Olcsón dolgoznak a piackutatók

Vágólapra másolva!
A különböző piackutató cégek rendszeresen eltérő pártpreferencia-értékeket hoznak nyilvánosságra, de a kutatások egyike sem hibás. Az eredményekkel szemben azonban túlzottak az elvárások, és túl is reagálják őket - vélekednek a szakma 90 százalékát összefogó Piackutatók Magyarországi Szövetségénél. A magyar piackutató cégek tavalyi éves árbevételét 10,5 milliárd forintra becsülik, ami nyolcszázalékos növekedésnek felel meg.
Vágólapra másolva!

A múlt évi nyolcszázalékos árbevétel-gyarapodás visszaesésnek tekinthető, mivel egy évvel korábban még 20 százalékkal nőtt a piackutató cégek forgalma. Ezt támasztják alá a Piackutatók Magyarországi Szövetségének adatai is, ugyanis az iparág 90 százalékát lefedő tagcégek 2001-es árbevétele 9,514 milliárd forintot tett ki az előző évi 8,802 milliárd forint, illetve az 1999-es 6,864 milliárd forint után. (Igaz, 2001-ben 21-ről 26-ra nőtt a tagok száma.) A piackutatók lehetőségeit jelentős mértékben meghatározza a világgazdaság általános állapota, amit tavaly az enyhe recesszió jellemzett.

Korábban a magyar gazdaság hajtóereje az export volt, miközben a piackutatók megrendelőit általában a belföldi fogyasztók érdekelték. A belföldi fogyasztás azonban nem bővült olyan mértékben, mint a magyar gazdaság, így a piackutatás is visszafogottabban zajlott - mondta el Sterk Péter, a szövetség elnöke. Azt is hozzátette, hogy a többségében multinacionális megbízók az utóbbi években azért is fogják vissza megrendeléseiket, mert a magyar fogyasztói szokások egyre inkább megegyeznek a folyamatosan vizsgált nyugat-európaiakkal. Ezenkívül azt is tudomásul kell venni, hogy Magyarország kis piac, így a megrendelőket jobban érdekli a 30-40 milliós Lengyelország vagy akár Románia. A tavalyi eredményt még az is rontotta, hogy a szeptember 11-ei terrortámadás után a nagy világcégek 2-4 hónapig kivártak, így éppen azokban a hónapokban fogták vissza marketingkiadásaikat, amelyek hagyományosan a legerősebbek a piackutató cégek számára. Idénre a tendencia folytatódását és a tavalyihoz hasonló árbevétel-növekedést várnak.

Gyors bővülést áremeléssel is el lehetne érni, mivel a magyar cégek nemcsak a világ egészét figyelembe vevő árszínvonalhoz képest dolgoznak nagyon olcsón, de a hasonló cseh és lengyel vállalkozásokhoz mérten is mintegy 40 százalékkal alacsonyabbak az áraik. A megrendelőknek azonban még korai aggódniuk a drágulás miatt, mivel a piackutatók közötti óriási verseny megakadályozza a radikális áremelést.

A piackutatók legnagyobb megrendelői a marketingcégek mellett a távközlés és a telekommunikáció, az egészségügy, a média és a reklám területén működő vállalkozások.

(Magyar Hírlap)