<TABLE cellSpacing="0" cellPadding="0" width="465" border="0"> <TR> <TD colSpan="3"></TD></TR

Vágólapra másolva!
Hétfőtől megint drágábban tankolhatunk. A jövedéki adó emelése következtében ugyanis a benzin literenként 13,5 forinttal, a gázolaj pedig 6 forinttal kerül többe. A Mol az áremeléssel összefüggésben 4-5 százalékos forgalomcsökkenést vár a második félévben. A szakemberek szerint ismét fellendül az üzemanyag-turizmus, hiszen a szomszédos Romániában, illetve Ukrajnában literenként 118-128 forinttal tankolhatunk olcsóbban benzint, míg a gázolajat 104-110 forinttal kevesebbért vehetjük meg.
Vágólapra másolva!

Hamarosan ismét reneszánszát éli majd a benzinturizmus, miután hétfőtől az adóemelés miatt drágábban tankolhatunk. A benzin literenként 13,5, a gázolaj 6 forinttal drágult a jövedéki adó emelésének köszönhetően. Szakemberek becslése szerint a határ menti üzemanyag-kereskedelem várható felfutása naponta 60-70 millió, éves szinten 20-30 milliárd forint kárt okozhat a költségvetésnek a meg nem fizetett közterhek miatt.

A vámőrség arra számít, hogy az elkövetkezendő napokban jócskán megugrik, elsősorban a gázolaj, illegális és legális behozatala. A kint beszerzett üzemanyagot elsősorban a mezőgazdasági gépek üzemeltetésére használják majd fel. Az aratás ideje alatt számtalan olyan kombájn takarítja majd be a kenyérnek valót, melynek motorját ukrán, román gázolaj hajtja.

A vámhatóság előrejelzése szerint mától a személyi forgalom kétharmada (!) üzemanyag-behozatal céljából lépi majd át - mindenekelőtt a keleti országrészben - az államhatárt. Az "importőrök" ugyanazokat a jól ismert, szakállas trükköket vetik be, mint korábban. Vagyis például több száz literes gyári tankkal ellátott terepjárókat "utaztatnak" majd meg Ukrajna és Magyarország, illetve Románia és Magyarország között. Ezekkel naponta többször is átlépik a határt, a törvény ugyanis azt mondja ki, hogy egy autós csak egyszer hozhat be vámmentesen annyi naftát külföldről, amennyi belefér járműve gyárilag kialakított tartályába. A hangsúly az autóson, nem pedig az autón van. Így biztosra vehető, hogy ugyanazon terepjáróval naponta öt különböző gépkocsivezető megy át a határon, hogy behozza a literenként mintegy 100 forinttal olcsóbb üzemanyagot, ami "kanyaronként" 10-20 ezer forint különbséget jelent az itthoni árakhoz képest. A vámosok ezzel az "újítással" szemben tehetetlenek. Szakértőnk szerint azt is borítékolni lehet, hogy lesznek, akik otthon "fabrikált" póttartályokban próbálják majd átcsempészni a gázolajat. Tavaly többször is előfordult, hogy még az ablakmosó tartály is benzinnel volt tele.

Még akkor is megéri az ingázás, ha a magyar áremeléssel párhuzamosan Romániában is drágult az üzemanyag. Csakhogy ott a lépést a Nastase-kormányzat az euró erősödésére vezette vissza. A jelenleg 20-21 ezer lej körüli összegért forgalmazott benzin litere 3000-3500 lejjel drágul. A dízelolaj ára 2000-2500 lejjel emelkedik majd. Bukaresti lapértesülések szerint a drágításról a kőolajtársaságok, a pénzügyi- és az ipari tárca illetékesei közös találkozójukon döntöttek. Az új árakat mind a Petron Nemzeti Kőolajtársaság, mind a román piacokon jelen lévő magántársaságok alkalmazni fogják.

A Mol szakemberei egyébként arra számítanak, hogy az év második felében a benzin ára 230-240, a gázolajé 220-230 forintos szinten stabilizálódik. Az adóemelés miatt drágulás következtében az olajtársaságnál 4-5 százalékos forgalomcsökkenést várnak.

A Magyar Hírlap értesülései szerint a személyi, de még inkább az árufuvarozók valamilyen kompenzációt szeretnének elérni a kormánynál, hiszen utóbbiak már most is jelentős hátrányban vannak a szomszédos országok fuvarozóival szemben. Az ukrán, román, jugoszláv, szlovák vállalkozások már most is jóval a piaci ár alatt szállítanak itthon. Ahhoz, hogy a 2-6 százalékos haszonkulccsal dolgozó hazai vállalkozók rövid időn belül ne kerüljenek csődbe, árat kellene emelniük, ám ezt éppen az előzőekben mondottak miatt nem fogják tudni megtenni. A személyfuvarozók is attól tartanak, ha emelik tarifájukat, akkor az eddiginél jóval kevesebben veszik igénybe szolgáltatásaikat, és ebben az esetben még rosszabbul járnak, mintha mindent hagynának a régiben.

A kormány pedig már tett egy gesztust a főként gázolajat használó fuvarozóknak azzal, hogy a leköszönt Orbán-kabinet eredeti szándékát megváltoztatva literenkéti 11 forint helyett csak 4,80-nal drágította meg a dízel jövedéki adóját.

Szilágyi Béla
(Magyar Hírlap)

Korábban:

Lesz benzinár-emelés júliusban
(2002. június 14.)

Nem hiányzik a könyvtárából?

E-business - Stratégia vállalati felsővezetőknek