Ismét csökkent az amerikai fogyasztói bizalom

A vezető amerikai gazdaságkutató intézet, a Conference Board fogyasztói bizalmi mutatója januárra 79,0 pont lett a decemberi 80,7 pontról. Az elemzők 78,5 pontot vártak. Nyolc hónapon belül hetedszer csökkent a mutató.

Decemberben, az ugyancsak kedden véglegesített adat szerint, 80,7 pont volt a mutató a novemberi 84,9 pont után. A hangulatot folyamatosan lenyomja a munkanélküliségtől való félelem és a háborús kockázat, áll a Conference Board jelentésében.

A januári eredmény némiképp enyhítette a második recessziótól való aggodalmat, mert a visszaesés kissé kevesebb volt a vártnál. A fogyasztói bizalmi indexből az elemzők az amerikai GDP kétharmadát adó lakossági kiadások alakulására próbálnak következtetni. A kereskedelem három évtizeden belül az egyik legrosszabb ünnepi szezonján esett át, a vállalatok továbbra is elbocsátásokkal és a beruházások visszafogásával igyekeznek takarékoskodni.

A rövid távú kilátások azonban továbbra sem jók a fogyasztók számára, a háborús fenyegetés miatt - mondta a Conference Board illetékes igazgatója, Lynn Franco. A jelenlegi helyzet megítélésének mutatója 75,4 pontra javult az igazán rossz decemberi 69,6 pontról, ezzel szemben a várakozások mutatója 81,4 pontra zuhant a decemberi 88,1 pontról. Valamelyest nőtt azok aránya, akik szerint bőségesen van állás, januárban a megkérdezettek 14,5 százaléka gondolta így a decemberi 12,3 százalékhoz képest. Továbbra is túlnyomó többségben vannak azok, akik szerint nincs túl sok álláslehetőség, illetve nehéz állást találni: arányuk 85,5 százalékra csökkent a decemberi 87,7 százalékról.

KAPCSOLÓDÓ CIKK