Horvát lapvélemények szerint mintegy 460 millió dollárt kellene fordítani a két horvát kőolajfinomító korszerűsítésére, többet, mint amennyit a két cég áruba bocsátott 25 százaléka + 1 részvénye ér. A fiumei (Rijeka) és a sisaki finomítók gázolaja tönkreteszi a korszerű dízelmotorokat, benzinfajtáiban pedig túl sok az ólomtartalom - írta a Globus című horvát hetilap.

A horvát kormány privatizációs feltételei szerint ugyanakkor nem lehet szó a finomítók felszámolásáról. Maja Brinar, az INA privatizációs igazgatóságának kormányképviselője közölte, hogy a külföldi partner belépésétől számított 3 éven belül nem lehetnek elbocsátások, és a pályázat nyertesének "tudnia kell: azért lesz stratégiai partner, hogy ne csak a jövedelmező részlegeket akarja megtartani, a befektetésre szorulókat pedig felszámolja".

A horvát finomítókat korszerűsíteni kell, a kérdés csupán az, hogy milyen ütemben. A választ a jövőbeni stratégiai partnerrel együtt keresi majd az INA és a többségi tulajdonos horvát kormány - fogalmazott a kormányképviselő. Az INA privatizációjára jelentkező külföldi cégek szűkebb körében csak a magyar Mol Rt., az osztrák OMV és az orosz Rosznyeft maradt, de az utóbbi időben olyan hírek keringenek, hogy visszakerülhet a listára egy szlovén-izraeli cégcsoport, és a görög Hellenic Petroleum is.

(MTI)

Korábban:

Pénteken indul az INA horvát olajcég privatizációja
(2002. május 8.)

Közösen pályázhat a Mol és a Jukosz a horvát olajcégre
(2008. május 8.)

A horvát olajtársaság 25 százalékát magánosítják
(2002. február 21.)