A tapasztalatok szerint általában húsvét környékén kezdődik meg a csokoládék, illetve a különböző édességek iránti kereslet növekedése, hogy azután az év végére elérje tetőpontját: mikuláskor, illetve a karácsonyi hangulathoz elengedhetetlen szaloncukor beszerzésekor. Az emelkedő keresletet azonban gyakran az árak növekedése is kíséri.

Az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a szaloncukor-szezon egyre rövidebb, egyre később vásárolják meg a fogyasztók a karácsonyfára szánt cukrot. A legtöbb édességgyártó ezért arra törekszik, hogy a karácsonyi főszezont minél jobban kitolja mikulás- és különféle téli termékekkel.

A fogyasztói igényeknek megfelelően ezen a piacon az utóbbi időben átalakulás zajlik. A szaloncukor szemek hagyományos csomagolási módja, a fehér selyempapír és színes alufólia, szinte teljesen háttérbe szorult. Sikkes lett az egyszínű kék, ezüst, piros vagy arany színbe öltöztetett karácsonyfa, melyhez a fényes fóliába csomagolt szaloncukrot sokan méltóbbnak találják.

A karácsonyi szezonáru-piac méretére hivatalos felmérések híján csak becslések vannak, mely szerint általában hatezer tonna szaloncukrot vesznek a fogyasztók. A gyártók kiemelten kezelik a karácsonyi időszakot. Tavaly az év utolsó négy hónapjában a magyar háztartások 73 százaléka vásárolt legalább egyszer szaloncukrot, állapította meg a GfK Piackutató Intézet. Az 50 000 lakosnál kisebb településeken több szaloncukrot vettek, mint az ennél nagyobb városokban. Az egy- és kétszemélyes háztartások jóval alacsonyabb számban jelennek meg szaloncukor-vásárlóként, mint a három, illetve több személyből álló háztartások. A 60 évesek és idősebbek feltűnően alacsony számban vásárolnak ebből a termékből.