A tavaly júliusi jövedéki adóemeléssel magyar autósok ezrei tankoltak valamelyik szomszédos ország - elsősorban Románia, vagy Szlovákia - benzinkútjainál. A Magyarországon működő olajcégek részben a határ menti benzinturizmussal magyarázták, hogy hazánkban az idei első félévben 5 százalékkal csökkent az üzemanyag-forgalom. Az állam pedig évente 30 milliárd forintot veszít az üzemanyagok magas adóterhelése miatt.
Szlovákiában augusztus 1-jével emelték az üzemanyagok jövedéki adóját, így a néhány nappal korábbi 23-25 forintos - sőt 50 forintos - árkülönbség mára kiegyenlítődött, így már kevésbé éri meg a szomszédba járni üzemanyagért. Az elmúlt évhez képest felére csökkent a román határ menti kishatárforgalom is, amit a két ország benzinárainak kiegyenlítődésével magyaráznak.
A benzinturizmus egyébként az utóbbi időszakban főként az Ukrajnával közös határszakaszon volt jellemző, ahol a literenkénti árkülönbség több mint 100 forint. A szintén augusztus elején bevezetett szigorítások miatt - megszűnt a kishatárforgalom, és személyi, valamint határátlépési engedély helyett útlevelet kell váltaniuk a határ mentén élőknek - az elmúlt négy napban 40-50 százalékkal csökkent a forgalom. A Vám.- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának tapasztalatai szerint a kishatárforgalmat 80 százalékban a benzincsempészek határátlépései jelentették, így a jelenlegi szigorúbb szabályozás miatt a benzinturizmus visszaszorulását várják - írja a Világgazdaság.