A kis cégek marketing kiszolgálására szakosodott MarketCom Tanácsadó Kft. - a Magyar Marketing Szövetség közreműködésével - 2002. júniusában átfogó felmérést készített a hazai mikro-, kis-, és középvállalkozások körében a cégek marketinggel kapcsolatos aktivitása terén.
Fontos a marketing...
A kutatás eredményei szerint a cégek szívesen alkalmaznának marketing módszereket - a cégek a közepesnél egyértelműen fontosabbnak tartják (1-7-es skálán átlagosan 5,16-os fontosság) a marketing eszközök alkalmazását cégük minél sikeresebb működéséhez.
... de nem tudják, mi az
A kutatás egy másik kérdéscsoportja azt mérte fel, hogy a cégek mennyire tudatosan alkalmazzák az egyes marketing eszközöket és módszereket. A spontán és a felsorolás alapján mért említések arányából egyértelműen kitűnik, hogy a megkérdezett cégek a legtöbb esetben az általuk amúgy esetleg alkalmazott eszközről sem tudták, hogy az a marketing eszköztárába tartozik.
Az egyik legszembetűnőbb arány az internetes jelenléttel kapcsolatosan jelentkezett: az internetes oldallal rendelkező kis cégek mindössze 7 százaléka tudta, hogy ez is az üzletszerzést támogató marketing egyik eszköze.
A kisvállalkozások által legnagyobb arányban használt értékesítés-támogató eszközök az egységes arculat, az egységes megjelenés kialakítása, valamint a reklámozás és a hirdetés. Sok cégnél jelennek meg a direkt marketing eszközei is, bár sokszor ez sem tudatosan történik. Meglepő lehet, hogy a budapesti kis-, és középvállalkozások közel kétharmadának van internetes oldala.
A marketingtevékenység "véletlen"
Kedvezőtlen képet mutat a cégek marketing terén való informálódása is: a cégek jellemzően "vakon" költenek a marketingre. Az egyik legelszomorítóbb adat, hogy a cégek által az egyik legnagyobb arányban használt - és a marketing eszközök közül klasszikusan a legdrágább - reklámokat, hirdetéseket is a lehetséges hirdetések áttekintése, elemzése nélkül helyezik el, jelentéktelen részben használnak csak média-adatbázisokat.
A spontán, nem tudatos marketing munkára utal az is, hogy a cégek igen kis hányada készít üzleti stratégiát, illetve annak részeként marketing tervet. A kisvállalkozások meglepően alacsony arányban végeztetnek piacfelméréseket, versenytárs-elemzéseket is.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Korábban:
Fellendülést várnak az online marketing-kommunikációban
(2002. június 4.)