Vágólapra másolva!
Gyors ütemben, több mint 30 százalékkal bővült a kereskedelmi márkás termékek száma az elmúlt egy évben, 2001 novemberében elérte a 2443-at - tájékoztatott a GfK Hungária Piackutató Intézet.
Vágólapra másolva!

Ezeknek a termékeknek kétharmada élelmiszer, egyharmada pedig háztartási vegyi áru. Az élelmiszereknél a konzerv, a tej, tejtermékek, valamint a húskészítmények között található a legtöbb kereskedelmi márka. Háztartási vegyi áruknál pedig a szappan-tusfürdő-habfürdő együttes vezeti a ranglistát, amit a kozmetikumok és háztartási tisztítószerek követnek.

A GfK szerint a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából a kereskedelmi márkák jelenlegi részesedése 7-8 százalékra becsülhető.

A boltláncok saját nevük alatt forgalmazzák új temékeiket

A piackutató-intézet szerint a Drogerie Markt, a Spar és a Tesco boltláncok együttesen az összes kereskedelmi márkás cikkelem egyharmadát kínálja. A boltláncok egyik része a vállalat nevével jelöli saját márkás termékeit, másik része pedig fantázianevekkel, itt a vállalat, csupán mint gyűjtőnév szerepel.

A kutató-intézet szerint a kereskedelmi márkás termékek terjedésével együtt növekszik ismertségük is. A GfK által végzett felmérés során a válaszadók 85 százaléka ismerte az áruválasztéknak ezt a részét. Többségük vásárolja is őket kisebb-nagyobb rendszerességgel. A válaszadók negyede találkozott már ezekkel a termékekkel, de még nem vásárolt belőlük - áll a közleményben.

A rendszeres vásárlók főleg a 40 évesnél fiatalabb háziasszonyok, középfokú végzettségűek, alföldiek, vidéki nagyvárosi lakosok, és akiknek háztartásában legalább hárman vagy többen élnek.

Az alacsony képzettségűek még nem látták az új termékeket

A közlemény szerint azok között, akik még nem találkoztak kereskedelmi márkás termékkel, kiemelkednek a 60 évesek és idősebbek, a 8 általánost vagy kevesebbet végzettek, alacsony jövedelműek, Pest megyeiek, kis falvak lakói, és akiknek háztartása egy-két személyes.

A kereskedelmi márkák minőségét a megkérdezettek mindössze 5 százaléka tartja "rossznak". A többség, 45 százalék "jó", további 35 pedig "közepes" minőségűnek ítéli ezeket a cikkeket. Többséget képviselnek azok, akik a kereskedelmi márkás termékek árát elfogadhatónak vagy indokoltnak tartják. A közleményből kiderül az is, hogy csupán a válaszadók 12 százaléka gondolja azt, hogy ezeknél az árucikkeknél rossz az ár és a minőség aránya.

A GfK szerint figyelemre méltó, hogy a kereskedelmi márkás termékek száma növekedett az utóbbi évben az élelmiszerek közül a jégkrémnél és mélyhűtött termékeknél, ásványvíznél, továbbá az állateledeleknél. A háztartási vegyi áruk közül a dezodornál, habfürdő-tusfürdő-szappan csoportnál és a babaápolásnál nőtt ezeknek a termékeknek a száma.

A kereskedelmi márkás termékek számában csökkenést mértek a levesek-szószok-mártások-fűszerek kategóriában, a pezsgőnél, a bornál és a konzerveknél.

(MTI)