniuk kellett, egy műnyak egy olyan jelenethez, amelyben elvágják az egyik szereplő torkát. Megkérdezem, hogy ilyenkor orvosi hitelességgel fröcsköl-e a vér, amire azt mondja, "utánanézünk, de inkább a megrendelő ízlésén múlik. Van, aki azt szereti, ha tényleg iszonyú véres minden, van, akinek a kevésbé véres megoldás tetszik jobban".

Fotó: Hajdú D. András
Pohárnok Iván dolgozik Orosz Ákos nyílt törésén | Fotó: Hajdú D. András | Még több kép itt

Ma este inkább a dráma és a vér látszik, de Bodzsár Márk biztosít róla, hogy ez nem lesz végig így: "ebben a filmben egy jeleneten belül is könnyen átfordul valami drámából viccbe, és viszont. Direkt próbáltam olyan színészeket választani, akik ennek a kettősségét jól meg tudják teremteni. Minden figurának van legalább egy jellemvonása, amely komikussá vagy esendővé teszi, viszont a helyzetek, amelyekben mozognak, elég drámaiak". Rába Roland mentőorvosának a "fő jellemvonása a cinizmus és az azzal járó, maróan gúnyos humor. Ő szinte westernkarakterként mozog a budapesti éjszakában". Keresztes Tamás "rettenetesen identitászavaros macsó, aki a világ legkülönbözőbb pontjairól próbálja fölszedni a macsóság elemeit, Japántól kezdve Latin-Amerikán át a Balkánig mindenhonnan merít, és próbál valami személyiséget fölépíteni magának, amely minden jelenetben a darabjaira esik szét". Ötvös "hordozza a legtöbb drámaiságot, de az ő lényében is benne van az esendőség. A Szerbiában maradt szerelméért küzd, és annak ellenére, hogy nagyon talpraesett srác, ez a szerelem folyton kiszolgáltatottá teszi, ez hozza felszínre azokat a gyengéket, amelyek sokszor viccesek is".

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Keresztes Tamás műbajuszt kap | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet a forgatásról!

Hogy a figurák mentőként is hitelesek legyenek, a színészek a próbák során sokat gyakoroltak a mentőautóban egy mentőorvos-szakértővel. A legrutinosabb közülük valószínűleg Ötvös András lesz, akinek az öccse az életben mentőápoló, ő maga pedig, amikor főiskolai osztályfőnöke, Máté Gábor nyári gyakorlatra küldte a diákjait, nem színházhoz ment, hanem hullaszállítónak csapott fel egy traumatológián.

A kis csapatot végignézve a leglátványosabb figurának egyértelműen Keresztes Tamás tűnik, aki a haját kicsit szamurájosan hátranyalva hordja, de a lábán kígyóbőrt imitáló westerncsizma feszül, a dzsekije alatt pedig pöttyös, retrós inget visel. Van viszont egy kulcsfigura, aki ma nincs itt: a Zsótér Sándor által megformált temetkezési vállalkozó. Ő a film legsötétebb alakja, aki üzletet köt a három főhőssel, hogy rögtön értesítsék őt, ha valaki elhalálozik, hogy elsőként csaphasson le a bizniszre.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Orosz Ákos a földön | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet a forgatásról!

A komor hangulatok a film zenéjében is megjelennek majd, spagettiwestern-hangulattal keverve, mondja Keresztes Gábor, az Isteni műszak zeneszerzője. Az ifjabb Keresztes színpadi előadásokhoz és rövidfilmekhez már sokszor írt zenét, de ez lesz az első nagyjátékfilmje. Ráadásul a filmben nem lesz semmilyen készen hozott zene, amikor a mentők bekapcsolják az autórádiót, akkor is Keresztes Gábor zenéjét halljuk majd.

Bodzsár István producert arról kérdezem, nem aggódik-e, hogy a fekete komédia nem vonzza majd eléggé a közönséget, hiszen a Kontroll-t leszámítva Magyarországon eddig ez a műfaj nem nagyon ment. "Most menni fog" - mondja magabiztosan. Úgy véli, sokat számít, hogy beszállt a filmbe médiatámogatóként az RTL Klub, de a döntő szerinte a szájhagyomány lesz. "Ez furcsa helyzet, mert a fiam rendezi a filmet, de ha bárki más hozta volna ezt a forgatókönyvet, akkor is kezem-lábam törtem volna, hogy a producere lehessek". Úgy látja, hogy egy műfaji kiszélesedést hozó új hullám jön most a fiatal filmeseknél, az Isteni műszak mellett példaként két hamarosan forgó filmet említ: Nemes Gyula Zéró című, egy anarchista méhészről szóló groteszk drámáját és Zomborácz Virág Utóélet című filmjét, amely egy apa-fiú kapcsolatról szól az apa halála után.

* * *

Számok, adatok:

Az Isteni műszak-ot az Unio Film gyártja, koprodukciós partnerük a Sparks. A film 305 millió forintos költségvetésből készül, amelyből 206,5 millió forintot a Magyar Nemzeti Filmalap biztosít. A forgatás december 15-ig tart, a film 2013 májusának végére készül el. A magyarországi mozibemutatóra a tervek szerint 2013 őszén kerül majd sor.