Hatalmas bukások, óriási drámák a Forma-1-ben - galéria

Forrás: NurPhoto via AFP/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato
1/24
2019. augusztus 31-én Spa-Francorchamps-ban, az FIA Formula–2 bajnokság belga nagydíján Anthoine Hubert súlyos balesetet szenvedett, miután a Eau Rouge emelkedő utáni Kemmel egyenes előtt nekicsapódott a pályát övező gumifalnak, miközben Giuliano Alesi autóját próbálta kikerülni, majd autója keresztben megállt a versenypálya ideális íve mellett, amibe a nem sokkal mögötte érkező Juan Manuel Correa körülbelül 218 kilométer/órás sebességgel belehajtott. A baleset következtében autója kettétört, sérülései olyan súlyosak voltak, hogy még a versenypályán életét vesztette.Forrás: NurPhoto via AFP/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato
Forrás: AFP/Yuriko Nakao
2/24
A Japán Nagydíjon Bianchi életveszélyes sérüléseket szenvedett, miután a vizes aszfaltról lecsúszva az Adrian Sutil autóját mentő darunak csapódott. Azonnal kórházba vitték és megműtötték, ám a kómából sosem ébredt fel, és végül 285 napnyi küzdelem után, 2015. július 17-én éjjel elhunyt Nizzában.Forrás: AFP/Yuriko Nakao
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
3/24
Roland Ratzenberger osztrák autóversenyző, Formula–1-es pilóta.Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: AFP
4/24
Roland Ratzenberger a San Marino-i Nagydíj edzésén, maximális sebességnél autója első vezetőszárnya letört, a pilóta fékezés nélkül a falnak csapódott. 1994. április 30.Forrás: AFP
Forrás: AFP
5/24
Ayrton Senna da Silva brazil autóversenyző, aki háromszor nyerte meg a Formula–1-es világbajnokságot a McLaren csapat színeiben 1988-ban, 1990-ben és 1991-ben.Forrás: AFP
Forrás: AFP/Jean-Loup Gautreau
6/24
Máig tisztázatlan körülmények között Senna elveszítette az irányítást és a betonfalnak ütközött. Az ütközést túlélte volna, azonban a kormányoszlop a szemébe fúródott, fejsérüléseibe néhány órán belül belehalt.Forrás: AFP/Jean-Loup Gautreau
Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Getty Images
7/24
Elio de Angelis olasz autóversenyző, Formula–1-es pilóta, sportág utolsó gentlemanjének tartott, versenytársai körében rendkívül népszerű.Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Getty Images
Forrás: shutterstock
8/24
1986 májusában, egy tesztelésen a Paul Ricard pályán az autó hátsó légterelője levált az autóról, mire Angelis kicsúszott, és a korlátnak ütközve autója kigyulladt. Mivel nem volt kiszolgáló személyzet a pályán, késve érkezett a segítség, és fél órába telt, mire a versenyzőt helikopterrel kórházba szállították. De Angelis kulcscsonttöréssel megúszta volna a balesetet, ám a belélegzett füst miatt másnap fulladás következtében meghalt.Forrás: shutterstock
Forrás: AFP
9/24
Gilles Villeneuve hat évig versenyzett együléses versenyautóval, hat nagydíjgyőzelme volt, merész és látványos versenyzési stílusával generációjának egyik meghatározó alakja volt.Forrás: AFP
Forrás: AFP/-
10/24
A zolderi edzésen Ferraris csapattársa, Pironi állt az első helyen, ezért Villeneuve megpróbált nála gyorsabb lenni. A célegyenes utáni első kanyarból kijövet a levezető körén lévő Jochen Mass mögött haladt. Mass előbb balra, aztán jobbra húzódva próbálta elengedni Villeneuve-öt, aki már az első kitérő mozdulatra reagált, így nekiment a már jobbra húzódó németnek. Villeneuve Ferrarijának jobb első kereke 225 km/h sebességnél a March bal hátsó kerekéhez ütközött, aminek következtében a Ferrari egy hátraszaltó után orral a földnek csapódott. Az ütközés darabokra törte az autót, szétszakította Villeneuve székét, aki ülésével együtt kiszakadt a Ferrariból. A kanadai pilóta életét nem tudták megmenteni, a kórházban elhunyt.Forrás: AFP/-
Forrás: AFP
