A hídmester szerint bírná még 20-30 évig a Margit híd

2009.06.18. 13:00

1978-ban folytak komolyabb rekonstrukciós munkák a Margit hídon utoljára, azóta lefestve sem volt. A hídon az úgynevezett pályalemez szorul leginkább cserére, amely a rossz szigetelési megoldások miatt folyamatosan rozsdásodik és gyengül. Fazekas Imre hídmester szerint ettől függetlenül biztonságos a híd használata, bár a felújítás megelőzné további problémák jelentkezését, de a híd 20-30 évig is kitart jelen állapotában.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A főváros második állandó hídjaként 1876-ra megépült Margit hidon utoljára 1978-ban történt rekonstrukció, azóta csupán állagmegóvási munkákat végeztek rajta. A tervezett másfél éves felújítás során a vasbeton helyett strapabíróbb acél pályalemezt építenének rá, új korlátokat helyeznének ki, és díszkivilágítással látnák el. A középső kanyar ívét levágnák, szélesítenék a híd közepén a forgalmi sávokat, valamint a járdát is kibővítenék két méterrel, és kerékpárutat alakítanának ki rajta, beleértve a pesti és budai csatlakozásokat. A tervek szerint a gyalogos aluljáró megszűnne a Margit-sziget felé, és zebrán lehetne a villamosmegállóból a járdára átkelni. | Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Gebauer Hanga [origo]
Fazekas Imre hídmester szerint a hírekkel ellentétben a híd valóban felújításra szorul ugyan, de nincs az összedőlés határán, akár 20-30 évet is kibír még. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]

Fotó: Gebauer Hanga [origo]
A hídmester az aluljárókból kamrákon keresztül közelíti meg a szervizjárdákat, gyakran csúszni-másznia kell az alacsony hídelemek között. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A hídon futnak a BKV, az ELMŰ és több tévécsatorna kábelei, szintén itt vezetik a Margitszigetről a termálvizet a Pesten lévő Hélia Hotelbe és a budai Lukács fürdőbe. Ezenkívűl 2 darab 60 centiméter átmérőjű csővezetékben ivóvíz, egy vezetékben pedig gáz áramlik át Budaról Pestre. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Gyenge pont a járda és az úttest találkozása, amely nem kapott megfelelő szigetelést, illetve a lámpaoszlopok levezetése és a dilatációs pontok. Egy-egy nagyobb esőzés során a híd magába gyűjti a vizet, és napok múlva is szivárog, rontva a híd állapotát. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A hídat alulról 820 darab betonlap borítja, amelyet több helyen a beszivárgó esővíz erodál, ezért a hidat 120 darab I-acélszelvénnyel erősítették meg. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Gyakran rendőrök segítségével igyekeznek elkapni a kábeltolvajokat, akik célszerszámokkal, kisteherautóval érkeznek a helyszínre. Még a hídon feldarabolják a kábelt kétméteres darabokra, leolvasztják a műanyagborítást, így könnyebben szállítható. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A kábeltolvajok ugyanolyan jól ismerik a hidat, mint maga a hídmester, így a kiérkéző rendőrök elől, szerszámaikat hátrahagyva gyorsan eltűnnek. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
2003-ban egy ilyen kábellopás során kiégett a szigeti pillér déli kamrája. A kábellopás elkerülésére a legtöbb cég igyekszik optikai kábelekkel megoldani a jelek továbbítását. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A világörökség északi határát adó Margit híd felújításánál a tervek szerint figyelembe veszik műemléki jellegét is, így visszakerülhetnek a Thabard párizsi mester által készített és ma már hiányzó szobrok, valamint a képen látható letört evező is, amely majd két éve hever a pillér lábánál. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Gebauer Hanga [origo]
Édesapja 1950-ben, Fazekas Imre pedig 1976-ban kezdte meg a Margit hídon a hídmesteri szolgálatot (unokaöccse, Fazekas János a Lánchíd hídmestere). A hídmesteri iroda a felújítással egy időben a Germanus Gyula parkból a híd budai pillérébe fog átköltözni (a háttérben látható ajtó vezet a hídmester szolgálati lakásába). | Fotó: Gebauer Hanga [origo]

A budapesti hidakról és hídmesterekről szóló sorozatunk többi részét itt tekintheti meg!