nemjó

2002.04.22. 11:39

A svéd Volvo teherautógyár meglepetésre 746 millió koronás nettó veszteséggel zárta az első negyedévet, forgalma pedig 7,7 százalékkal csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest. A társaság hétfői beszámolójában gyenge évre számít, bár a Volvo számára kiemelkedő jelentőségű észak-amerikai értékesítés növekedése azt jelzi, hogy a tengerentúli piac már túljutott mélypontján.

A Volvo adózás előtti vesztesége, egyszeri tételek után, 618 millió korona (60 millió dollár) volt az első negyedévben, a tavalyi első negyedévi 1,25 milliárd koronás hiány után. Elemzők 95 millió koronás adó előtti profitot vártak a mostani első negyedévről. A nettó vesztesége 746 millió svéd koronára csökkent a tavalyi első negyedévi 801 millió koronás veszteségről.

A Volvo értékesítése 7,7 százalékkal 40,39 milliárd svéd koronára csökkent, miközben a kiszállítások mennyisége 21 százalékkal 33 322 teherautóra fogyatkozott. Hétfő reggel a Volvo részvényeinek árfolyama 2,3 százalékkal 195 koronára, hathetes mélypontra süllyedt a stockholmi értéktőzsdén.

Az időközi beszámoló szerint a megrendelések lassan szaporodni kezdenek, és az új, nagyon keresett modellekből a termelés a második negyedévben utoléri a megrendelések gyarapodását. Az új Volvo FH és az FM teherautókra eddig több mint húszezer megrendelést kaptak, és bővültek valamelyest a megrendelések a csoporthoz tartozó amerikai Macknál, a francia Renault teherautónál és az építőgéprészlegben is. Az észak-amerikai értékesítés még mindig szerény, de a megrendelések ottani szerény bővülése is arra utal, hogy a piac talán már túljutott a mélyponton - írták a Volvo saját elemzői.

Március végére a Volvo részesedése a nehéz teherautók piacán 13,8 százalékra csökkent Nyugat-Európában a februári 15,7 százalékról, az új modellekre való váltás miatt. Az Egyesült Államokban pedig 7,3 százalékra a korábbi 11,3 százalékról, főként azért, mert a Volvo nem vett részt a konkurencia kezdte árcsökkentő versenyben.

(MTI)

Ajánlat:

Volvo