Több rádió küzd a magas sugárzási díjjal

A Danubius és a Juventus rádió is túl magasnak tartja a jelenlegi piaci körülmények között a műsorszolgáltatási díjat. A Danubius rádió tárgyalást kezdeményezett az ORTT-vel a helyzet megoldása érdekében.

Mint ismeretes, az Országos Rádió és Televízió Testület pénteken felmondta a Sláger rádióval kötött műsorszolgáltatási szerződését, mert a társaság közel egy éve nem fizeti az esedékes műsorszolgáltatási díjat.

A Danubius rádió vezérigazgatója, Sándor István az [origo]-nak elmondta: a helyzeten mindenképpen változtatni kell. Az egyes rádiók a módszerben azonban eltérnek: míg a Sláger rádió nem fizet, addig a Danubius úgy tárgyalna az ORTT-vel, hogy közben fizeti a műsorszolgáltatási díjat. A Danubius egy héttel ezelőtt levélben fordult az ORTT-hez, melyben tárgyalni hívja a médiahatóságot, ám nem kizárólag a műsorszolgáltatási díj mértéke kerülne szóba.

A Danubius vezetőjének elmondása szerint az, hogy eddig ki tudja fizetni számláit, nem jelenti, hogy a befektetés a várható megtérülést is képes hozni. A vezérigazgató szerint a problémát az jelenti, hogy a hirdetési piac nem úgy alakult, ahogy az még az 1997-ben az ORTT-vel történt megállapodásuk idején várható volt. Korábban szakértők már jelezték, hogy a rádiós reklámpiac nagysága nem nyújt megfelelő fedezetet a sugárzási díj kigazdálkodásához.

Sándor István szerint az is nehézséget okoz, hogy az eredetileg tervezettnél több szereplő van a piacon; a vezérigazgató szerint e két körülmény miatt jelenti a koncessziós díj mértéke a legnagyobb problémát.

A sugárzási díj Európában nálunk a legmagasabb

Mark West, a Juventus rádió vezérigazgatója az ORTT döntésével kapcsolatban az [origo]-nak elmondta: jó, hogy a probléma felszínre került, hiszen a magas sugárzási díjjal minden rádió küzd. A sugárzási díj egész Európában nálunk a legmagasabb, sőt Oroszországban, az Egyesült Államokban, Németországban nincsen ilyen díj. A legmagasabb utánunk a svéd sugárzási díj, ahol a nettó bevétel 6 százalékát kell befizetni a költségvetésbe. A Juventus rádió a nettó bevételének körülbelül 40 százalékát fizeti be az ORTT-nek - mondta a vezérigazgató.

Mark West félőnek nevezte, hogy a döntés a reklámpiacra negatív hatással lesz, a reklámozók esetleg más hirdetési felületek felé fordulhatnak a bizonytalanság miatt. A rádiós reklámpiac mostani helyzetét is aggasztónak nevezte a vezérigazgató: most a reklámokra fordított összeg mintegy 5 százalékáért vásárolnak hirdetési időt a rádióktól, míg az ORTT-vel kötött szerződések idején 8-8,5 százalékos volt az arány. A helyzetet a rádiók számára tovább nehezíti, hogy ez idő alatt négyszer-ötször annyi rádió lett a piacon.

A Juventus rádió már többször kezdeményezett tárgyalásokat az ORTT-vel a helyzet felülvizsgálata érdekében. A rádió a sugárzási díjat eddig mindig ki tudta fizetni, és a munkatársak fizetése Mark West elmondása szerint nem maradt el soha.