Repülés: a kiváltságosok hobbija

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Ma Magyarországon még nagyon költséges mulatság a repülés, legyen szó akár saját gépes, akár bérelt gépes repülésről.

Az Üzleti Negyed kérdésére Moravecz Csaba, a budaörsi repülőtér igazgatója elmondta, hogy a vitorlázó repülés éves költsége 50-100 ezer forint lehet, amely a tanfolyamot, a kiképzést, és a repülőtér eszközeinek használatát is tartalmazza.

A motoros gépek vezetésének elsajátítása már jóval többe kerül. Az igazgató elmondta, hogy egy tanfolyamért mintegy 1-1,5 millió forintot kérnek, amely a szakszolgálati engedély - jogosítvány - megszerzéséig tart. A tanfolyam díja attól függően változik, hogy milyen típusú gépeken folyik az oktatás. A Cessna típusok például általában alacsonyabb fogyasztásúak, ezért velük olcsóbb a tanulás. Az elméleti anyag elsajátítása autodidakta módon történik a repülősklub által biztosított tankönyvekből, és a pilóták által tartott konzultációk segítségével. A tanfolyam költségéhez jön még a vizsgailleték, ami azonban elhanyagolható a tanfolyam díjához képest. A tanfolyam megkezdése előtt egészségügyi vizsgát kell tenni, ami 10 ezres nagyságrendű összegbe kerül.

Az igazgató elmondta, hogy hazánkban egyre nagyobb számban jelennek meg a magánrepülőgépek. Ezek tárolása, karbantartása, és üzemeltetése jelentős költséget ró a tulajdonosokra. A tárolásért havonta 30-40 ezer forintot kell fizetni átlagosan, ezen felül a reptér-használati díjat is meg kell fizetni, amelynek összege leszállásonként 1000-2000 forint lehet. A repülőgép tulajdonosának a tárolásra igénybe vett repülőtéren kell tankolnia, és a bizonyos repült óraszám után kötelezően előírt karbantartásokat is a repülőtéren végzik.

Repülőbenzint Magyarországon egyedül a Mol Rt. forgalmaz, és szigorú előírások tiltják az "utcáról" hozott, nem engedélyezett üzemanyag használatát. A hazai forgalomban lévő repülőbenzin literenkénti ára 365 forint, és ha figyelembe vesszük, hogy a kisgépek 20-200 litert is fogyaszthatnak óránként, rögtön látszik, hogy ez a tétel is jókora összeget jelent.

Az időközönként kötelező légi alkalmassági vizsgálat az elvégzendő feladatoktól, és a repülőgép állapotától, korától függően 20 ezer forinttól akár 1 millió forintig is terjedhet.

A szakértő kérdésünkre elmondta, hogy 30-40 éves kétüléses Cessna típusú kisgépeket akár már 5-10 millió forintért is lehet vásárolni, de ezek a típusok újonnan felszereltségtől függően akár 40 millió forintba is kerülhetnek, sőt a 4 vagy többszemélyes, két-hajtóműves gépek ára nem ritkán eléri a 200-300 millió forintot is. Ez utóbbiakra nem egy példa van Magyarországon - mondta a szekértő.