A régióban népszerűbbek a kis boltok

A közép-kelet-európai régió államainak többségében még mindig kis élelmiszerboltokban vásárol élelmiszert a lakosság, de a hipermarketek népszerűsége fokozatosan növekszik - derül ki a GfK piackutató elemzéséből. A térségben az öszes nagy európai kereskedelmi lánc jelen van, legnagyobb forgalma a Metronak és a Tesconak volt az elmúlt évben. A magyarok többsége a láncok közül a Coopban és a Tescoban vásárol.

Amíg a magyar, szlovák és lengyel háztartások főként a kis boltokban vásárolnak élelmiszert, addig Csehországban a hipermarket vette át a vezetést, itt a háztartások 30 százaléka számára a hipermarket az élelmiszer beszerzésének fő forrása. Magyarországon a háztartások 38 százaléka említette elsőként a kis boltot, és csak 27 százalék a hipermarketet. Szlovákiában és Lengyelországban a háztartások mintegy kétharmada vásárol élelmiszert kis boltban, míg hipermarketben a szlovákok 13 százaléka, a lengyelek 12 százaléka vesz élelmiszert - derül ki a GfK Shopping Monitor című elemzéséből.

Árnyaltabb képet mutat az élelmiszerkereskedelem koncentráltságának másik mutatója. Az összes forgalomból a tíz legnagyobb lánc Csehországban 59, Magyarországon 57, Szlovákiában 53, míg Lengyelországban 27 százalékkal részesedik. A lengyeleknél a bolthálózat elaprózottságát bizonyítja, hogy a kis boltok-utcai árusok-szervezett kereskedelmen kívüli csatornák együttes piaci részesedése 54 százalék a teljes forgalomból. Magyarországon ez 48 százalék.

Térségünkben a bolthálózat koncentrációja után az élelmiszerkereskedelem további fő jellemzői, hogy a forgalom növekszik mind, mennyiségben, mind értékben, azon kívül egyre inkább megfigyelhető a nemzetközi vállalatok terjeszkedése.

A világ tíz legnagyobb kereskedelmi vállalata közül Közép- és Kelet-Európában jelen van mind az öt nagy európai cég, a francia Carrefour, holland Ahold, német Metro, brit Tesco és szintén német Rewe. A top 10-be tartozó öt amerikai cég közül a listavezető Wal Mart törte meg a jeget, közelmúltbeli magyarországi cégalapításával.

Hazánkban jelenleg 7 nemzetközi élelmiszerkereskedelmi vállalat működtet üzletet, Lengyelországban 13, Csehországban 11, Szlovákiában 9, Romániában és Szlovéniában 4-4, Horvátországban és Bulgáriában pedig 3-3.

A Közép- és Kelet-Európában aktív nemzetközi kereskedelmi vállalatok rangsorát a tavalyi forgalom szerint a Metro vezeti 5,44 milliárd euróval. Az utána következő Tesco 2,28, a Rewe 2,23, az Ahold 1,73, míg a Tengelmann 1,69 milliárd eurós forgalmat ért el. A Carrefour bevétele 1,42, majd az Auchan és a Lidl&Schwarz következik egyaránt 1,10 milliárd euróval.

Az élelmiszer vásárlásánál a fontossági szempontok közül Magyarországon holtversenyben első az áru frissessége és minősége mellett az ára. Az árat második helyre sorolják a szlovákok, csehek és lengyelek is. Magyarországon a harmadik helyen a széles választék, negyediken a kiszolgálás gyorsasága, ötödiken a személyzet udvariassága, míg hatodikon az üzlet és környezetének tisztasága áll.

A szlovákoknál harmadik a bolt tisztasága, negyedik a választék, ötödik az árcímkék láthatósága, hatodik pedig a kiszolgálás gyorsasága. A csehek preferencia-sorrendjében harmadik a választék, ezt követi az árcímkék láthatósága, ötödik az, hogy kiismerjék magukat az eladótérben, hatodik pedig a gyorsaság.

A lengyeleknél harmadik az udvarias kiszolgálás, negyedik a bolt és környezetének tisztasága, ötödik a bolt könnyű elérhetősége, míg hatodik az árcímkék láthatósága. Magyarországon a jól látható árcédula hetedik a rangsorban.

A láncok közül a legtöbb magyar háztartás számára az élelmiszerek fő beszerzési helye a Coop és a Tesco holtversenyben, harmadik pedig a Penny Market. Szlovákiában kimagaslóan vezet az ottani Coop, majd a Tesco és Billa következik. Csehországban a Kaufland, a Plus, majd egyforma mértékben Coop és Penny Market a sorrend. Lengyelországban a Biedronki és a Tesco emelkedik ki a mezőnyből, utánuk pedig hét lánc következik egyforma mutatóval.

A GfK elemzése szerint a közeljövő várható legfontosabb változásai Közép-Kelet-Európában, hogy folytatódik az új üzletek nyitása, további vállalatok jelennek meg, és előreláthatóan lesznek cégfelvásárlások. A globális hatások még jobban érvényesülnek, miközben folytatódik a koncentráció, a legnagyobb kereskedelmi vállalatok ereje növekszik. Fokozatosan megjelennek az alternatív értékesítési csatornák, és egyre fontosabb lesz a fogyasztói igények még jobb megismerése.