Szomjoltásnál többet várnak az italoktól a fogyasztók

Vágólapra másolva!
Annak ellenére, hogy az italfogyasztásban Európa nyugati és keleti része közötti különbség csökken, még jelentős különbségek tapasztalhatók a két régióban. Amíg például Nyugat-Európában a sörfogyasztás stagnál vagy csökken, addig az Közép- és Kelet-Európában nagy ütemben emelkedik. A szokások változását jelzi, hogy a fogyasztók egyre nagyobb része keres olyan italokat, amelyek bizonyos hatást ígérnek, például jó közérzetet okoznak.  
Vágólapra másolva!

A balti államokban és Lengyelországban a sörfogyasztás évi növekedése meghaladta a 10 százalékot az utóbbi években, miközben Nyugat-Európában stagnál, vagy csökken a fogyasztás. Az alkoholmentes italok forgalma nyugaton évente 2, Közép- és Kelet-Európában viszont 9 százalékkal nőtt az utóbbi időszakban - mondta meg a nürnbergi Brau Beviale 2003 nemzetközi ital szakvásár sajtótájékoztatóján Petra Trommer, a Nürnbergi Vásár Kft. kommunikációs vezetője.

Az italfogyasztásban Európa nyugati és keleti része közötti szakadék lassú, de biztos eltűnését jelzi előre londoni Canadean piackutató cég. Amíg ugyanis Nyugat-Európában az alkoholmentes italok egy főre jutó fogyasztása 1997-ben négyszer akkora volt, mint Közép- és Kelet-Európában, addig 2002-ben már csak háromszor akkora.

Legnagyobb növekedés a palackozott víznél tapasztalható. A Canadean prognózisa szerint a víz forgalma évente 8 százalékkal fog emelkedni világszerte, és eléri a 190 milliárd litert. Ezzel megelőzi a széndioxid tartalmú italokat, amelyeknél a kutatók 187 milliárd liter éves fogyasztás várnak.

A fogyasztási szokások változását jelzi, hogy az ásványvíz, üdítőital és gyümölcslé közti határok kezdenek elmosódni. A fogyasztók egyre nagyobb része ugyanis már nem italkategóriák közül választ, hanem egy italtól elvár a szomjoltáson túli egyéb előnyöket is. A fogyasztók egyre nagyobb része keres olyan italokat, amelyek bizonyos hatást ígérnek, például jó közérzetet okoznak, vagy vonzóvá teszik az ember külsejét. Ez az irányzat már Magyarországon is megjelent a multinacionális cégek italreklámjaiban.