Növeli a hiányt az uniós közlekedésfejlesztés

Vágólapra másolva!
Az EU soros elnöki tisztét betöltő olaszok elképzelése szerint az infrastrukturális beruházások radikális megemelésével lehetne újraindítani a belassult európai gazdaságot. Az olaszok az európai GDP 0,5-1 százalékával növelnék a közlekedési projektekre fordított kiadásokat, és noha ezt nem közvetlenül az állami vagy közösségi büdzsékből, hanem az Európai Befektetési Bankon keresztül finanszíroznák, a befektetések mérete mégiscsak visszaháríthatja a költségeket a tagállamokra, újabb nyomást helyezve az európai stabilitási és növekedési paktumra.
Vágólapra másolva!

Az olasz pénzügyminiszterről elnevezett Tremonti-terv a júliussal megkezdődött olasz elnökség programjának központi eleme. Sarokpontja, hogy a lelassult európai gazdaságot úgy kell beindítani, hogy növelni kell a befektetéseket az infrastruktúra és a kutatás-fejlesztés terén - írja a Bruxinfo. Előbbinek a Transzeurópai Hálózatok (TEN) program adna keretet.

Az olasz elnökség többet költene közlekedésfejlesztésre, konkrétan az európai GDP 0,5-1 százalékával fejelné meg a jelenlegi kiadásokat, 100 milliárd euró fölé emelve azokat. A finanszírozást a Tremonti-terv az Európai Befektetési Bankon (EIB) keresztül képzeli, tekintettel a nem túl kedvező helyzetben lévő állami költségvetésekre, amelyeket szorosan behatárol az európai stabilitási és növekedési paktum.

Tőkeemelésre lehet szükség az EIB-nél

Hosszúlejáratú (35 éves) kölcsönöket és hitelgaranciákat biztosítanának, valamint értékpapírok kibocsátásával próbálnák bevonni a magántőkét is a finanszírozásba. Ennek ellenére egyelőre nem teljesen egyértelmű, hogy lesz-e elég pénz és nem lesz-e szükség tőkeemelésre, ami persze visszahárítja a költségeket közvetlenül a tagállamokra. Az EIB jelenleg csak a tagállamok által biztosított tőkével gazdálkodik, de kiváló hitelminősítését felhasználva a tőkepiacokon szerez be kedvező áron hiteleket. A tőkeemelést elvileg az olaszok és a Bizottság sem akarják a stabilitási paktum kiadáskorlátozó előírásai miatt.

Bruxinfohttp://www.bruxinfo.huEurópai Unió/nagyvilag/index.htmlTovábbi hírek, információk az [origo]-n

Pontos részletek még nem ismertek arról, hogy a TEN-projektek közül konkrétan mikre költene többet az elnökség. A tervezet szerint azoknak a befektetéseknek kell előnyt élvezniük, amelyek nagyon túlterhelt közlekedési útvonalakat érintenek. Ez érdekében áll az Alpok által elzárt és emiatt súlyos transzportproblémákkal küzdő Olaszországnak.

A közlekedési miniszterek mindenesetre már a hétvégi, nápolyi informális ülésükön nyilatkozatot fogadtak el a Transzeurópai Hálózatoknak a kibővített Európán belüli fejlesztéséről. A miniszterek a prioritások megvalósítása érdekében megfelelő közösségi költségvetési forrásokat sürgettek. A közösségi hozzájárulás 10-ről 20 százalékra emelését javasolják a határokon átnyúló projektek esetében és növelnék az Európai Fejlesztési Bank szerepét.