Időnként szégyenlősen felhők mögé bújik

2017.05.26. 18:00

A Golden Gate híd (magyarul az Aranykapu) az Amerikai Egyesült Államok második leghosszabb függőhídja, amely a Csendes-óceánt és a San Francisco-öblöt elválasztó szorost íveli át. A San Francisco-félsziget északi csúcsán elterülő San Franciscót köti össze Marin megyével. A Golden Gate híd építését 1933. január 5-én kezdték el, és 1937. május 27-én adták át a forgalomnak, ezt követően 27 évig, a New York-i Verrazano-Narrows híd elkészültéig,  a világ leghosszabb függőhídja volt. A híd azóta San Francisco szimbólumává vált.

A San Francisco-öböl a későbbi híd helyszínével 1891-ben. A híd megépítése előtt hajón, csónakon lehetett átkelni a San Francisco-öblön, a rendszeres komphajójáratok az 1840-es években indultak meg. Az átkelés 20-25 percet vett igénybe. San Francisco volt a legnagyobb amerikai város, amelynek ellátását kizárólag komphajók biztosították. Mivel a városnak nem volt állandó összeköttetése az öböl más helységeivel, lassabban fejlődöttForrás: Golden Gate National Park

 

Kalifornia állam törvényhozó testülete 1929-ben hivatalosan megbízta a Golden Gate Bridge and Highway District korlátolt felelősségű társaságot a Golden Gate híd tervezésével, finanszírozásával és kivitelezésével. A New York-i tőzsde összeomlása után lehetetlen volt pénzt szerezni, így a társaság kötvénykibocsátásra törekedett. 1930 novemberében a híd építésében érdekelt megyék megszavazták a kötvények kibocsátását, de két év eltelte után sem sikerült eladni az összeset. 1932-ben a Bank of America, San Francisco alapítója, Amadeo Giannini a bank nevében megvásárolta a kötvényeket, hogy elősegítse a helyi gazdaság fejlődését. Az építkezés 1933. január 5-én kezdődött. Először a tartópillérek alapjait rakták leForrás: Golden Gate Natinal Park

 

Egy Sykorski S42 hidroplán a  két már álló pilon fölött. A híd egy feszített vázas szerkezetű függőhíd lett melynek két hatalmas acélkonzolja között 1280 méter víz húzódikForrás: Golden Gate Natinal Park

 

1935. A két pilon közötti tartókábeleket készítik. A híd legmagasabb pontja 230 méterrel nyúlik a vizszint főléForrás: AFP /ACME

 

1936 májusában már felkerültek a híd tartókábelei.  A szakemberek egy része azt állította, hogy lehetetlen hidat építeni a 2042 méter hosszú tengerszoros felett, ahol a rendkívül erős dagálykor örvénylik a tengervíz, és a szoros közepén a 150 m mélységet is eléri, a gyakori viharos szelek és a köd pedig meghiúsítanák az építkezéstForrás: AFP

 

Épül a hídpálya. A két óriási torony között feszülő két fő kábel amellett, hogy megtartja a hídpályát, a nyomást és a feszítőerőt a tornyokon át a híd két végén lévő horgonyokhoz továbbítjaForrás: Getty Images/Hulton Archive

 

A hidat először a gyalogosok előtt nyitották meg, 200000 környékbeli lakos gyalogolt át a hídon, majd 1937 május 27-én  Roosevelt elnök washintonban egy gombnyomással hivatalosan is elindította a gépjárműforgalmat az AranykapunForrás: Getty Images/Imagno

 

Korabeli képeslap a Golden Gate hídról. A híd  San Francisco szimbólumává vált. Az Amerikai Építészek Intézete 1999-ben listát állított össze az USA legnépszerűbb építményeiről, a Golden Gate híd az 5. helyen szerepeltForrás: Boston Public Library

 

A Golden Gate híd számos San Franciscóban játszódó  filmben felbukkant, így például a Piszkos Harry-filmekben, Alfred Hitchcock filmjeiben, a Star Trek több mozifilmjében  vagy James Bond Halálvágta című kalandjában. A képen Cate Blanchett és a Golden Gate híd Woody Allen Blue Jasmine című filmjébenForrás: AFP

 

Alkonyodik Golden Gate hídnál. Elkészülte után igen sikeres vállalkozásnak bizonyult: 1971-re megtérült az építkezés 75 millió dolláros költsége, pedig csak a dél felé, San Franciscóba tartó utasok fizetnek rajta díjatForrás: Image Source/Seth K. Hughes

 

San Francisco egyik jellegzetessége a nyaranta a város fölé ereszkedő köd. A ködöt az óceán felől a szárazföld belseje felé áramló hűvös levegő és a százaföld felől érkező meleg levegő találkozása okozza,  gyakran  teljesen beburkolva a Golden Gate hidatForrás: Image Source/Image Source/HERBERT SPICHTINGER/Herbert Spichtinger

 

Napnyugta a híd felett. A hídszerkezet híres színét - nemzetközi narancsszín -  a szokásos szürke és ezüst helyett, azért választották mert illett a tájhoz, és így ködben is jobban láthathatóvá vált a hídForrás: Picture-Alliance/AFP/Chris Wallberg

 

Az esti San Francisco a kivilágított Golden Gate híddalForrás: Origo

 

A híd tartó kábelei. Az elmúlt hét évtizedben számtalan földrengést is kiállt, köztük az 1989-es, megsemmisítő erejű, 7,1-es fokozatú rengést. Fennállása óta csak háromszor kellett lezárni – erős szél miattForrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

 

2012-ben tüzijátékkal ünnepelték  75 szülinapjátForrás: AFP/Getty Images/Ezra Shaw

 

A hídról öngyilkosságot elkövetőket jelképező cipők kiállítása a San Franciscó-i Golden Gate híd 75. születésnapja alkalmából rendezett ünnepségen 2012. május 27-én. A  hivatalos adatok szerint több mint 1600 ember vetette le magát a hídrólForrás: MTI/EPA/George Nikitin

 

Az Endeavour  űrsikló utolsó útján a Golden Gate fölött 2012-benForrás: NASA/Salty Dog Films/John Storey

 

Több ezren a San Franciso-i maratonon 2013-banForrás: AFP/Getty Images/Ezra Shaw

 

Hatalmas hullámok érkezik a dagály a Csendes óceán felőlForrás: AFP/Gabriel Bouys

 

A Golden Gate híd az űrbőlForrás: NASA

 

Forrás: Picture-Alliance/AFP/Chris Wallberg