11/24
Patrick Depaillert szerencsés embernek tartották, egy sárkányrepülővel és egy motorral elszenvedett balesetet is túlélt.Forrás: AFP
Forrás: DPPI via AFP/Dppi
12/24
1980. augusztus 1-jén Hockenheimben, a német nagydíjat megelőzően Depailler egy új titánfelfüggesztést tesztelt az Alfa Romeón. Lassítás nélkül érkezett meg az egyik balos kanyarba, kisodródott és a védőkorlátnak ütközött 260 kilométeres óránkénti sebességgel. A szalagkorlátot átszakítva az amögött elhelyezett, összetekert drótkerítésnek ütközött, amit a néhány héttel későbbi német nagydíjra készültek elhelyezni. A helyszínen életét vesztette. A baleset okát sokáig találgatták, de feltételezhető, hogy többszörös emberi mulasztás történt. A versenyző halála újabb vitákat váltott ki, hogy nem az Alfa Romeo mérnökei felelősek-e a történtekért, akiknek a pálya viszonyaihoz nem megfelelően szerelt felfüggesztés-eleme vezethetett a tragédiához.Forrás: DPPI via AFP/Dppi
Forrás: AFP/Afp-Upi
13/24
Ronnie Peterson sok Formula–1-es autóversenyzőhöz hasonlóan ő is gokart-versenyeken tűnt fel először.Forrás: AFP/Afp-Upi
Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei / Ronco
14/24
1978. szeptember 10-én az olasz nagydíjon Peterson harmadikként rajtolt, a verseny első körében ütközött Hunttal, majd a védőkorlátnak csapódott. A baleset látszólag nem volt különösebben súlyos, a sérült pilótát társai hamar kiszabadították az időközben lángra kapott versenyautóból. Ezt követően a milánói kórházba szállították törött lábával, másnap reggel azonban zsírembólia miatt meghalt.Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei / Ronco
Forrás: Getty Images/Bernard Cahier
15/24
Thomas Maldwyn Pryce brit autóversenyző, Formula–1-es pilóta. Pryce sisakja karrierje elején még tiszta fehér volt. A Castle Combat verseny előtt az édesapja megkérte, hogy valahogy különböztesse meg magát a többi versenyző közül. Tom ezt úgy oldotta meg, hogy öt függőleges fekete csíkot festett a sisakjára. Később ez csak annyit változott hogy amikor 1974-ben bekerült a Formula–1-be egy-egy walesi zászlót tett a sisak oldalára. Reklámként egyedül 1974-ben egy Goodyear felirat került rá. Ezenkívül soha nem volt rajta reklám.Forrás: Getty Images/Bernard Cahier
Forrás: Getty Images/Bernard Cahier
16/24
1977. március 5-én rendezték a Formula–1-es világbajnokság harmadik futamát a dél-afrikai nagydíjat. A verseny 22. körében Renzo Zorzi autója kigyulladt. A lángok eloltására két fiatal pályabíró sietett, akik nem vették figyelembe a célegyenesben haladó autók sebességét. Egyiküket (Marshal Frederick Jansen van Vuuren-t) Tom Pryce már nem tudta kikerülni. Mindketten a helyszínen életüket vesztették, a walesi pilóta halálát a súlyos tűzoltókészülék okozta, amely a fejének csapódott. Autója a célegyenes végén belehajtott Laffite Ligierjébe is, de a francia nem sérült meg.Forrás: Getty Images/Bernard Cahier
Forrás: Getty Images/1972 Alvis Upitis/Alvis Upitis
17/24
Mark Donohue 1966-ban egy Ford GT-40-nel indult a Le Mans-i 24 órás versenyen. Nem volt szép emlék számára, hiszen barátja Walt Hangsen ezen autó tesztelése közben vesztette életét.Forrás: Getty Images/1972 Alvis Upitis/Alvis Upitis
Forrás: Getty Images/1968 Alvis Upitis/Alvis Upitis
18/24
Az Osztrák Nagydíj edzésén szenvedett balesetet a Penske istálló March 751-esével. Egy abroncs hibája okozta a bukást az Österreichring leggyorsabb kanyarjában, az autó egy oszlopnak csapódott, s egy sportbíró életét vesztette a szétrepülő törmelékek miatt. Úgy tűnt, hogy Donohue kisebb sérülésekkel megúszta az esetet, ám erős fejfájás gyötörte, így egy grazi kórházba került, ahol másnap kómába esett és elhunyt.Forrás: Getty Images/1968 Alvis Upitis/Alvis Upitis
Forrás: AFP
19/24
