Most hódít a last minute

2002.04.30. 8:21

Megjelentek az olcsó utazási ajánlatok a piacon, s ezzel újra megkezdődött az utazási irodák harca a vevőkért. Last minute, szuper last minute és igen kedvezőnek tűnő akciós árakkal csábítják a gyanútlan nyaralni vágyót. Görögországba egy kéthetes útra repülővel már 54 ezer forintért is el lehet utazni.

Az idén sem lesz hiány olcsó utazási ajánlatokban. A turisztikai piacon azonban ma már az alacsony árak csak akkor jelentenek veszélyt az utasokra, ha engedély nélküli irodával utaznak. Ebben az esetben ugyanis nincs meg a feltétele annak, hogy baj esetén hazahozzák az ügyfeleket - hívta fel a figyelmet Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke. Az alacsony árak egyébként ma már szinte csak az utazási irodákra veszélyesek. A szezon kezdetén elindított árverseny ugyanis rövidesen egy lefelé tartó árspirálba kényszeríti a cégeket, s a vevőért folyó harcban sokan oly mértékben lemennek az árakkal, hogy veszteségesek lesznek.

Azt ugyanakkor nem szabad feledni, hogy a nagyobb, tőkeerős - főleg külföldi - cégeknek nem gond alacsony árakat kialakítani, hiszen útjaikat világszerte tömeges mértekben rendelik. Az árverseny tehát többnyire csak a kisebb, konkurenciaharcra kényszerült vállalkozásnak jelenthet gondot.

Az elnöknő hangsúlyozza: mind a nemzetközi, mind a hazai piacon él és működik egy olyan szabály, hogy last minute, azaz az "utolsó pillanatban" eladható ajánlatot valóban csak az utolsó pillanatban szabad árulni. Ezt a módszert a szakma az úgynevezett maradék helyek, tehát a program indulása előtt három-négy héttel is eladhatatlannak tűnő utak eladására alakította ki világszerte. Idehaza a MUISZ és a kamara közösen kialakított etikai kódexe is rendelkezik erről.

Az iroda tehát, amelyik most, április végén, vagy május elején júliusi utat hirdet "lasztminitként", enyhén szólva is tisztességtelen, etikátlan módszerekhez folyamodik. Az utas pedig egyértelműen jól teszi, ha ilyenkor gyanút fog, és keresi az okokat, mondta Molnár Gabriella.

A legfontosabb azonban, hogy az utas biztos legyen abban, hogy hivatalos engedéllyel, így kaucióval rendelkező utazási céggel áll kapcsolatban. Magyarországon a múlt év végén 941 utazásszervezőnek és 55 utazási ügynökségnek volt engedélye, és országosan 1531 iroda működött. A beutaztató piacon 314, a kiutazásban 340 vállalkozás vett részt.

Az elnöknő szerint azok a hirdetések például, ahol még név sincs, csak árak és telefonszám, erősen gyanúsak.

A napilapokban ezekben a napokban több olyan hirdetést is találni, amelyből nem derül ki az utazási iroda neve, de a gyanú eloszlatására odaírják: utazás a Malév charterével. Ebben az esetben először arra kell gondolni, mondják a piac szakértői, hogy nem a hirdető cég bérel chartert, hanem attól veszi meg az árut, aki a Malévval szerződik. Ami nem büntetendő, sőt nem is baj, de az jelent valamit, ha a cég "elfelejti" a nevét nyilvánosságra hozni. A szakértő azonban sokszor a cím alapján is tud következtetni az irodára.

Ilyen esetben nem árt utánanézni, hogy kerülhet kéthetes repülős akciós út Rodoszra 54 ezer forintba. Vagy ugyanitt egy hét, háromcsillagos hotelben félpanzióval alig több mint százezerbe.

A valóságban azonban az út nem is olyan olcsó. Az árba ugyanis beletartozik még a repülőtéri illeték s a többi kötelező fizetnivaló, így az ár valójában eléri a 70 ezret. Ami még mindig az akciós kategóriába tartozik.

De nem csak a görög utakat ajánlják minden évben rendkívül olcsón, a tunéziai nyaralások is sokkal olcsóbbak lettek a Dzserba szigetén történt terrortámadás után. Sőt, Egyiptom is olcsóbb, mint mondjuk egy hónappal ezelőtt. Amíg egy négycsillagos, gyakorlatilag korlátlan étel- és italfogyasztást ajánló szállodába négy hónappal ezelőtt 180 ezer forinthoz közelített az egy hét ára, most alig kérnek többet érte, mint 100 ezer.

Vannak szuperkedvezményes utak Szicíliába is, egy iroda például egyhetes, igaz autóbuszos körutat 84 ezer forintért kínál. Az ár azért alacsony, mondták az irodában, mert igazi last minute-ról van szó, s csak néhány helyük maradt eladó a buszra.

Olcsó húsnak híg a leve, ez igaz az utazási irodák ajánlataira is, hangsúlyozta a MUISZ elnöke. Szerinte az utazónak, aki nem akar csalódni, nagyon körültekintően kell eljárni. Nem árt tisztában lenni azzal, mit íratnak alá az utassal az irodában. Éppen ezért az apró betűs sorokat is mindig el kell olvasni, hogy egy utólagos reklamáció esetén ne legyen csalódás. A nyár azonban még a körültekintő szervezés ellenére is sok bosszúságot okozhat. A légtér zsúfoltsága miatti gépkésések például gyakran megkurtítják a nyaralási időt, a szállodáról kiderülhet, hogy kategóriája közel sem jár a három vagy négy csillaghoz, sőt a tengertől is nagyon messze van.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Utazás
(Az Üzleti Negyed rovata)