A háztartások negyede fekteti be pénzét

Vágólapra másolva!
A rövid távú betét és az életbiztosítás a magyar lakosság két legkedveltebb pénzügyi befektetése - derül ki a GfK 15 országban végzett felméréséből. A vizsgált országok közül nálunk legalacsonyabb a pénzügyi befektetéssel rendelkező háztartások aránya, mindössze 27 százalék. A befektetési hajlandóság viszont nem csak Magyarországon csökken.
Vágólapra másolva!

Magyarországon rövid távú letéttel a háztartások 17, életbiztosítással 12, nyugdíjalap-tagsággal pedig 6 százalékkal rendelkezik, addig ugyanezek a mutatók Nyugat-Európában átlagosan 54, 33 és 15 százalékosak.

Magyarország különösen a részvények elterjedtségében maradt el más országokhoz képest. Amíg nálunk a háztartások két százaléka rendelkezik részvénnyel, addig ennél magasabb az arány Nyugat-Európa és az USA mellett Lengyelországban, Oroszországban, és Csehországban is.

A magyar lakosság csökkenő hányada viszonyul pozitívan a pénzügyi befektetésekhez, hasonlóan a csehekhez és lengyelekhez. A befektetési hajlandóság Nyugat-Európában sem növekszik, kivételt jelent a rövid távú letét, életbiztosítás és egyéb befektetés. Ezek erősödése azt jelzi, hogy a magánszemélyek inkább az alacsony kockázattal járó lehetőségeket keresik.

A magyarok viszonylag alacsony befektetési hajlandóságának az anyagi helyzeten túl mentális okai is vannak. A befektetéssel rendelkezők 27 százalékánál jóval többen, a megkérdezettek 40 százaléka vélekedik úgy, hogy a következő tizenkét hónap során képes lesz pénzt megtakarítani.

Az adatfelvétel 2002 október-novemberben tizenöt országban 12500 fő személyes megkérdezése alapján történt.

Befektetési mód*

Nyugat-
európai átlag

Cseh- ország

Magyar- ország

Lengyel- ország

Részvény

15

7

2

3

Részvényalapú befektetési alap

12

4

2

1

Más befektetési alap

6

5

3

1

Kötvény

9

9

4

3

Rövid távú letét

54

44

17

29

Életbiztosítás

33

38

12

12

Nyugdíjalap

15

37

6

9

Egyéb befektetések

10

23

5

2


*A magyar lakosság által használatos befektetési módok, a háztartások százalékában.
Forrás: GfK Piackutató Intézet