Peter Revson amerikai autóversenyző, 1964-ben mutatkozott be a Formula–1-ben, de később visszatért az amerikai sportkocsiversenyekre.Forrás: AFP
Forrás: AFP
20/24
Az 1974-es dél-afrikai nagydíj egyik edzésén Shadow-jának első felfüggesztése meghibásodott, így Revson halálos balesetet szenvedett, miután átrepült a korláton.Forrás: AFP
Forrás: AFP/-
21/24
François Cevert eleinte anyja Vespa robogóján ügyeskedett az iskolatársai előtt. Még a diplomaosztó után is motort vett magának. 1966-ban a Le Embre versenyzői iskolában tanult, majd beiratkozott a Magny Cours iskolába, amelyet sikeresen teljesített. Az első Formula–3-as szezonja borzalmasan sikerült, mert tapasztalat híján nem tudta megfelelően beállítani autóját.Forrás: AFP/-
Forrás: AFP/Gabriel Duval
22/24
Az 1973-as amerikai nagydíj szombati szabadedzésén fél óráig körözött, azután bement a boxba és megváltoztatta a légterelők beállítását, reménykedve, hogy így sikerül pole-pozíciós időt autóznia. A pálya egyik szakaszán, ahol egy jobb-bal-jobbos kanyarkombináció (Esses) található, Cevert autója kisodródott, és a jobb oldali szalagkorlátnak csapódott, majd többször átpördült, mielőtt a pálya másik oldalán elhelyezett védőkorlátnak csapódáskor darabjaira tört. Cevert ekkor még nem volt 30 éves.Forrás: AFP/Gabriel Duval
Forrás: Getty Images/2015 Getty Images/Keystone
23/24
Roger Williamson angol Formula–1-es versenyző. 1973-ban két versenyen indult, nem szerzett pontot, nem ért célba.Már gyermekkorában érdekelték a versenyautók, többször ült gokartban, és amint betöltötte a tizennegyedik életévét rendszeresen részt vett a gokart bajnokságban. Több győzelmet is szerzett Tizennyolc éves korában elnyerte a legmagasabb kategóriában a bajnoki címet.Forrás: Getty Images/2015 Getty Images/Keystone
Forrás: Getty Images/2015 Getty Images/Central Press
24/24
A nyolcadik körben egy egyenesben az autó felfüggesztése eltört, a kocsi fejre állt és a kifolyó üzemanyag lángra kapott. A csúszó autó végül egy korlát mellett állt meg felborulva első kerekeivel a pálya felé fordulva. A balesetet hátulról aránylag közelről látó David Purley a pálya másik oldalán mintegy száz méterre megállt, megvárta míg a többiek elhaladtak és átrohant a pályán Williamson égő autójához. Williamson még életben volt és nem voltak komoly sérülései, folyamatosan segítségért kiáltozott, és látva a pályabírók tehetetlenségét folyamatosan kérlelte Purleyt, hogy segítsen rajta. Azonban Purleynak egyedül nem sikerült talpra állítani az autót, és a tűz eloltása (lévén, csak egy poroltójuk volt) sem sikerült. Az egyik pályabíró ugyan megpróbált segíteni a kocsi visszafordításában, de így sem jártak sikerrel, később a tűz terjedése miatt már csak Purley tudott a közelben maradni. Tűzálló felszerelés nélkül a pályabírók éppoly tehetetlenek voltak, mint az egyre idegesebb és kétségeesett versenyzőtárs, aki nem bírt az autó súlyával. Purleyt végül elvezették a helyszínről. Megközelítőleg nyolc percig tartott, mire egy öreg tűzoltóautó körbeért a pályán és eloltotta a tüzet, addigra Williamson már halott volt. A versenyt nem állították le, Williamsont és a kocsiját letakarták, a roncs benne a már élettelen testtel a verseny végéig ott maradt. A versenyző halálának legvalószínűbb oka a füstmérgezés, de boncolást nem végeztek rajta, így elképzelhető, hogy az égési sérülésekbe halt bele. Egyes teóriák szerint már az ütközés után halott volt, és Purley csak képzelődött, amikor azt állította, hogy hallotta segítségért kiáltozni a pilótát. Ezt valószínűtlenné teszi, hogy Purleyt nagyon megviselte az eset és (saját állítása szerint) még a baleset után évekkel is kísértette éjszakánként az autójában rekedt pilóta kiáltozása.Forrás: Getty Images/2015 Getty Images/Central Press