Döntenek az évszázad vadászgép-üzletéről

Vágólapra másolva!
A légi hadviselés és a légi iparág jövőjéről születik döntés pénteken, amikor a Pentagonban bejelentik, hogy ki nyeri a 200 milliárd dolláros megbízást az új generációs multifunkcionális vadászgép, a Joint Strike Fighter (JSFs) gyártására. Az évszázad hadiüzletére az iparág két óriása, a Boeing és a Lockheed Martin pályázik, azonban függetlenül attól, hogy melyik vállalat győz, néhány brit cég is hatalmas haszonra tehet szert az üzletben.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államok kormánya a következő 40 évben 3000 új repülőt szeretne vásárolni, amelyekkel a jelenleg hadrendben lévő szinte összes típust, az F-16-ost, az A-10-est, az AV-8-as Harrier-t és az F-18-ast helyettesítené - írja a BBC.

Az Egyesült Államok mellett az Egyesült Királyság az egyetlen olyan ország, amelyet teljes jogú partnerként tart számon az amerikai kormány a program megvalósításában. A brit kormány egyébként 150 új vadászgépre tart igényt a királyi légierő (Royal Air Force) és a haditengerészet számára, és eddig 2 milliárd dollárral járult hozzá a fejlesztésekhez.

Éles verseny a riválisok között

A Boeing és a Lockheed öt évvel ezelőtt kezdtek hozzá az új repülőgép kifejlesztéséhez. Az esetleges szerződésnek mindkét cég szerint jelentős hadi, üzleti és gazdasági kihatásai lesznek a következő évtizedekben.

A szerződés nagyon nagy jelentőséggel bír számunkra - közölte John Kent, a Lockheed szóvivője. A repülőgépnek a lehető leggyorsabban kell felszállnia, alkalmasnak kell lennie függőleges landolásra akár repülőgép-hordozókon is, és a már használatban lévő lopakodókhoz hasonlóan el kell nyelniük a radarhullámokat - mondta a szóvivő.

Chick Ramey, a Boeing szóvivője pedig közölte, hogy az általuk tervezett jármű egy forradalmian új repülőgép. A gép megépítésekor számos olyan technológiai újítást, és gyártási eljárást alkalmaztak, amelyeket korábban egyetlen vadászgép esetében sem.

A Lockheed X-35-ös típusa és a Boeing X-32-ese meglepően különböznek egymástól. A X-32-es teljesen új tervezésű szokatlan formájú repülő lapos, kicsi Delta-szárnyakkal egy nagy levegő-beszívó nyílással az orr-részén, a Lockheed X-35-ös pedig inkább egy hagyományos vadászgépre hasonlít.

Hatalmas üzlet

A rendkívül magas fejlesztési költségek előre vetítik, hogy a nyertes cég lesz valószínűleg az utolsó, amely ember által vezetett harci repülőt gyárt, mivel szakértők szerint a jövő az automata-irányítású vadászgépeké.

Bár a legtöbb szakértő szerint végül a Lockheed gépére esik a választás, nem kérdés, hogy ebben az esetben a Boeing is nagy profitra számíthat. A Pentagon szándékai szerint ugyanis a vesztes céggel szintén szerződést kötnének, s az általuk elért fejlesztési eredményeket is beépítenék a repülőgépbe.

A Lockheed Martin becslései szerint a nyolc évig tartó fejlesztési fázis alatt 8200 új munkahely keletkezne, és 690 millió dolláros árbevétel várható ez idő alatt. A Boeing elképzelései szerint 8 ezer állás keletkezne a fejlesztés során. A 30 éves gyártási periódus egésze alatt becslések szerint mintegy 23 600 új munkahely létesül, és 1,7 milliárd dolláros éves összbevétel keletkezik.

A pénteken nyilvánosságra hozandó döntés értelmében a nyertes jogot szerez a repülőgép designjának finomítására, a gyártásra, a tesztelésekre és azok kiértékelésére. Elemzői vélemények szerint 2 ezer gépen felüli külföldi rendelés, kiegészülve az alkatrész-biztosítással és egyéb szállításokkal 1 billió dollárjába kerülhet két-három évtized alatt a vevőknek.

Nagy-Britannia, a teljes jogú partner

Már említettük, hogy a brit kormány 2 milliárd dollárt költött az a JSFs fejlesztésére. A Boeing és a Lockheed is az amerikai vállalatokon kívül elsősorban brit cégekkel kötött beszállítói, vagy egyéb szerződést. Függetlenül attól, hogy melyik vállalat nyeri a versenyt, a brit vállalatok 27 milliárd dolláros megrendelést kaphatnak a gyártási és fejlesztési szakasz során, és 8 ezer állás keletkezhet a szigetországban.

A brit BAE Systems, a Rolls-Royce és más vállalatok osztoznak majd a nyereségen, bármelyik gyártó is legyen a befutó. A BAE-nek például 15 százalékos részesedése van a Lockheed programjában, és 10 százalékos a Boeing-ében.

A Boeing és a Lockheed gépeit egyaránt hajtó General Electric-hajtómű kifejlesztésében 40 százalékkal részt vállaló Rolls-Royce pedig gyártási megrendelésekre és további alkatrész-szállításokra számíthat.

A francia állami tulajdonban lévő Snecma cég leányvállalata, a brit Messier-Dowty a Boeing-gép futóműveit, a Cobham elektronikai csoport a repülők üzemanyag-ellátó rendszerét, a teljesen magánkézben lévő Martin Baker pedig a katapult-rendszereket készíti.

A program ellenzői

A fejlesztési programnak brit és amerikai részről is számos ellenzője akad, például az amerikai számvevőszék, amely technológiai problémákra és a magas költségekre hivatkozva a program halasztását szorgalmazza, vagy a Stratégiai és Költségvetési Elemző Központ, amely egy jövő hónapban nyilvánosságra kerülő jelentésében a vertikális landolásra alkalmas gépek fejlesztésének beszüntetését követeli.

Az intézet érvei szerint a jövő légi hadviselésében a robotrepülőgépek játsszák a döntő szerepet, amelyek könnyen veszélyeztethetik a nagy légibázisokra épülő amerikai légierőt egy esetleges tartós konfliktus esetén.

A jelentés készítői szerint a hajókról indítható távirányítású robotrepülőket és az új Lockheed F-16-os vadászgépeket együttesen alkalmazva pótolhatók az új multifunkcionális vadászgép hiányosságai. Az intézet ezért inkább szükségesnek tartana 40 darab megnövelt hatótávolságú B-2 bombázó hadrendbe állítását, és a Predator felderítőgép, valamint a Global Hawk robotrepülőgép fejlesztését.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Boeing JSFs X-32

Lockheed JSFs X-35