<P class="MsoNormal">Ősszel drágul az üzemanyag

Vágólapra másolva!
A benzin árának nagyobb arányú növekedésére szakértők szerint a közeljövőben nem lehet számítani. A dízelhajtóanyag ára azonban - főként szezonális okokból - az elkövetkező hónapokban számottevően növekedhet. Előrejelzések szerint a gázolaj az év végére 220 forintra, a benzin pedig 228-230 forintra drágulhat.
Vágólapra másolva!

A benzinár nagyobb arányú emelkedésére szakértők szerint a közeljövőben nem lehet számítani, a dízelüzemanyag azonban szeptembertől - főként szezonális okokból - jelentősen drágulhat. Így e hajtóanyagtípus listaára a mostani, literenkénti 210 forintról az év végére akár 220 forintra is növekedhet.

Az Európában mértékadónak tekintett Brent könnyűolajtípus világpiaci ára az év eddig eltelt időszakában szinte végig hordónkénti 25-26 dollár között ingadozott. Elemzők szerint idén nyáron azért maradtak el a nagyobb árhullámzások, mert kismértékben lassult a fejlett országok gazdaságának a növekedése, s emiatt a korábbi években mért napi 77 millió hordóról napi 75 millió hordó körüli szintre csökken a világ kőolajigénye. Vagyis mérséklődött valamelyest a kőolajtermékek iránti kereslet.

A kőolajárak viszonylag magas szinten történő stabilizálódása azonban idén előnyöket is hozott a hazai autósoknak. A kormányzat és a szállítási vállalkozók képviselői ugyanis tavaly októberben olyan egyezséget kötöttek, amely szerint a kormány - 2002. június 30. előtt - nem emeli az üzemanyagok jövedéki adóját, ha a Brent olaj háromhavi átlagára nem mérséklődik hordónként 25 dollár alá. Abban az esetben azonban sor kerülhetne a jövedéki adó módosítására, ha a nemzetközi piacokon huzamosabb ideig a megjelölt határérték alá esne az olajár. Erre azonban a szakemberek szerint idén már nem lehet számítani.

Becslések szerint az adóemelés elhalasztásának köszönhetően az ország autósainak idén összesen 20 milliárd forinttal kevesebbet kell költeniük üzemanyagra. A dízelhajtóanyag és benzin ára ugyanis 5-10 forinttal olcsóbb amiatt, hogy nem növekedett az adóteher. A fuvarozótársaságok az összes üzemanyag-fogyasztás hozzávetőleg egyharmadát használják el, így a szállítási vállalkozók - ha nem növekszik a jövedéki adó - az év végéig mintegy 6-7 milliárd forint kiadást takaríthatnak meg. (A fuvarozók összkiadásainak a 35-40 százalékát az üzemanyag- költségek teszik ki.)

A jövő év közepétől viszont mindenképpen tíz százalékkal emelkedik a benzin és a gázolaj jövedéki adója, mivel a kormányzat eredetileg idén hat-, jövőre pedig négyszázalékos pénzromlással számolt, s az adónövekedés az inflációt követi.

A Mol Rt. szakemberei tavasszal közzétett előrejelzésükben azzal számoltak, hogy július elejétől esni kezd a benzinfélék világpiaci ára. Arra számítottak ugyanis, hogy az év közepétől kiegyenlítődik a kereslet és a kínálat, így az árak stabilizálódnak, majd csökkenni kezdenek. Az árcsökkenés be is következett, ám az utóbbi hetekben a kereslet nem várt élénkülésének hatására kismértékben - 3-4 százalékkal - ismét növekedni kezdtek a világpiacon a késztermékjegyzésárak. (A váratlan keresletnövekedést az okozta, hogy csökkentek az észak amerikai készletek és spekulatív felvásárlások történtek.) Így a benzin a hét közepén két forinttal idehaza is drágább lett. Egyes elemzők úgy vélik: az év végére 228-230 forintra "áll majd be" a motorbenzin literenkénti ára. A szakértők szerint egyébként idén némi változás volt tapasztalható a nemzetközi olajpiacon az elmúlt években megszokott árhullámzásokhoz képest. Ebben az évben ugyanis a vártnál korábban, július helyett már júniusban elérték a csúcsot a jegyzésárak. (Az idei csúcs a 95-ös benzin ára esetében idén 245 forint 50 fillér volt, s ez mindössze 40 fillérrel maradt el a tavalyi rekordártól.)

(Népszava-információ)