Sikerült felemelni a 2014-ben elsüllyedt dél-koreai kompot

Szevol komp baleset
Az MV Szevolt a japán Hajasikane vállalat gyártotta, és szolgálatát 1994-ben kezdte meg. Dél-Korea 2012 októberében vette át Japántól. A 6825 tonnás hajó 146 m hosszú, 22 m széles; 921 utas, 180 jármű és 152 konténer szállítására alkalmas
Vágólapra másolva!
Az Incshonból Dzsedzsura tartódél-koreai MV Szevol nevű komp végzetes balesetet szenvedett 2014. április 16-án. A 476 embert, zömében középiskolást szállító hajó katasztrófáját 172 fő élte túl, 295-en lelték halálukat a hullámok között, kilenc embert pedig máig eltűntként tartanak nyilván. A kapitányt, Li Dzsun Szokot gondatlanságból elkövetett emberölés miatt életfogytig tartó börtönbüntetésre ítélték. Közel két évvel a katasztrófa után sikerült a vízfelszínre emelni kompot, és ezzel lehetővé vált, hogy kikötőbe szállítsák, megtalálják az eltűnt kilenc ember holttestét, és megállapítsák a katasztrófa okát.
Vágólapra másolva!
A hajó helyi idő szerint délelőtt 9 óra körül adott le vészjelzéseket kb. 3 km-re Kvanmedo szigetétől, majd hamarosan felborult és két óra alatt elsüllyedt Forrás: AFP/South Korea Coast Guard

470 személy tartózkodott rajta, többségük az Anszan városi Tanvon középiskola diákjai, akik Incshonból Csedzsura utaztak. környékbeli halász- és kereskedelmi hajók sok utast mentettek ki mielőtt megérkezett a partiőrség Forrás: AFP/Ed Jones

A mentésbe több száz búvárt, rajtuk kívül távirányítású eszközöket, darukat és szakembereket is bevontak. A balesetet 172-en élték túl, 295 halálos áldozatról tudnak, 9 embert eltűntként tartanak nyilván Forrás: AFP/Jung Yeon-Je

A partiőrség tervbe vette, hogy megemelik a hajót két-három méterrel, melyhez 3 daru érkezett a helyszínre, de akkor még nem tudták kiemelni a hajótestet Forrás: AFP/Nicolas Asfouri

A napokig tartó mentési kísérletek alatt az utasok hozzátartozói tornatermekben és a parton várták, hogy hírt kapjanak hozzátartozóikról Forrás: AFP/Jung Yeon-Je

A hozzátartozók sárga szalagokat helyeztek el a part menti korlátokon Forrás: AFP/Nicolas Asfouri

A szalagok melett az egész roszágban hajtogatott sárga hajókra írtak üzeneteket az emberek, a katasztrófa áldozataira emlékezve Forrás: AFP/Jung Yeon-Je

A komp kapitányát, I Dzsunszokot felmentették a 304 rendbeli emberölés vádja alól, de gondatlanságáért 36 év börtönbüntetést kapott. A hajó főmérnökét 30, a legénység további tizenhárom túlélő tagját pedig fejenként 5–20 év szabadságvesztésre ítélték többek között gondatlanságért és emberölésért. A kompot üzemeltető vállalat vezérigazgatója, Kim Han Szik 10, néhány további vezetője 3–6 év börtönbüntetést kapott Forrás: AFP/Ed Jones

A baleset első évfordulóján az áldozatok hozzátartozóinak egy része kihajózott a katasztrófa helyszínére és virágokkal emlékeztek elveszett családtagjaikról Forrás: AFP/Jeon Heon-Kyun

Heves indulatok törtek elő egy megemlékezésén, amikor a dühös tömeg nem tette lehetővé Li Vanku dél-koreai miniszterelnöknek, hogy részt vegyen rajta. A tiltakozássá fajult rendezvényt végül vízágyúval kellett feloszlatni Forrás: AFP/Jung Yeon-Je

Két évvel a katasztrófa után sikerült a vízfelszínre emelni az elsüllyedt dél-koreai kompot, és ezzel lehetővé vált, hogy kikötőbe szállítsák, megtalálják az eltűnt kilenc ember holttestét, és megállapítsák a katasztrófa okát. A komp legfelül lévő pontja 13 méterrel van a vízfelszín felett Forrás: AFP/Ed Jones

Az MV Szevolt a japán Hajasikane vállalat gyártotta, és szolgálatát 1994-ben kezdte meg. Dél-Korea 2012 októberében vette át Japántól. A 6825 tonnás hajó 146 m hosszú, 22 m széles; 921 utas, 180 jármű és 152 konténer szállítására alkalmas Forrás: MTI/EPA/Pool/SISAIN/Li Mjong Ik

A hajó rendszeres ellenőrzéseken esett át, koreai működését 2013. március 15-én kezdte meg. Utoljára 2014. február 19-én esett át egy közepes mértékű biztonsági átvizsgáláson Forrás: MTI/EPA/Dzson Hon Kjun

Ha már a komp a kikötőben lesz, akkor elkezdhetik kitakarítani belőle a belesodródott iszapot, köveket, egyéb törmelékeket, majd átvizsgálják a járművet, részben azért, hogy megtalálják az eltűnt kilenc holttestet, részben pedig azért, hogy megállapítsák a baleset okát, amellyel kapcsolatban eddig csak találgatások voltak. Mivel elképzelhető, hogy az eltűnt holttestek a kompon kívülre kerültek elsüllyedésekor, ott a tengerfeneket már most átvizsgálják. Forrás: MTI/EPA/Dzson Hon Kjun

Forrás: AFP/Ed Jones