Képeken a Concorde, a világ második leggyorsabb utasszállító repülőgépeinek története

Forrás: AFP/Dsk
1/22
A Toulouse-Blagnac repülőtéren 1968. február 25-én készült képen a Concorde 001-es prototípusa láthatóForrás: AFP/Dsk
Forrás: AFP/-
2/22
A Concorde 001 legénysége, a repülőgép-szerelő Michel Retif, a vezető tesztpilóta Andre Turcat, a repülésmérnök Henri Perrier és az első tesztpilóta, Jacques Guignard három nappal a francia-brit szuperszonikus repülőgép első repülése előttForrás: AFP/-
Forrás: AFP/-
3/22
A Concorde 001 repülőgép első felszállása. Az Air France és a British Airways által üzemeltetett szuperszonikus utasszállító repülőgép, amely – a szovjet Tupoljev Tu–144-es után – másodikként lépte át a hangsebességet a személyszállító gépek közülForrás: AFP/-
Forrás: Getty Images/Tim Graham
4/22
Concorde 002 első felszállása. A Concorde gépek sebessége csaknem elérte a 2200 km/h-t, vagyis túlszárnyalta a hangsebesség kétszereséForrás: Getty Images/Tim Graham
Forrás: AFP/Roger-Violle
5/22
Elsőként 1969-ben emelkedett a levegőbe és 27 éven keresztül állt szolgálatbanForrás: AFP/Roger-Violle
Forrás: AFP/Aerospatiale
6/22
Általában a londoni Heathrow (a British Airways színeiben) és a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről (az Air France színeiben) repült a New York-i John F. Kennedy repülőtérreForrás: AFP/Aerospatiale
Forrás: AFP/Stf
7/22
A repülőgép kifejlesztése a brit és francia kormánynak jelentős anyagi terhet jelentett, de a British Airways számára nagy bevételt hozott szolgálati ideje alattForrás: AFP/Stf
Forrás: Getty Images/Keystone
8/22
Az első menetrendszerű járatot az Air France és a British Airways indította 1976. január 21-énForrás: Getty Images/Keystone
Forrás: AFP/-
9/22
Összesen húsz repülőgép épült Franciaországban és az Egyesült Királyságban. Ezek közül hat volt prototípus vagy tesztrepülőgép. Egyformán hét-hét példányt adtak át az Air France és a British Airways részéreForrás: AFP/-
Forrás: AFP/-
10/22
A Concorde utastere. A British Airways 100 férőhelyes gépeket rendeltForrás: AFP/-
Forrás: Getty Images/Getty Images
11/22
Míg egy hagyományos utasszállítónak 8 órára van szüksége egy Párizs–New York út megtételéhez, addig a Concorde ezt az utat 3,5 óra alatt képes volt teljesíteni. Maximális utazómagassága 18 000 m volt, átlagsebessége pedig 2,02 mach (2140 km/h), ami több mint kétszerese a többi repülőgép sebességénekForrás: Getty Images/Getty Images
Forrás: Fortepan / Rádió és Televízió Újság
12/22
MTV Delta című műsorának stúdiójában Kudlik Júlia műsorvezető, háttérben a Concorde utasszállító. Története során egyszer, 1985. szeptember 14-én a British Airways G-BOAF lajstromjelű Concorde-ja Budapesten jártForrás: Fortepan / Rádió és Televízió Újság
Forrás: AFP/Roger-Violle
13/22
Az első menetrend szerinti járatokat 1976. január 21-én indították a London–Bahrein és a Párizs–Dakar–Rio de Janeiro útvonalakon. Az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusa ekkor éppen betiltotta a Concorde leszállását az USA-ban, főleg a lakosság hangrobbanás elleni tiltakozásai miatt, ezzel megakadályozta a transzatlanti járatok megnyitását. Kicsivel később az Amerikai Egyesült Államok közlekedési minisztere, William Coleman engedélyt adott a Concorde-nak a washingtoni Dulles repülőtér használatára, és az Air France, valamint a British Airways járatokat szervezett a Dullesra 1976. május 24-énForrás: AFP/Roger-Violle
Forrás: AFP/Jacques Marie
14/22
17 000 m feletti magasságban más civil légijármű nem repül, így a Concorde saját légi folyosókat kapott a transzatlanti útjaihozForrás: AFP/Jacques Marie
Forrás: AFP/Jacques Munch
15/22
Top modellek szállnak le a kizárólag számukra fenntartott Concorde-ról 2000. május 16-án. New Yorkból érkezve 2000. május 18-án Cannes-ban vesznek részt az AmFar, az AIDS elleni küzdelem egyesületének jótékonysági gálájánForrás: AFP/Jacques Munch
Forrás: AFP/Stf
16/22
Sok rekordot felállított, ezek közül a legjelentősebb a London és New York közötti 2 óra, 52 perc és 59 másodperces repülőút volt, 1996. február 7-énForrás: AFP/Stf
Forrás: AFP/-
17/22
Szolgálati idejének első 24 évében a Concorde is – mint bármely másik utasszállító repülőgép típus – többször részese volt apróbb malőröknek, mechanikai hibáknak. Az esetek többségében ez rendszerint egy-egy túlterhelt és szétrobbant futóműabroncsot jelentett, de a típus így is több ezer repült órát, és több mint két évtizedet átvészelt jelentősebb baleset nélkül egészen 2000. július 25-igForrás: AFP/-
Forrás: AFP/Joel Robine
18/22
2000. július 25-én a gép felszállása közben amint elérte a 185 km/h sebességet, a hajózószemélyzet azt tapasztalta, hogy a gép csak nehezen tud elrugaszkodni és a levegőbe emelkedni. Ezt követően a kettes számú hajtómű meghibásodást jelzett és a kapitány parancsot adott a fedélzeti mérnöknek a hajtómű leállítására, valamint a hajtóműbe épített tűzoltó készülék aktiválására. 370 km/h sebességnél a pilóta rádión jelentette az irányítótoronynak, hogy meghibásodás miatt kényszerleszállást próbálnak meg végrehajtani a pár kilométerre lévő Le Bourget repülőtérenForrás: AFP/Joel Robine
Forrás: AFP/Joachim Bertrand
19/22
14 óra 44 perckor a repülőgép a Hotelissimo nevű szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű külvárosában. A balesetet a repülőgépen utazók közül senki sem élte túl, továbbá a szállodában tartózkodók közül négy ember életét vesztetteForrás: AFP/Joachim Bertrand
Forrás: Getty Images/Newsmakers
20/22
A Newsweek International 2000. augusztus 2-i heti borítóján a Concorde felszállásáról készült exkluzív fénykép látható, amely egyértelműen mutatja, ahogy a 2000. június 25-i felszállás után röviddel lezuhant járat belső motorja kigyulladtForrás: Getty Images/Newsmakers
Forrás: Getty Images/Ian Waldie
21/22
A 2000-es Concorde-katasztrófa, a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások és több más kedvezőtlen tényező miatt 2003. október 24-én kivonták a forgalombólForrás: Getty Images/Ian Waldie
Forrás: Getty Images/Matt Cardy
22/22
Az utolsó üzemképes Concorde utasok nélkül 2003. november 26-án szállt fel utoljára, a filtoni repülőtér múzeuma felé, de a gép a visszavonulása után is a repülés egyik jelképe maradtForrás: Getty Images/Matt Cardy