M3-as autópálya: környezetbarát nyomvonalat terveznek

Vágólapra másolva!
Természetvédelmi megfontolásokból Görbeháza felé kellene vezetni az M3-as autópályát, vagyis a nyomvonalak közül a "D" változat a legmegfelelőbb - jelentette be sajtótájékoztatón Demeter András, a Környezetvédelmi Minisztérium főosztályvezetője. Az "A" és a "C" változat értékes szikes pusztákat veszélyeztetne, ezért azok részletes környezeti hatástanulmányát a KöM nem javasolja.
Vágólapra másolva!

Az M3-as "A" és "C" nyomvonalváltozata rendkívül értékes természetvédelmi területeken haladna keresztül. Szilágyi Gábor, a Hortobágyi Nemzeti Park igazgatóhelyettese elmondta, erre már akkor fölhívták az illetékesek figyelmét, amikor még nem is volt jogszabály a kötelező környezeti hatástanulmányok elvégzéséről. Az "A" változat és részben a "C" is jószerivel kettévágná a kaprospusztai szikes ősgyepet. A szakember szerint az ezerhektáros terület védelme az európai uniós előírások miatt is fontos, hiszen minden szikes élőhely megóvása kiemelt feladat. A "D" változat, amely Polgártól nem Nyíregyháza, hanem Görbeháza felé fordulna, elkerülné ezt a régiót, és legföljebb szántókat érintene. A nemzeti park elkészítette a Felső Tiszavidéki Környezetvédelmi Felügyelőség számára a "D" változatra vonatkozó szakhatósági szakvéleményt, de a döntés a felügyelőség kezében van.

Lukács Attila, a nyíregyházi Emisszió környezetvédelmi szervezet képviseletében megerősítette a nemzeti park igazgatóhelyettesének szavait. Szerinte legalább ilyen lényeges kérdés, hogy az M3-as hol éri el az ukrán-magyar határt. Az autópálya a jelenlegi változat szerint Barabásnál találkozna az ukrán közlekedési "folyosóval", ami egy bővítés előtt álló természetvédelmi területet vágna ketté. A környezetvédelmi szakértő úgy vélte, Záhony sokkal megfelelőbb megoldás lenne.

Hamarosan megkezdődik a sztrádaprogram

Az M1-es autópálya Tatabánya és Győr közötti szakaszának átépítésével még ebben a hónapban megkezdődik a nyolcéves autópálya-felújítási program végrehajtása – tudta meg a Népszava Répási Attilától, az Állami Autópálya-kezelő Rt. vezérigazgatójától.

A cégvezető elmondta: a tervek szerint ebben az évben - immár a rekonstrukciós projekt részeként - folytatódik az M0-s burkolatának javítása is. A két beruházásra idén 4,5 milliárd forint jut. Répási kifejtette: a program célja az, hogy a korábban épített autópályák műszaki színvonala elérje az újonnan elkészült szakaszokét. Az úthasználati tarifák ugyanis mindegyik sztrádaszelvényen azonosak, így a díjért biztosított szolgáltatásnak is egyformán magas színvonalúnak kell lennie.

A vezérigazgató arról is beszámolt, hogy az elsősorban az M1-es és az M0-st érintő projekt megvalósításának a költségei elérik az 55-60 milliárd forintot. A kiadások döntő hányadát a matricák eladásából származó bevételből finanszírozza az állami sztrádaüzemeltető társaság. A cég tavaly kilencmilliárdos bevételre tett szert a bérletek értékesítéséből, idén, illetve az elkövetkezendő években azonban évi tízmilliárdos bevételre számítanak.

Bihari Tamás

(Népszava)