Az amerikai jegybank szerepét betöltő szövetségi bankrendszer, a Federal Reserve (Fed) elnöke, Alan Greenspan televíziós és rádiós reklámokban pénzügyi tanácsokat oszt a fogyasztóknak. A Fed azért nyúlt ehhez az eszközhöz, hogy óvatosságra intse a lakosságot.

 

 

Forrás: MTI
Alan Greenspan

Az Egyesült Államokban a magáncsődök száma a márciusban végződött 12 hónapban rekordmagasságba emelkedett az amerikai kormányzat adatai szerint. Emellett a lakossági kölcsönök mennyisége is soha nem látott mértékben nőtt  a tavalyi év utolsó negyedében az Amerikai Jelzálogbankok Szövetsége szerint. A Fed egyrészt az egyenetlenség miatt döntött úgy, hogy óvatosabb fogyasztásra inti az amerikaiakat, másrészt azért helyezett el reklámokat a közszolgálati médiában, mert egy középiskolákban végzett tanulmány meglepő eredménnyel végződött: a diákok javának fogalma sem volt az alapvető pénzügyi folyamatokról.

Megosztott a piac
A világgazdaságban a piaci folyamatoknál érdekes ellentét figyelhető meg: míg az értékpapír és a nyersanyag kereskedők felfelé mozdulást valószínűsítenek, a kötvény- és devizapiaci szereplők recesszióra számítanak. Ez az éles ellentét nem tarthat egy- másfél hónapnál tovább az elemzők szerint.

A reklámokban Alan Greenspan Fed-elnök a következőt mondja: "A pénzünk elköltésének módjáról megfontolt pénzügyi döntéseket kell hozni. Ezzel biztosíthatjuk családunk jövőjét." A reklámokban megadnak egy honlapot is, ahol informálódni lehet: www.FederalReserveEducation.org. A reklámnak hamarosan spanyol nyelvű változata is lesz, a Reuters szerint.

A Fed felhívása azért hangzik érdekesen, mert az amerikai gazdasági növekedés fő hajtómotorja a fogyasztás: ez adja a GDP kétharmadát. A Fed alapkamata negyvenéves mélyponton van, a dollár évek óta a leggyengébb szinten áll, és jelenleg deflációs veszély is van az Egyesült Államokban. Deflációs környezetben pedig általában visszaesik a lakosság fogyasztása, ami további nehézségeket okozna a már egyébként is lomha amerikai gazdasági növekedésnek. A piaci szereplők között nincs konszenzus arról, hogy recesszió lesz-e a világ legnagyobb gazdaságában, vagy nem. Erről még a Fed nyíltpiaci bizottsága sem tudott konszenzusra jutni legutóbbi ülésükön.

Greenspan és a Fed mindezek ellenére úgy gondolják, hogy a reklámok jó időben jelentek meg a médiában, és eljutnak a célközönséghez: azokhoz az amerikaiakhoz, akiknek segítségre van szükségük pénzügyeik intézésében.