Nem autózhatunk napijeggyel a sztrádákon

Vágólapra másolva!
Az ésszerűségnek és az igazságosságnak is ellentmondana, ezért aligha valószínű, hogy az állami autópályákon - az M1-es, M3-as és az M7-es sztrádákon - a jövőben napijeggyel is közlekedhessenek az autósok - vélik egybehangzóan a Magyar Hírlap által megkérdezett szakértők. A költségek alapján az egynapos matrica a tíznapos, 1900 forintos jegyhez képest aránytalanul drága, 600-800 forint lenne.
Vágólapra másolva!

A szomszédos országok egyikében sem, de Európa más államaiban sem alkalmazzák az egynapos sztrádamatricákat, amelynek bevezetése a közteherviselést, az igazságosságot és a gazdasági racionalitásokat is sértené - mondta a Magyar Hírlapnak Andricsák Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékese.

A legfőbb érv az egynapos matrica ellen, hogy túlságosan magasak lennének az előállítási költségek, több mint amennyit az autósok fizetnének értük. A jegyek előállításánál és forgalmazásánál a nyomdai költségekhez hozzáadódnak az eladóhelyeken fizetett költségek is. Fizetni kell a szolgáltatásért, az árusításért, a regisztrációért, az online adatátvitelért és az ellenőrzésért is, így a napijegy ár elérhetné a 600-800 forintos árat.

Ebben az esetben a tíznapos, 1900 forintos jegy árának a 30-45 százalékát kellene kifizetni egy napijegyért, ami igazságtalan lenne az autósokkal szemben. A tíznapos jegy egytizedéért - 190 forintért - ugyanakkor lehetetlen előállítani, leszállítani, értékesíteni, és még ellenőrizni is a jegyeket.

Kovács Kázmér, a magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke szerint a napijegy bevezetésénél a fő kérdés az, hogy a bevételek fedeznék-e a sztrádák működtetését és felújítását. A szakértő szerint aligha, ugyanis a heti és havi jegyek forgalmának csökkenését nem váltaná ki a napijegyet vásárlók számának növekedése, csak abban az esetben, ha a jegyeket magas áron értékesítenék.

Egyes vélemények szerint a napijegy bevezetése egy idő után azzal az igénnyel párosulna, hogy legyen külön jegy a három állami autópálya mindegyikére, mivel egy-egy autós esetleg csak az egyik sztrádát használja. Ezt már csak a szakaszos napijegy követhetné, ami gyakorlatilag megegyezik a sztráda kapus rendszerrel.

A megoldás szakértők szerint az lehet, hogy bevezetnék a használatarányos díjfizetést, ahol nem sztrádakapuknál kellene fizetni, hanem egy elektronikus ellenőrzőrendszer segítségével az autósok utólag fizetnének a megtett kilométerek arányában. Lehetséges megoldásként tartják számon, hogy az autósok a mobiltelefonos pre-paid rendszerhez hasonlóan egy előre feltöltött számláról fizetik a sztrádadíjat - írja a Magyar Hírlap.